شرق نوشت:

شش سال پس از لغو پرواز شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به شهر توریستی آنتالیا در ترکیه، شرکت‌های هواپیمایی ترک سودبرندگان اصلی آن ممنوعیت شده‌اند. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی برخی آژانس‌های مسافربری هم‌اکنون هواپیماهای این شرکت‌ها در هر بار رفت و برگشت به آنتالیا هر هفته پنج هزار ایرانی را جابه‌جا می‌کنند.

علاوه بر این، بر اساس خبری که روز گذشته روزنامه تودیز زمان چاپ ترکیه منتشر کرد «ترکیه اولین مقصد گردشگران ایرانی برای سفر به خارج از کشور است و فقط در ماه ژوئن امسال بیش از 14 هزار نفر از ایران به آنتالیا سفر کرده‌اند. بر این اساس ایرانیان در حال حاضر پس از روس‌ها و آلمانی‌ها سومین ملیتی هستند که بیشترین سفر را به ترکیه داشته‌اند.»

با آغاز فصل تعطیلات تابستانی سیل سفر ایرانیان به ترکیه و به خصوص بندر آنتالیا شدت بیشتری پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که بخش عمده‌ای از تبلیغات رسانه‌های مکتوب کشور هم به همین تبلیغات اختصاص پیدا می‌کند، کافی‌ است به بخش آگهی روزنامه‌ها نگاهی کرد. با این حال حمل و نقل این همه مسافر مشتاق ایرانی برای رسیدن به سواحل و پارک‌های آبی آنتالیا را فقط شرکت‌های هواپیمایی خارجی بر عهده دارند و شرکت‌های داخلی با همه حال و روز بدشان از این بازار پر رونق و پر سود هیچ سهمی ندارند.

اواسط سال 84 به یک‌باره و بدون پیش زمینه قبلی خبری منتشر شد مبنی بر ممنوعیت مسافرت ایرانیان به آنتالیا و برای این کار هم پرواز شرکت‌های داخلی به این بندر لغو شد. ابتدا این شرکت‌ها که نمی‌توانستند از سود قابل توجه این سفرها چشم‌پوشی کنند برای دور زدن این ممنوعیت قانونی پروازهای خود را به شهرهای نزدیک آنتالیا منتقل کردند، اما در این میان شرکت‌های خارجی از خلأ به وجود آمده بهترین استفاده را کرده و این بازار بزرگ را تمام و کمال در اختیار گرفتند، شرکت‌های ایرانی نیز از صحنه رقابت خارج شدند.

بر اساس ادعاهای تایید نشده‌ای که رسانه‌های ترک از جمله آژانس «خبرترک» و روزنامه «اکشام» در آن زمان منتشر کردند پس از پخش تصاویر تفریح ایرانی‌ها در کنار دریای مدیترانه در تلویزیون‌های ترکیه، پرواز هوایی تهران- آنتالیا را لغو شده است، همین موضوع حتی با واکنش منفی رجب طیب اردوغان مواجه شد و او در دیداری با پرویز داوودی، معاون اول وقت رییس‌جمهور ایران خواستار برداشتن این ممنوعیت شد چرا که درآمد ترکیه از گردشگران ایرانی رقم قابل توجهی بود و او نمی‌خواست کشورش از این سود چشم‌پوشی کند.

مطمئنا اردوغان آن روز نمی‌دانست این قانون نه تنها از تعداد گردشگران ایرانی مشتاق سفر به ترکیه کم نمی‌کند بلکه سود سفر آنها تمام و کمال به جیب هموطنانش خواهد رفت، اگر نه مخالفتی نمی‌کرد. همین هم شد و حالا شش سال پس از آن تاریخ نه ترک‌ها پی آن مخالفت را گرفتند و نه در ایران ممنوعیت پرواز هواپیماهای داخلی به آنتالیا لغو شد.

اسکای، تایل ویند، اطلس جت، پگاسوس، فری بیرد، اونور ایر، ترکیش ایر و فلای ایر اصلی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی هستند که هر هفته 30پرواز از ایران به آنتالیا انجام می‌دهند و با این پروازها بیش از پنج‌هزار نفر را در هر روز به این بندر می‌برند، طبیعتا تعداد پروازهای برگشت نیز به همین نسبت است. این در حالی است که پیش از این قانون ممنوعیت، بخش عمده‌ای از بازار جابه‌جایی مسافران به آنتالیا در اختیار شرکت‌های ایرانی بود اما پس از آن اغلب شرکت‌های هوایی ترک چندین هواپیما به این خط اختصاص داده‌اند.

بر اساس آخرین قیمت‌های موجود در بازار آژانس‌های مسافرتی تهران هم‌اکنون قیمت واقعی بلیت رفت و برگشت به آنتالیا 700هزار تومان است که خرید آن به شکل «چارتر» و در قالب «تور» قیمت آن را از 500 تا 750هزار نوسان می‌دهد. سود اصلی این قیمت نیز در نهایت به جیب شرکت‌های هواپیمایی خارجی می‌رود.

البته آنتالیا تنها شهر محبوب ایرانیان برای مسافرت نیست چراکه تعداد قابل توجهی از آنها نیز هر ساله به استانبول، بدروم، کوشی آدسی و آنکارا پایتخت این همسایه شرقی می‌روند اما پرواز هواپیماهای شرکت‌های داخلی به این شهرها ممنوع نیست.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 40 ساله ! IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    2 0
    چرا سود را شركتهاي داخلي ببرند ! بهتره به جيب خارجي ها بره !
  • بدون نام IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    0 0
    خدمات ایران کجا و برادران ترک
  • امیر IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    جمله آخر گزارش:همسایه ی غربی!
  • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    شرکتهای داخلی چه سرویسی میدن که سود ببرن باید هم شرکت برتر سود ببره
  • rasa IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    با کدوم هواپیما؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    تركيه همسايه غربيه نه شرقي!
  • مهدی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    ترکیه همسایه شرقی! نیست.(خط یکی به آخر!)
  • گروه جامعه IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    0 0
    آقای مهدی، درست می فرمایید، ترکیه همسایه غربی است
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۱
    1 0
    حداقل سالم میرن و برمیگردن