تورم تیرماه چه بلایی سر فقرا و روستاییان آورد؟/ معرفی گرانترین استان‌های ایران

اقتصاد نیوز نوشت: تورم سالانه رقم خورده در دهک اول که فقیرترین دهک جامعه محسوب می شود، ۴۴.۸ درصد رقم خورده است، این در حالیست که تورم در دهک دهم یا همان ثروتمند ترین دهک ۳۸.۹ درصد بوده است.

تورم کل کشور در تیر ماه ۴۰.۵ درصد به ثبت رسیده که نسبت به ماه های گذشته روندی صعودی داشته است. بررسی ها نشان می دهد عمده ترین دلیل به ثبت رسیدن تورم در اعداد بالا در چند ماه اخیر، افزایش شدید قیمت خوراکی ها بوده به گونه ای تورم ماهانه خوراکی ها در خرداد ماه بالغ بر ۲۵ درصد بوده است.

فشار تورمی بالا بر اقشار ضعیف جامعه

مواد خوراکی در سبد مصرفی اقشار کم درآمد جامعه وزن بالاتری دارد، از همین رو زمانی که تورم بیشتر از سمت افزایش بهای اقلام خوراکی باشد، فشار و تورمی بیشتری در اقشار ضعیف جامعه حس می شود.

همین از باعث شده تا تورم سالانه رقم خورده در دهک اول که فقیرترین دهک جامعه محسوب می شود، ۴۴.۸ درصد رقم بخورد، این در حالیست که تورم در دهک دهم یا همان ثروتمند ترین دهک ۳۸.۹ درصد بوده است.

مقایسه اثر تورم بر زندگی فقرا و ثروتمندان در تیر ۱۴۰۱

آمارها نشان می دهد به طور کامل هرچه از سمت اقشار با درآمد بالا به سمت فقرا حرکت می کنیم، تورم سالانه بالاتری رقم خورده است. روستاییان هم به طور میانگین جز اقشار ضعیف از نظر درآمدی محسوب می شوند، به همین علت در ادامه گزارش به تورم تیر ماه در مناطق روستایی کشور پرداخته شده است.

شوک سنگین تورم تیرماه 1401 به سفره فقرا و روستائیان +نمودار

رشد بالای تورم در مناطق روستایی

تورم سالانه مناطق روستایی کشور ۴۳.۲ درصد برآورد شده است، به عبارت دیگر تورم دوازده ماهه در روستا های کشور در تیر ماه نسبت به این شاخص تورمی در مناطق شهری به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است.

به طور میانگین درآمد روستاییان نسبت به شهر نشینان پایین تر است و هر چه درآمد پایین تر باشد سهم خوراکی ها در سبد مصرفی بیشتر خواهد بود، با توجه به اینکه در چند ماه گذشته تورم بسیار بالا بوده است، باعث تورم بالاتر در مناطق روستایی باشد.

کهکیلویه و بویراحمد و همدان رکورددار شدند

تورم مناطق روستایی استان کهیلویه و بویراحمد در تیر ماه ۵۰.۸ درصد به ثبت رسیده که بالاترین تورم در بین روستا های کشور محسوب می شود. استان های قزوین و مازندران نیز به ترتیب در جایگاه دوم و سوم تورم مناطق روستایی قرار دارند. همانگونه که گفته شد تورم روستا های کهکیلویه و بویراحمد حدود ۵ درصد بالاتر از تورم شهری این استان در نخستین ماه سال جاری بوده است.

کمترین تورم سالانه روستاهای کشور با نرخ ۳۴.۹ درصدی در مناطق روستایی استان همدان به ثبت رسیده است. روستا های استان سیستان و بلوچستان نیز به ثبت تورم ۳۶.۷ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین متاطق روستایی استان خوزستان نیز در زمره کمترین تورم های به ثبت در تیر ماه سال ۱۴۰۱ است.

بررسی ها نشان می دهد بر خلاف مناطق شهری که تورم بالاتری را نسبت به میانگین کشوری متحمل شده بودند، در مناطق روستایی تقریبا نیمی از روستاها بالاتر از میانگین و نیمی دیگر نیز پایین تر قرار داشتند.

photo_2022-08-01_12-48-50

بیشتر بخوانید:

۲۱۷ ۲۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =