بیانیه گروه ۷: روسیه نیروگاه زاپروژیا را به اوکراین تحویل دهد/ تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت

ایسنا نوشت: براساس بیانیه مشترکی که آلمان به عنوان رئیس گروه هفت منتشر کرد، وزیران خارجه این گروه از روسیه خواسته‌اند تا فورا کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و تمام تاسیسات هسته‌ای در اوکراین را تحویل دولت کی‌یف بدهد.

به گزارش خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: ما وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، به شدیدترین لحن ممکن ادامه این جنگ تجاوزکارانه غیرقابل توجیه و بی‌دلیل فدراسیون روسیه علیه اوکراین را محکوم می‌کنیم. فدراسیون روسیه باید فورا نیروهای خود را از داخل مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده اوکراین خارج کند و به قلمرو و حاکمیت اوکراین احترام بگذارد.

وزرای خارجه گروه هفت گفتند: در این رابطه، ما از روسیه می‌خواهیم که فوراً کنترل کامل نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و همچنین کلیه تأسیسات هسته‌ای در داخل مرزهای بین‌المللی اوکراین را به مالک واقعی آن، اوکراین، بازگرداند تا از امنیت و ایمنی آنها اطمینان حاصل شود.

در این بیانیه تاکید شد: کارکنان اوکراینی که نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را اداره می‌کنند باید بتوانند وظایف خود را بدون تهدید یا فشار انجام دهند. تداوم کنترل روسیه بر این نیروگاه است که این منطقه را به خطر می‌اندازد.

به گفته روسیه، نیروهای مسلح اوکراین مرتبا نیروگاه زاپروژیا را گلوله‌باران می‌کنند. طبق گزارش‌ها، گلوله انفجاری یک موشک که شامگاه هفتم اوت شلیک شد، در حدود ۴۰۰ متری واحد برق این نیروگاه سقوط کرد. روسیه می‌گوید که ارتش اوکراین در پنجم اوت هم سه بار چنین اقداماتی را تکرار کرد. کی‌یف اما این اتهامات را رد می‌کند.

در این بیانیه از تلاش‌های گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تقویت ایمنی و امنیت هسته‌ای در اوکراین حمایت و بر اهمیت تسهیل ماموریت کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا برای رسیدگی به نگرانی‌های ایمنی، امنیت و حفاظت هسته‌ای تاکید شده است.

جلسه اضطراری شورای امنیت درباره نیروگاه زاپوریژیا

شورای امنیت سازمان ملل به دلیل احتمال خطر یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه زاپوریژیا یک جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد. این نیروگاه در روزهای اخیر چندین بار هدف قرار گرفته است. گروه هفت از روسیه خواسته است از نیروگاه خارج شود.

به گزارش دویچه وله، با توجه به تشدید نگرانی از وقوع یک فاجعه هسته‌ای در نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل امروز پنجشنبه نشستی اضطراری در نیویورک برگزار می‌کند. به گفته محافل دیپلماتیک رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است اعضای شورای امنیت را در جریان وضعیت این نیروگاه قرار دهد.

این نیروگاه و اطراف آن از اوایل ماه مارس تحت اشغال ارتش روسیه است. در روزهای اخیر زاپوریژیا چند بار هدف حمله قرار گرفته است. روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول این حملات می‌دانند. به گفته منابع اوکراینی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مرداد، دست کم ۱۴ نفر در اطراف نیروگاه هسته‌ای بر اثر این حملات کشته شدند.

قرار است در نشست شورای امنیت رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ۱۵ عضو شورای امنیت درباره مسائل ایمنی نیروگاه توضیح دهد. طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی او همچنین قصد دارد تلاش‌ها برای اعزام یک هیئت کارشناسی به زاپوریژیا را سرعت بخشد. گروسی در روزهای اخیر درباره "خطر بسیار واقعی یک فاجعه هسته‌ای" هشدار داده است.

کشورهای گروه هفت نیز از روسیه خواستند ارتش خود را از سایت نیروگاه هسته‌ای خارج کند. وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه مشترک خود گفتند: «تسلط روسیه بر این نیروگاه هسته‌ای منطقه را به خطر می اندازد.»

روسیه در کنار چین، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا یکی از اعضای دائم شورای امنیت و از حق وتو برخوردار است. چین در حال حاضر ریاست ادواری این نهاد را بر عهده دارد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =