۱ نفر
۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
تشخیص "قاتل خاموش" با معاینه چشم‌ها

ایسنا نوشت: اکثر افراد بالای ۴۰ سال به طور مرتب به منظور معاینه چشم به اپتومتریست مراجعه می کنند، بسیاری از آنان آگاه نیستند که چشم‌های ما به چه میزان می‌توانند بازگو کننده وضعیت سلامت ما باشند.

در واقع، چشم‌ها ممکن است یکی از اولین اعضای بدن باشد که نشانه‌های فشار خون بالا را نشان می‌دهد و اغلب علائم این بیماری پیش از آنکه افراد از بالا بودن فشار خون خود مطلع شوند، در چشم‌ها ظاهر میشود.

حدود ۱.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند اما فقط نیمی از این افراد از ابتلای خود آگاه هستند یا بیماری‌شان تشخیص داده شده است. بسیاری از افراد ممکن است از ابتلای خود به فشار خون بالا آگاه نباشند زیرا با علائم هشدار دهنده کمی همراه است به همین دلیل است که اغلب به آن "قاتل خاموش" می گویند.

فشار خون بالا عارضه‌ای نیست که به طور ناگهانی ایجاد شود و اغلب نتیجه چندین سال سبک زندگی ناسالم با رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، استعمال سیگار و مصرف مواد الکلی است. سابقه خانوادگی در کنار سایر شرایط مانند دیابت و بیماری کلیوی نیز از عوامل خطرزا هستند.

در صورت عدم درمان، عارضه فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی (از جمله حمله قلبی و نارسایی قلبی)، سکته مغزی، بیماری کلیوی و همچنین بروز مشکلات چشمی را افزایش دهد. به همین دلیل است که تشخیص زودهنگام فشار خون بالا حائز اهمیت است و معاینه منظم چشم می تواند یکی از راه های انجام این کار باشد.

تغییرات فشار خون

روش‌های مختلفی برای تشخیص فشار خون بالا وجود دارد. می توان با مراجعه به پزشک یا استفاده از دستگاه‌های فشارسنج خانگی وضعیت فشار خون را کنترل کرد. همچنین اپتومتریست ممکن است قادر به تشخیص علائم فشار خون بالا باشد.

هنگام معاینه داخل چشم با یک لامپ شکافی (میکروسکوپ تخصصی مورد استفاده در معاینه چشم) یا گرفتن عکس شبکیه، بسیاری از قسمت‌های مختلف چشم از جمله رگ‌های خونی کوچک دیده می‌شوند. این رگ‌های خونی کوچک به تغییرات فشار خون بسیار حساس هستند و ممکن است در نتیجه فشار خون بالا آسیب ببینند که ممکن است منجر به تاری دید شود. همچنین فشار خون بالا ممکن است باعث انباشت مایع در زیر شبکیه چشم شود و بر سلامت چشم نیز تاثیر بگذارد.

در حین معاینه چشم، اپتومتریست ممکن است بتواند قطر رگ‌های خونی را اندازه ‌گیری کند تا مشخص شود که آیا فرد احتمالا به فشار خون بالا مبتلاست یا خیر.

به گزارش ساینس الرت، جریان خونی چشم بسیار شبیه به جریان خون مغز است زیرا چشم ها از بافت مغز رشد می کنند از این رو اغلب به آنها "پنجره ای به مغز" می گویند. همچنین به همین دلیل است که تغییرات در رگ های خونی چشم می تواند به عنوان یک علامت هشدار اولیه برای آنچه که احتمالا در مغز و سایر نقاط بدن اتفاق می افتد، استفاده شود. اما از آنجاییکه تغییرات در رگ‌های خونی چشم می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگر باشد که روی چشم‌ها تاثیر می‌گذارد (مانند دیابت)، هرگونه تشخیص توسط اپتومتریست باید توسط پزشک عمومی یا دستگاه فشار خون خانگی تایید شود.

بیشتر بخوانید:

با بیماری خاموش ۴۰ ساله‌ها آشنا شوید

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1654730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =