چین، روسیه نیست ؛ تایوان هم اوکراین نیست

تفاوت‌های بین هرکدام به اندازه‌ای آشکار است که می‌توانیم چند شباهت مفید از جنگ اوکراین برای تایوان ترسیم کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، تیجون ژانگ، عضو موسسه جهانی شانگهای، در مقاله ای برای نشریه دیپلمات نوشت:

تهاجم روسیه به اوکراین بحث‌هایی را در مورد پیامدهای آن برای تایوان به راه انداخته است. گفته می‌شود چین باید قبل از آغاز جنگ علیه تایوان از شکست‌هایی که نیروهای متجاوز روسیه متحمل شدند، درس بگیرد و به این اقدام جدی‌تر فکر کند. به نظر من خطر راه‌اندازی یک جنگ بین تنگه‌ای توسط پکن بالا نیست، بنابراین «درس» فایده چندانی ندارد.

تاریخ ممکن است تکرار شود اما نه همیشه. برای نشان دادن تفاوت‌ها، باید دو موازی ترسیم کنیم: چین در مقابل روسیه و تایوان در برابر اوکراین.

چین روسیه نیست

با مقایسه چین و روسیه دیده می‌شود که دو کشور اولویت‌های استراتژیک بسیار متفاوتی دارند. اولاً، تفاوت زیادی در توانایی‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی و نظامی آن‌ها وجود دارد.

از نظر اقتصادی، چین دومین تولید ناخالص داخلی جهان را دارد. در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی چین ۷۶ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده بود. در مقابل، تولید ناخالص داخلی روسیه کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایالات‌متحده بود. علاوه بر این، رشد اقتصادی چین پایدارتر از روسیه است. دلایل آن ساده است. رشد اقتصادی چندین دهه چین مبتنی بر توسعه همه جانبه در بخش‌های مختلف است: کشاورزی، تولید نیروی کار، صنعت فناوری پیشرفته و غیره. تقاضا برای واردات مواد خام چین را بسیار بیشتر از روسیه با اقتصاد جهانی مرتبط کرده است. در مقابل، توسعه اقتصادی روسیه عمدتاً مبتنی بر بخش انرژی است.

از نظر نظامی، روسیه بزرگ‌ترین زرادخانه هسته‌ای جهان را از نظر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای داراست و یک نیروی متعارف هولناک به‌ویژه در بخش زمینی در اختیار دارد. اوکراین در درجه اول یک میدان برای نبرد نیروهای زمینی است، جایی که روسیه می‌تواند قدرت خود را بیشتر از عرصه دریایی نشان دهد. در مقایسه، ارتش چین، اگرچه در حال تجربه مدرنیزاسیون سریع است، اما هنوز چندین دهه از ارتش ایالات‌متحده عقب‌تر است. چین نوسازی نیروی دریایی و نیروی هوایی خود را تنها در اواخر دهه ۱۹۹۰ و پس از بحران تنگه تایوان در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و مانند روسیه، نیروهای زمینی چین به طور سنتی قوی‌تر از نیروی دریایی و هوایی این کشور بودند.

علاوه بر آن، تایوان هدف پیچیده‌تری برای تهاجم است. درست است که تنگه تایوان باریک است، با عرض کمتر از ۱۰۰ مایل در باریک‌ترین قسمت آن و چین تعداد زیادی موشک در امتداد ساحل خود، رو به سوی تایوان مستقر کرده است اما حتی اگر مداخله نظامی مستقیم ایالات‌متحده وجود نداشته باشد که ما نمی‌توانیم از آن مطمئن باشیم، با توجه به کثرت سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای که تایوان از ایالات‌متحده وارد می‌کند، باز هم تسلط چین بر تایوان آسان نخواهد بود.

تایوان هم اوکراین نیست

بیشتر بخوانید:

رزمایش بی‌سابقه چین در اطراف تایوان آغاز شد

پلوسی در پارلمان تایوان: به نشانه دوستی آمده‌ایم!

واکنش ایران به سفر جنجالی پلوسی

در چارچوب یک جنگ بالقوه در تنگه تایوان، ارتباط متقابل چین با اقتصاد جهانی یک شمشیر دو لبه برای این کشور است. از یک طرف، ارتباط متقابل چین با اقتصاد جهانی یکی از مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی چین برای دهه‌ها بوده است، از سوی دیگر، وابستگی عمیق اقتصادی متقابل باعث آسیب‌پذیری اقتصادی چین در مواقع بحران می‌شود. چین بر اساس مجموع واردات و صادرات در حال حاضر بزرگ‌ترین کشور تجاری در جهان است. این بیشتر به این دلیل است که چین با ایالات‌متحده و متحدان اصلی آن تجارت می‌کند. ایالات‌متحده و متحدانش هشت شریک تجاری از ده شریک تجاری چین را تشکیل می‌دهند. در سناریویی که چین برای اتحاد مجدد با تایوان از زور استفاده ‌کند، تحریم‌های شدیدی از سوی ایالات‌متحده و متحدان آمریکا علیه چین اعمال خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد برای اقتصاد چین بسیار پرهزینه خواهد بود. چین دچار یک رکود اقتصادی جدی خواهد شد که پیامدهای اجتماعی و سیاسی عمیقی در داخل خواهد داشت. این در حالی است که روسیه از نظر اقتصادی از رکود روابط با ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا کمتر ترس دارد.

چین و روسیه در اولویت‌های استراتژیک خود نیز متفاوت هستند. تهاجم روسیه به اوکراین تلاش رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین برای تأمین امنیت حیاط خلوت این کشور در برابر گسترش ناتو به سمت شرق است. بنابر این اولویت استراتژیک روسیه حفظ حیاط خلوت خود در برابر گسترش ناتو است.

در مقابل، اولویت استراتژیک چین حفظ یک محیط صلح‌آمیز برای رشد اقتصادی چین است. دلیل آن ساده است. رؤیای چین» رئیس‌جمهور شی جین پینگ اساساً جوان سازی ملت چین است که به طور ضمنی به معنای تبدیل مجدد چین به مرکز آسیای شرقی است. در نتیجه، ظهور چین منجر به عجله برای گسترش سرزمینی نمی‌شود، بلکه منجر به تلاش برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت کامل می‌شود.

تایوان اوکراین نیست

موازی دوم مقایسه بین تایوان و اوکراین است. اوکراین ۴۸ میلیون نفر جمعیت دارد و جمعیت تایوان تقریباً نصف آن (تقریباً ۲۴ میلیون) است. از نظر قومیت، جمعیت اوکراین حدود ۷۷ درصد اوکراینی‌ها و ۲۰ درصد روس‌ها هستند. در تایوان، بیش از ۹۰ درصد جمعیت چینی هان و کمتر از ۱۰ درصد بومی هستند. بر اساس ترکیب قومیتی، می‌توان تصور کرد که اتحاد چین با تایوان آسان‌تر از تصاحب سرزمین اوکراین برای روسیه است؛ اما به این سادگی نیست.

از اواخر دهه ۱۹۸۰ دولت چین مشتاقانه روابط فرهنگی، اجتماعی و خویشاوندی با مردم تایوان را ترویج می‌کند. هدف اولیه این حرکت این بود که با ارتباطات فرهنگی و اجتماعی بیشتر، مردم تایوان بیشتر شبیه مردم سرزمین اصلی یعنی چین شده و به طور فزاینده‌ای تعلق خود را به سرزمین مادری احساس کنند؛ اما این سیاست‌ها اثرات معکوس نشان داد. با ارتباطات و تماس بیشتر، مردم تایوان به طور فزاینده‌ای تفاوت‌های خود را با سرزمین‌های اصلی مشاهده کردند.

در اواخر دهه‌ها ۱۹۹۰ در دوره لی تنگ هو دولت تایوان اقدام به ترویج عمدی هویت تایوانی کرد. به‌این‌ترتیب تلاش‌های چینی‌ها برای ترویج هویت چینی در تایوان تا حد زیادی با شکست مواجه شد. این یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای چین در تلاش برای اتحاد مجدد چین و تایوان است.

از نظر اقتصادی، تولید ناخالص داخلی تایوان بیش از سه برابر اوکراین است و جایگاه تایوان از نظر فناوری در منطقه و جهان به عنوان یک مرکز فناوری اطلاعات، به‌ویژه به عنوان یک تولیدکننده بزرگ تراشه، بسیار مهم‌تر از اوکراین است. در واقع، ایالات‌متحده اخیراً از تایوان خواسته است تا در رفع کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها مشارکت بیشتری داشته باشد.

همان‌طور که رابرت راس در آستانه قرن بیست و یکم نوشت، از نظر ژئوپلیتیکی، شرق آسیا دوقطبی است. بخشی همراه ایالات‌متحده به‌عنوان قدرت دریایی غالب و بخشی همراه چین به‌عنوان قدرت غالب قاره‌ای. تایوان دقیقاً بین این دو حوزه قرار دارد. از این نظر، هرکسی که تایوان را کنترل کند نسبت به دیگری برتری خواهد داشت. مسلماً، برای ایالات‌متحده، تایوان از نظر اقتصادی و استراتژیک مهم‌تر از اوکراین است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در جنگ اوکراین و جنگ احتمالی تنگه تایوان، احتمال دخالت مستقیم نظامی ایالات‌متحده است. برای اوکراین، دولت ایالات‌متحده به‌صراحت اعلام کرده است که مستقیماً به این مبارزه نخواهد پیوست. تصویر بسیار متفاوتی در مورد موضوع تایوان وجود دارد. از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین ایالات‌متحده و جمهوری خلق چین در سال ۱۹۷۹، مطابق با قانون روابط تایوان، دولت ایالات‌متحده به عمد موضع مبهمی را از نظر مداخله نظامی مستقیم حفظ کرده است. این ابهام، در بازدارندگی چین از استفاده از زور برای اتحاد و بازداشتن تایوان از اعلام استقلال رسمی مؤثر بوده است.

نتیجه

تایوان برای منافع ایالات‌متحده مهم‌تر از اوکراین است و هرگونه حمله چین به تایوان به‌احتمال‌زیاد باعث واکنش مستقیم نظامی واشنگتن خواهد شد. حداقل، تحریم‌های اقتصادی در صورت وقوع جنگ در تنگه تایوان یک احتمال قوی خواهد بود. در صورت تحریم‌های اقتصادی، چین بیشتر از روسیه از تحریم‌های ایالات‌متحده و متحدانش ضرر خواهد کرد.

به‌این‌ترتیب استفاده از زور برای بازگرداندن تایوان به سرزمین مادری گزینه چین در حال حاضر نیست و تا زمانی که شکاف بزرگی بین ارتش چین و ایالات‌متحده وجود دارد هم این گزینه روی میز چینی‌ها نخواهد بود. درک پکن این است که چین به پیشرفت در زمینه اقتصادی و نظامی ادامه خواهد داد و با قدرتمندتر شدن چین، درنهایت، این کشور می‌تواند بدون جنگ پیروز شود.

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، برخی استدلال کرده‌اند که یکی از درس‌هایی که چین از جنگ اوکراین می‌آموزد این است که چین باید قبل از شروع جنگ برای اتحاد مجدد با تایوان، به طور جدی فکر کند. این توصیه به درد حال نمی‌خورد و برای آینده دور است. چین برای اتحاد مجدد عجله ندارد، چه از طریق مسالمت‌آمیز و چه با زور. امید چین به این است که به حدی از پیشرفت برسد که مداخله نظامی مستقیم برای ایالات‌متحده بسیار پرهزینه باشد، تایوان هم با چین موافقت کند و پیروزی بدون جنگ حاصل شود.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1658562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 72
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    یک روزه تسخیر میکنه تایوان را قابل مقایسه نیستند با هم
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    بنظرمیادنیروهای متجاوز روسی چینی کره شمالی وکلاً کشورهای که با سیستم سرمایه داری غرب مشکل دارند باید یا بیخیال شوند! ویا حقیقتاً بطور جدی وارد میدان نبرد با غولهای نظام سلطه شوندمثل آمریکا بریتانیای کبیرفرانسه
  • مهدی IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    چین و روسیه یه فدم عقب مانند همان کاری که امریکا با روسیه و چین می کنه باید چین و روسیه برای امریکا می کردند. باید جنگ را به مرزهای امریکا و داخل کشور امریکا کشاند. هزینه این کار خیلی کمتر از هزینه فعلی است. تمام کارهای که امریکا می کند به زیان اروپا و به سود امریکا تمام می شود. نقشه ای دارم می تواند امریکا را به خرگوش تبدل کند
  • حمید IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    حالا که چین هیچ کاری نتونست بکنه براش از آینده تبلیغ می کنید.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    از نظر من از همون طرف که چین قدرت اقتصادی نظامی خودشو افزایش میده آمریکا تایوان هم همین کار رو می کنن و این بیشتر به ضرر چین میشه تا به نفعش چون الان تایوان خودشو برای جنگ آماده می کنه در ضمن این محاله که حاکمین تایوان بدون جنگ تایوان رو تسلیم چین کنن
  • IQ ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    95 64
    جالبه تحلیلتون دقیقا مبتنی بر تفکر غرب هست! راجع به روسیه هم همینجوری تحلیل کردن و الان توش موندن!
  • ناشناس IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    اتفاقا عاقلانه ترین کار را روسیه کرد .
  • SE ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    ایران هم باید از فرصت استفاده کند و بحرین و جمهوری باکو را با خاک میهن برگرداند.با توجه به اینکه اهداف بعدی روسیه قزاقستان و گرجستان اعلام شده اند
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    کی فکرش رو می کرد اکراین بتونه روسیه رو تو باتلاق فرو ببره هیچ چیز قابل پیش بینی نیست
  • فقط خودم IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    برای امریکا تایوان یا اوکراین فرقی نمی کنه ولی اگه احساس کنه که موجودیتش در خطر است ، شک نکنید که ماشین جنگی عظیمی که سالانه هزاران میلیارد خرجش می کنه ، نفس دیکتاتورهای چین رو خواهد برید . آمریکا ثابت کرده که در جنگ هیچ حد و مرزی رو رعایت نمی کنه و بمب هسته ای هم یه گزینه قابل استفاده است . اینو کمونیستها خوب می دونند و حماقت نمی کنند !
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    جنگ جز ویرانی و هزینه های گزاف برای چین چیز دیگری در پی نخواهد داشت و بازگشت به رکود اقتصادی دهه های گذشته . و ضرری که از این موضوع خواهد برد خیلی بیشتر از منفعتی هست که از پیوستن تایوان به کشورش خواهد رسید . و در دهها سال جبران نخواهد شد پس نباید مثل روسیه احساساتی عمل کند .
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    آمریکا که در حال افوله میخواد رقیب اصلی خودشو بدر بکنه و زمینگیر برای روسیه و چین چاه کنده که بیفتن توش - خودمون میدونیم عاقبتش چی میشه
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    52 12
    نگفتنداگرجنگ شودچه بهسرمامیاد
  • علی رضا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    تمام شهرهای اوکراین در اختیار روسیه است بعد چرت و پرت فرستادی ، ماریوپل ، میکالایف بردیانسک سیورودونتسک خرسون زاپروژیا لیچانسک تمام جنوب دنباس ، دریای سیاه و دریای آزوف مقداری از دونتسک ، اوکراین تمام شد ، درضمن چین به تایوان حمله نخواهد کرد چون یکی از استانهای چین هست
  • Hh IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    20 22
    ایران هم خلا نیست
  • AA IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    39 63
    قصد آمریکا در چند وجه خلاصه می شود 1_ نابودی اقتصاد 2_ جنگ فرسایشی 3_ نا امن کردن منطقه شرقی 4_ عدم دسترسی به منایع انرژی خاورمیانه 5_حضور نظامی کردن منطقه 6_ قطع تبادلات با چین 7_کاهش ارزش پولی 8_ تسلط آمریکا بر کل جهان 9_ متواری دادن نخبه و جذب به سمت امریکا 10_جذب سرمایه گذاران در امریکا 11_ به بند کشیدن چین وروسیه با انعقاد قرارداد و معاهده دلخواه امریکا و اما چین و روسیه به جای جنگ با اوکراین و تایوان بهتر است شیطان بزرگ را نشانه روند و این امر زیر بنا و سیاست آمریکا به چالش کشیده شده و از طرفی ایادی آمریکا در مناطق نفس شان قطع خواهد شد
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    26 50
    بازگرداندن تایوان .... اولویت چین نیست . البته روس ها هم پیش از حمله به اوکراین می گفتند که اصلا چنین قصدی ندارند ! موضوع اوکراین و تایوان ، یک معامله با غرب است .‌وضعیت تایوان از اوکراین‌هم بدتر خواهد بود .‌چون اوکراین تنها قسمت های روس نشین خود را از دست خواهد داد .‌ولی تایوان‌کل موجودیتش را ... روسیه و چین در معامله باغرب این امتیازات را بدست خواهند آورد .
  • ازاد UA ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    41 62
    چین دویست پنجاه میلیون جمعیت دارد اگر دچار توهم شود چینیها به جای سگ اینبار همدیگر را می خورند
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    چینو تحریم کنن با ۲ میلیارد جمعیت همدیگرو میخورن دیگه چیزی از چین نمیمونه تمام مانورای چین شانتاژه😂😂😂
  • سعید CH ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    تا تجارت چین با آمریکا ۶۰۰میلیارد دلار است،چین وارد جنگ نمی شه ،روسیه گول خورد
  • ایرانی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    شما در اشتباه هستید امریکا دیگر کشورسابق نیست وبه کشور بحران زیست تبدیل شده اتفاقا چین تایوان را به خود ملحق خواهد کرد خواهیم دید
  • داریوش IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    26 76
    یک دو سه چین تایوان را قورت میده اگرنه پس هیچوقت نمیتونه مقابل هیچ کشوری وایسته وچین باید این کار بکند
  • امین IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    50 18
    چه باحال یجا تو مقاله گفته (هرگونه حمله چین به تایوان به‌احتمال‌زیاد باعث واکنش مستقیم نظامی واشنگتن خواهد شد. حداقل، تحریم‌های اقتصادی) واقعا باعث خنده میشه
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    90 25
    چین دقیقا مثل جنسهای بنجولش هستش و شکستنی........
  • احمد علی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    31 12
    سلام تحلیل خیلی خوب و مورد پسند اینجانب بود ایکاش ایران هم خام فروشی نمی‌کرد طوری عمل می‌کرد که تحریم ها نمیتونست اقتصاد ایران رو آسیب بزند در کشور ما اگر مفاسد اقتصادی فرهنگی و سیاسی ووووو نابود بشن که دست قوه قضاییه رو میبوسم تا کشور نجات پیدا کند
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    47 8
    میخان روسیه وچین سرش به جنگ مشغول شه
  • رضا IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    چین و روسیه با هم ناخن کوچک آمریکا و ناتو نیستن .
  • سعید IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    ازنظرنظامی واقتصادی هرچقدرهم چین رشد کند بپای امریکا نمیرسد آیاامریکا بزورتوانسته سایردول را ضمیمه خاک خود کند اگرچنین بود به دهها کشور حمله میکرد مثل حمله به ایران امامیدانید دنیاعوض شده وملل خودتصمیم میگیرند چگونه استقلال داشته باشند مثل مردم تایوان که درانتخابات آزاد رئیس جمهورخودراانتخاب کردند چین زورگوست ودرایران هم به لج امریکا بعضیها ازچین حمات میکنند امابدانید باارعاب نمیتوان کشورمستقلی رابلعید مثل روسیه واکراین بهتراست حداقل ماایرانیها ازاستقلال کشورها دفاع کنیم
  • اکبر IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    42 9
    چین بایستی موضوع را مدیریت کند چون منفعت آمریکا در درگیر کردن و تصعیف چین است همچنانکه روسیه را در اوکراین درگیر کرده است یعنی هردو رقیب آمریکا درگیر جنگ نیابتی میشوند و سفر پلویی نیز در جهت تحریک چین است
  • ع ا ز CA ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    44 30
    آن وطن پرستی و شجاعتی که مردم روسیه دارند مردم چین با اینکه بیش از یک میلیارد هستند ولی از نظر کیفت به اندازه روسیه نیستند و آن شهامت و شجاعتی که رهبر روسیه پوتین دارد این شجاعت را رهبر چین ندارد آدم رفتار مردم چین را در کشورهای غربی میبیند که چقدر نسبت به کشورشان بی تفاوت هستند .
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    55 90
    تایوان برای چین هست همانطور که بحرین برای ایران هست به آنطرف دنیا هم فضولی نیامده
  • ناشناس IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    73 34
    شما از جنگهایکه امریکا براه می اندازد خبر ندارید. چین. وروسیه هرد دراشتباه هستن این امریکاهست که باسیاست میخواهد هم چین تصرف کند وهم روسیه وهم ایران را اما امریکا ازبسکه شیطان هست بطورمستقیم حمله نمیکند کشورهای همسایه که اصن قدرتی هم ندارند مثل اوکراین و تایوان بجون .روسیه وچین .تحریک میکند. بعد که جنگ شروع شد متاسفانه تحریمها شروع میشوند خب چین بزرگترین تولیدات جهان دارد اما اگرتحریم شد با این حجم اعظیم جمعیت چکار میخواهد بکند. امریکا به فکر مردم اوکراین یا تایوان که نبست اواره بشن . انقد سلاح دراختیار تایوان واوکراین میگذارد هم سلاحها رو میفروشد وهم اینکه توان نظامی .روسیه. وچین انقد میان پایین که ان موقع امریکا وارد جنگ میشود وهردو کشورچین وروسیه رو تصرف کند. بعد با یک شیطنت دیگه کشورهای تایوان واوکراین رو ازمیان برمیدارد. این سیاست شیطانی امریکاست.