۹هکتار از محدوده رودخانه‌های قزوین آزادسازی شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین گفت: با رفع ۶۸فقره تصرف در بستر و حریم رودخانه‌های استان قزوین در سال جاری بیش از ۹هکتار از محدوده رودخانه‌ها آزادسازی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حمید منصوری، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای قزوین در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌های استان، اظهارکرد: در استان قزوین ۳۳هزار کیلومتر رودخانه و مسیل داریم که از نظر قانونی مشابه هم هستند و باید عملیات رفع تصرف و آزادسازی بستر و حریم به صورت مستمر برای آن‌ها اجرا شود.

او افزود: تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرده و هزینه‌های سنگین مالی و جانی را نیز به بهره‌برداران تحمیل کند لذا باید با نظارت و رصد فعالیت‌ها مراقب باشیم تا بستر و حریم رودخانه‌ها مورد تجاوز و آسیب قرار نگیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین یادآورشد: تجاوز به حریم رودخانه‌ها می‌تواند به اراضی و محدوده پایین‌دست رودخانه‌ها نیز آسیب وارد کرده و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی را دچار چالش کند.

منصوری در ادامه گفت: به طور میانگین سالانه ۳۰هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در استان رفع تصرف می‌شود که این کار حدود ۲۰میلیارد ریال هزینه دارد.

این مسئول تصریح کرد: امسال در محدوده رودخانه زیاران در شهرستان آبیک ۶۲مورد رفع تصرف به مساحت ۵.۵هکتار، در منطقه رزجرد که اخیراً آغاز شده حدود ۵هزارمتر، در محدوده شهرستان قزوین ۲.۵هکتار و در محدوده شهرستان بویین‌زهرا یک‌هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف صورت گرفته است.

او ادامه داد: در شهرستان قزوین در رودخانه باراجین و نجف آباد حدود ۱۶۰مورد تصرف شناسایی شده که در یک ماه آینده نسبت به قلع و قمع آن اقدام می‌شود.

منصوری گفت: در سال گذشته ۲۶هکتار از مساحت رودخانه‌ها رفع تصرف شد که بیشترین اقدامات در محدوده مناطق الموت و بویین‌زهرا بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین بیان کرد: بیشتر متخلفان افراد غیربومی و کسانی هستند که اراضی باغی و کشاورزی را در بنگاه‌های معاملات ملکی بدون استعلام از دستگاه‌های ذی‌ربط خریداری می‌کنند و با محدوده حریم رودخانه‌ها آشنا نیستند.

او گفت: از همه کسانی که قصد خرید اراضی کشاورزی و باغی را دارند درخواست می‌کنیم محدوده حریم اراضی را از شرکت آب‌منطقه‌ای استعلام کنند زیرا رودخانه‌ها از انفال محسوب شده و صیانت از آن‌ها وظیفه دستگاه‌های متولی است.

این مسئول ادامه داد: اگر زمینی در نزدیکی و حتی اطراف رودخانه باشد می‌تواند برای صاحبان آن در زمان سیلاب بسیار خطرناک باشد و جان و مالشان را تهدید کند، لذا انتظار داریم مردم موضوع رعایت حریم بستر و محدوده رودخانه‌ها را جدی بگیرند و از تجاوز به حریم آن جدا خودداری کنند.

منصوری بیان کرد: برای آزادسازی ابتدا شناسایی محدوده و تعیین حد و حدود منطقه انجام می‌شود و پس از تطبیق آن با نقشه‌ها، در صورت لزوم به شوراها و دهیاری‌ها اطلاع رسانی می‌شود و سپس مراحل دریافت دستور قضایی و ورود نیروی انتطامی برای قلع و قمع انجام می‌پذیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین در پایان گفت: بیشترین تخلف و تجاوز به حریم رودخانه‌های استان شامل دیوارکشی، فنس‌کشی، کاشت درخت، ویلاسازی و ساخت اتاقک‌های کارگری است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1651753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =