۰ نفر
۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
مکرون روسیه را مقصر بحران غذایی دانست

ایرنا نوشت: رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه تحریم‌های اروپا عامل بحران جهانی غذا از جمله در آفریقا است، مدعی شد که منابع غذا همچون انرژی به سلاح جنگی روسیه تبدیل شده‌اند.

به گزارش روزنامه لوموند، امانوئل مکرون روز سه شنبه در نخستین روز از تور چهار روزه خود به سه کشور آفریقایی، در کامرون اظهار داشت: ما مورد حمله برخی قرار گرفتیم که تحریم‌های اروپا را عامل بحران جهانی غذا از جمله در آفریقا می‌دانند اما این کاملا نادرست است.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به سفر اخیر رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به چهار کشور آفریقایی، سخنان مکرون را اشاره ضمنی به مقاله منتشر شده از سرگئی لاوروف در یکی از روزنامه‌های جمهوری کنگو (Les Dépêches de Brazzaville) مبنی بر تاثیر تحریم‌های اروپا علیه مسکو و در نفی تبلیغات غربی و اوکراینی که ادعا می‌کنند روسیه قحطی صادر می‌کند، ارزیابی می‌کند.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز در مورد این سفر نوشت: آغاز تور آفریقایی مکرون برای نخستین سفر خود به کامرون و آفریقای مرکزی با هدف احیای روابط سیاسی و اقتصادی ۲ کشور صورت گرفته است.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، این اولین سفر مکرون به قاره آفریقا از زمان انتخاب مجددش در ماه مه گذشته و همچنین اولین سفر یک رئیس دولت فرانسه به یائونده از سال ۲۰۱۵ که فرانسوا اولاند به آنجا رفت، به شمار می‌رود.

توسعه همکاری‌های نظامی - امنیتی فرانسه در قاره آفریقا

رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اینکه ما امنیت قاره آفریقا را رها نخواهیم کرد، بر تمایل پاریس برای همکاری مجدد نظامی و امنیتی در این قاره تاکید کرد.

وی ادامه داد: فرانسه با حمایت و به درخواست شرکای آفریقایی خود، قاطعانه به امنیت این قاره متعهد خواهد ماند.

مکرون اظهار داشت: ما در حال سازماندهی مجدد سیاست‌های خود با عقب‌نشینی از مالی هستیم چراکه دیگر چارچوب سیاسی وجود ندارد تا سیستم خود را فراتر از ساحل، به خلیج گینه و کشورهای کمربند دوم گسترش دهیم.

رئیس جمهور فرانسه که سفر چهار روزه خود به کامرون، بنین و گینه بیسائو را دوشنبه شب آغاز کرده است، گفت: گروه‌های تروریستی در حال گسترش و ایجاد تنش در کل منطقه هستند.

وی اضافه کرد: فرانسه باید به درخواست کشورهای آفریقایی، با حضور بیشتر در حوزه‌های آموزش، تجهیزات و حمایت، به شکلی واضح‌تر در این منطقه حضور داشته باشد.

مکرون تقویت ارتش‌های منطقه و توسعه همکاری‌ها در حوزه امنیتی، دفاعی و دیپلماسی را از گام‌های آتی فرانسه در قاره آفریقا اعلام کرد.

وی تاکید کرد: این حوزه‌ها تنها مولفه‌های هستند که هم به شرایط اضطراری امنیتی در مواجهه با تروریسم پاسخ می‌دهند و هم به عوامل اصلی تروریسم حمله می‌کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1655378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =