۶ نفر
۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
سفر احمقانه بایدن به عربستان!

ایسنا نوشت: «سوژه زدن مشت‌ها به یکدیگر توسط بن سلمان و جو بایدن پیچیده‌تر و تیره‌تر از ۱۱ تریلیون گالن نفتی است که در زیر بیابان‌های این پادشاهی (عربستان سعودی) جریان دارد. پیامدهای این برخورد کثیف‌تر از جزئیات گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا است که پادشاه آینده عربستان را مسئول قتل جمال خاشقجی می‌داند.»

پایگاه خبری دیلی بیست در تحلیلی نوشت: فهیم الحمید، مشاور رسانه‌ای عربستان سعودی درخصوص زدن مشت‌ها به یکدیگر می‌گوید: این حرکتی بسیار طبیعی میان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا است. برخی از حرکت‌شناسان بر این باورند که این حرکت (زدن مشت‌ها به یکدیگر) در بازی دارت جهت جلوگیری از مجروحیت میان بازیکنان این بازی که مشتی تیرهای تیز در دست دارند، باب شد.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از برنامه‌های بن سلمان جهت ایجاد سرگرمی برای گردشگران این کشور چنین رقابتی را در آن سال پس از ترور جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌ پست و منتقد سعودی به راه‌انداخت.

هدف جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا آن هم در گرمای شدید جده این بود که پادشاه این قبیله را متقاعد کند تا از اوکراین در برابر حملات روسیه حمایت و فورا نفت کافی برای کاهش قیمت‌های فزاینده گاز قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا به این کشور پمپاژ کند.

همانطور که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید، دیدار سه‌ساعته و سرد بایدن در اتاق کنفرانس با بن سلمان با شکست مواجه شد.

فرحان می‌گوید: ایالات متحده شریک استراتژیک ما باقی می‌ماند اما این بدان معنا نیست ما قادر نیستیم شراکت قوی خود را با دیگران در جهان توسعه ببخشیم.

فرد رایان، ناشر و مدیر مسئول واشنگتن پست در بیانیه‌ای گفت: مشت زدن رئیس‌جمهور بایدن و بن سلمان بدتر از دست‌دادن بود. شرم آور بود. این حرکت سطحی از صمیمیت و راحتی را نشان داد که به بن سلمان مصونیت بی‌دلیلی را ارائه می‌دهد که او به شدت به دنبال آن می‌گشته است.

کنت راث، رئیس دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک گفت: تنها راهی که بایدن می‌توانست از مشروعیت بخشیدن به ولیعهد سعودی جلوگیری کند، محکومیت علنی و انتشار جزئیات کارنامه افتضاح حقوق بشر بن سلمان بود. بایدن در نهایت شکست خورد.

احتمالا یک نفر باید به بایدن یادآوری کند که هوشیار باشد و از انجام کارهایی که نتیجه آن مشخص است،‌ پرهیز کند، همچنین درخصوص حمله روسیه به اوکراین، شاید یک نفر باید به او یادآوری کند که هرگز تصور نکند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به دنبال اتمام جنگ در اوکراین است.

سفر بایدن به جده ناتوانی اسفناک او را در ترغیب سعودی‌ها برای استفاده از توافقی دیپلماتیک جهت توقف حمله روسیه و پایان دادن به افزایش تورم و قیمت سوخت و کالاها را نشان داد؛ اتفاقاتی که برای دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ هزینه‌هایی را خواهد داشت.

همچنان، پرتاب دارت‌ توسط سعودی‌ها و آمریکایی‌ها همیشه یک ورزش خونین بین دوستان بوده است؛ ورزشی با حضور بایدن ۸۰ ساله که می‌گوید "ایالات متحده هیچ جایی نمی‌رود" و همچنین نیازی به یادآوری سعودی‌ها نیست که "بن سلمان ۳۶ ساله هم بازی را ترک نمی‌کند."

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1652535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =