لایحه حمایتی جمهوری‌خواهان از تایوان برای مقابله با چین

ایسنا نوشت: جمهوری خواهان کنگره آمریکا برای ارائه لایحه‌ای اقدام کرده‌اند که یک برنامه کمک نظامی به صورت "قرض و اجاره" را برای تایوان به منظور مقابله با آنچه "ستیزه‌جویی روزافزون چین" خوانده می‌شود، در نظر می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، این لایحه که زاییده افکار میشل استیل، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سناتور مارشا بلک‌برن است، از یک برنامه در اوایل دهه ۱۹۴۰ الگوبرداری شده که به دولت ایالات متحده اجازه می‌داد تا متحدین اروپایی را بدون اینکه خودش مستقیماً وارد جنگ جهانی دوم شود، تقویت کند.

این دو سیاستمدار آمریکایی گفتند: حزب کمونیست چین همچنان به ارعاب و فشار بر متحد ما ادامه می‌دهد و ایالات متحده باید همواره طرف آزادی و دموکراسی باشد.

این لایحه به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا سلاح و تجهیزات نظامی را به تایوان قرض یا اجاره دهد. در عوض، دولت تایوان موظف است هزینه "بازگرداندن یا جایگزینی" سلاح‌های قرض گرفته را در یک بازه زمانی ۱۲ ساله بازپرداخت کند. این لایحه تصریح می‌کند که کاخ سفید می‌تواند در صورت لزوم درباره مبلغ بازپرداخت دوباره مذاکره کند.

سناتور بلک‌برن جمهوری‌خواه گفت‌: تایوان بزرگترین شریک ما در منطقه هند – اقیانوسیه است و تداوم حق حاکمیت آنها برای به چالش کشیدن "محور جدید شرارت" حیاتی است. تایوان باید بداند که ایالات متحده از آنها با تجهیزات دفاعی از جمله تسلیحات و ادوات، صرف‌نظر از آنچه حزب کمونیست چین می‌گوید، حمایت خواهد کرد.

این لایحه با حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا روبروست و در شرایطی به جریان افتاده که تنش‌ها بر سر تایوان افزایش یافته و سفر برنامه‌ریزی شده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه هم صدای چین را درآورده و بار دیگر این جزیره خودگردان را در کانون بحران واشنگتن – پکن قرار داده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =