جند درصد مردم نماز جمعه می روند؟ /عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم پاسخ داد

قرن نو نوشت :  آیت‌الله ایازی گفت : نباید خطیب نمازجمعه یک نگاه محدود سیاسی داشته باشد و تنها به نفع یک حزب و جریان سیاسی نزدیک به خود سخن بگوید. نگاه مطلق به یک جریان سیاسی موجب می‌شود تا روز به روز نمازگزاران کمتری در فریضه مهم نماز جمعه حاضر شوند.

آیت‌الله ایازی یکی از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه در رابطه با حواشی پیش آمده پس از اظهارات ائمه جمعه در هر هفته گفت؛ به هر میزان که منزلت ائمه جمعه کشور کاهش پیدا کرده و افراد ضعیف و حتی فرصت طلب در پشت تریبون این فریضه مهم قرار بگیرند، به همان اندازه مخاطبان و مشتاقان حضور در نماز جمعه کاهش پیدا خواهد کرد.

او معتقد است؛ نباید فضای نماز جمعه در اختیار برخی از کانون‌های سیاسی جهت تخریب و تسویه حساب با افراد قرار بگیرد. متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که گعده‌های سیاسی هدفمند آن هم با استفاده از امکانات و بودجه‌های عمومی تندترین شعارها را در حین نماز جمعه علیه افراد مطرح می‌کنند.

نماز جمعه باید موجب همبستگی میان مردم شود

آیت الله سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص اهمیت جایگاه «نماز جمعه» در جامعه و نظام اسلامی، اظهار داشت: تفاوت اصلی نماز جمعه با سایر نمازهای یومیه و عبادات، در ایجاد زمینه‌های همبستگی و پیوند میان مردم جامعه اسلامی است.

وی گفت: برگزاری نماز جمعه با یک تشکیلات کامل موجب‌ می‌شود تا نمازگزاران تمامی مساجد در سطح یک شهر در یک مکان گرد هم آمده و همبستگی خود را در یک روز و ساعت مشخص اعلام کنند.

آمارها چه می گویند؟

وی با ارائه آماری تأمل‌برانگیز از میزان حضور مردم در نمازهای جمعه سراسر کشور، عنوان داشت: آمارها نشان می‌دهد که تنها دو دهم درصد از جمعیت مردم یک شهر در فریضه مهم نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند. این آمار نشانگر آن است که تلاش‌های اشتباه موجب شده تا جایگاه مهم نماز جمعه تقلیل پیدا کند.

خطیب نماز جمعه باید مراقب ادبیات خود باشد

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: فردی که در جایگاه «امام جمعه» قرار می‌گیرد، باید در ادبیات خود بسیار دقت کند. زیرا این فرد وظیفه دارد با بیان خود نماز جمعه را تبدیل به یک کانون همبستگی کرده و اقشار مختلف را در کنار هم قرار دهد.

وی اضافه کرد: نباید خطیب نمازجمعه یک نگاه محدود سیاسی داشته باشد و تنها به نفع یک حزب و جریان سیاسی نزدیک به خود سخن بگوید. نگاه مطلق به یک جریان سیاسی موجب می‌شود تا روز به روز نمازگزاران کمتری در فریضه مهم نماز جمعه حاضر شوند.

جند درصد مردم نماز جمعه می روند؟ /عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم پاسخ داد

بیشتر بخوانید :

تندترین شعارها از نمازهای جمعه به گوش می‌رسد

وی گفت: تندترین شعارهای و موضع‌گیری‌های «سازمان‌دهی» و مدیریت شده از نمازهای جمعه شنیده می‌شود. این اتفاقات به هیچ وجه خودجوش نیست و همه این افراد به صورت تشکیلاتی و با استفاده از امکانات و بودجه‌های عمومی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

آیت‌الله ایازی در بخش دیگری از گفت‌وگو با دیده‌بان ایران با پرداختن به برخی حواشی ایجاد شده در نماز جمعه شهرهای مهمی همچون؛ «مشهد» و «اصفهان»، بیان داشت: موضع‌گیری‌های امامان جمعه مشهد و اصفهان نیز را می‌توان ذیل برخی رفتارهای مدیریت شده بررسی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 0
    .............
  • رضا IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    27 0
    به نظر من که از نزدیک دیدم حقیقتا حتی همون دو دهم درصد هم نمیرن نماز جمعه
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    24 0
    خدارا شکر که مردم هر روز آگاه تر دارن میشن ولله من تو این ۴۴سال عمرم یکبار اونم به اجبار مدرسه رفتم
  • کریمی AM ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    3 1
    ...........................
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 1
    ...................
  • حسین US ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    2 0
    .............................
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    ..............................
  • ایرانی IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    .........................
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    32 0
    قبل از انقلاب اگر شاه پایش را کج می گذاشت.فوری مراجع تقلید و روحانیون آنرامحکوم می کردنند.ولی امروز این عزیزان نه تنها دولت را محکوم نمیکنند.بلکه بر ملت فریاد میزنند.که تحمل کنید.همین امر باعث شکاف بین روحانیت و مردم شده.زمانی روحانیون با مردم بودند.ولی امروز ...............
  • پرتوبیرق IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    5 0
    البته در نظر داشته باشید که ............. ، علی برکت الله
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    نماز جمعه >>>..............................................
  • کاظم IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 0
    ............
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    11 0
    .......نمازجمعه محل گفتن مشکلات مردم وسیاست کشور است نه تخریب رقیب ...... این مملکت متعلق به ۸۰میلیون ایرانی است .......