پترائوس بدترین توافق تاریخ آمریکا را اعلام کرد

ایرنا نوشت: دیوید پترائوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان با بیان اینکه واشنگتن توان کنترل وضعیت این کشور و جلوگیری از سقوط دولت اشرف غنی را داشت، توافق دوحه را بدترین توافقنامه در تاریخ ایالات‌متحده دانست.

ژنرال «دیوید پترائوس» فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان در مقاله‌ای برای نشریه آتلانتیک نوشت آمریکا توان کنترل وضعیت افغانستان را داشت و می توانست از سقوط حکومت پیشین آن جلوگیری کند.

پترائوس با اشاره به امکانات و فناوری‌های نظامی ارتش ایالات‌متحده در این مطلب استدلال کرده است که واشنگتن با هزینه مالی و انسانی کم می‌توانست در نقش مشاور و حامی دولت افغانستان باقی بماند.

وی تلاش برای کنترل اوضاع افغانستان را گزینه نه چندان ایده آلی برای واشنگتن خوانده که مستلزم تعهد مداوم بود. اما آمریکا ترجیح داد که این کشور و مردمش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کند.

پترائوس در این مقاله "اشتباهات کلان" و متعدد آمریکا را در افغانستان مورد بررسی قرار داده و یکی از مهمترین این خطاها را حمایت واشنگتن از اعطای قدرت بسیار زیاد به حکومت مرکزی در افغانستان می داند.

این شخصیت آمریکایی که مدتها سمت ریاست سازمان سیا را برعهده داشت، توافق دوحه را "بدترین موافقتنامه سیاسی" در تاریخ ایالات متحده توصیف کرد که به اعتقاد او، شرایط آن، از جمله رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های افغانستان را موجب سقوط حکومت این کشور ارزیابی کرده است.

این نظامی بازنشسته آمریکایی ضمن تائید اظهارات منتقدان مبنی بر خروج پرهرج و مرج و بی حساب و کتاب دولت «جو بایدن» از افغانستان، ادعای رقبای واشنگتن را مبنی بر اینکه آمریکا متحد قابل اعتمادی نبوده و یک قدرت رو به زوال است، تائید می کند.

وی به ویژه این دیدگاه را در گرماگرم جنگ اوکراین و بالاگرفتن تنش‌ها میان چین و واشنگتن بر سر تایوان قابل توجه می‌داند.

پترائوس در پایان مقاله خود پیش بینی کرده است که طالبان همچنان به میزبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در افغانستان ادامه خواهند داد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گلادیاتور IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    آمریکا تو 20 سال اخیر خیلی اشتباه کرده حملات متعدد به کشورهای اسلامی از جمله عراق - افغانستان - لیبی - سوریه - حمایت از رژیم های جنگ طلب مثل اسرائیل و عربستان - سازماندهی و حمایت از داعش و تروریست ها در عراق و سوریه - کشتار مردم یمن - خروج از برجام و ....................
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    با این تیترها مسعولان که بازنده توافق هستند مغرور نباشند امریکا واروپا کشورهایی نیستند که به دشمن خود ودوست روسیه وچین وکره شمالی و ونزولا باج دهند
  • ناشناس US ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    اول خیانت را رییس جمهور موقرمز آمریکا بنا گذاشت که مذاکرات با طالبان را شروع کرد که عامل اصلی قدرت گرفتن وروحیه دادن طالبان بود بعد ازخیانت ترامپ بایدن خیانت به افغانستان وامریکا تکمیل کرد کشور را دوستی بازیش از میلیاردها لجستیک باعث سرنگونی اشرف غنی مزدور کرد وحالاها آمریکا تاوان آن را مثل خیانت به محمد رضا شاه پرداخت خواهد کرد
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    رفتن به افغانستان تو وهله اول کار غلطی به نظر نمی رسید . اما قبلش باید چند اقدام انجام می شد : مهم ترینش تهدید و ایجاد یک بازدارندگی قدرتمند علیه پاکستان و همینطور شراکت قدرتمند با هند می بود . آمریکا با ورود به افغانستان ، فقط بمباران هوایی اولویت قرارداد و تمامی زیرساخت های افغانستان تقریبا نابود شد . این غلط بود ، آمریکا می بایست به جای بمباران ، یک کشتار وسیعی را بر علیه طالبان انجام میداد یعنی کشتن حداقل ۲۰۰ هزار نفر از اونها . آمریکا ۲.۲ تریلیون دلار خرج کرد که ۷۰ درصدش برای نیرو های نظامی و... بود . با ۱۰۰ میلیارد دلار میشد پروژه را جمع کرد . باید زیرساخت های آموزشی رو می‌ساخت ( خودش ) ، تو شهر های مهم اقدام به ساخت و ساز می کرد ، نیروگاه و کارخونه و دانشگاه و... می ساخت . و مهم‌ترین باید منابع طبیعی افغان هارو احیا می کرد . ۳ تریلیون دلار منابع طبیعی دارن انگار اونا ، باید سرمایه‌گذاری روش انجام می شد . مهم ترین ضعف آمریکا ، عدم توسعه انسانی بود . انگار از مرحله اول بخوای بپری آخر . اونا بعد ۲۰ سال هنوز تو آموزش مشکل دارن طبیعیه نمیشه ازشون چیز دیگه انتظار داشت .
  • مهدی IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    شما توافق کنید ترامپ میاد پاره می‌کنه ،😂