جزییات بیمه تامین اجتماعی دانشجویان/ شرط دریافت حقوق بازنشستگی و ازکارافتادگی

ایرنا نوشت: مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: کارت دانشجویی معتبر، مدرک تشخیص دانشجو و مورد استناد برای ثبت‌نام بیمه دانشجویی بوده و ترک‌تحصیل‌کرده‌ها نمی‌توانند از این طرح استفاده کنند.

مهدی شکوری افزود: این دانشجویان (ترک تحصیل‌کرده‌ها) می‌توانند به صورت خوداظهاری طبق ضوابط بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه شوند.

وی ادامه داد: تمامی مراحل ثبت نام بیمه دانشجویان نیز به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود و در سامانه راهنمای عقد قرارداد بیمه دانشجوئی بارگذاری شده و قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی اظهارداشت: در صورت درخواست استفاده از خدمات درمانی هم باید سرانه درمان به ازای هر فرد پرداخت ‌شود؛ در سال ۱۴۰۱ میزان سرانه درمان ۹۲ هزار تومان تعیین شده است.

تاثیر نوع دانشگاه یا مقطع تحصیلی در بیمه دانشجویی

شکوری در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا نوع دانشگاه یا مقطع تحصیلی در بیمه دانشجویی موثر است؟ گفت: تمامی دانشجویان در تمامی مقاطع تحصیلی، در هر یک از دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی کشور دارای مجوز از مراجع ذیصلاح، می‌توانند از بیمه دانشجویی استفاده کنند.

این مسئول همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پوشش والدین از طریق این طرح نیز عنوان کرد: در صورتی که سن پدر از شصت و سن مادر از پنجاه و پنج سال بیشتر باشد یا به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تأمین اجتماعی "ازکارافتاده" باشند و معاش آنها توسط بیمه‌شده تأمین و مستمری دریافت نکنند؛ پس از بررسی و تایید موضوع توسط شعبه ذیربط امکان تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان "بیمه‌شده تبعی" را خواهند داشت.

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی ذیل طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» با سه نرخ ١٢ درصد، ١۴ و ١٨ درصد ارائه می‌شود و دانشجویان با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد (۱۲درصد سهم بیمه‌شده + ۲درصد کمک دولت)، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز که در حقیقت شامل ۱۴ درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت. کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز که شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شرط سنی برای استفاده از این طرح نیز ۱۸ تا ۵۰ (سال تمام) است. دانشجویان بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند؛ در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به کارنامه ۱۱ ماهه وزارت علوم/ چراهایی که منتظر پاسخ‌اند

هیچ دانشجویی مجاز به تحصیل در دو رشته نیست

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =