تحلیلگران معتقدند کشورهای تولید‌کننده نفت در حاشیه خلیج فارس با توجه به افزایش قیمت نفت در نشست این هفته اوپک تلاش خواهند کرد تولید نفت را در سطح فعلی حفظ کنند.

الهه حسینی: به گزارش خبرگزاری فرانسه، عربستان یعنی مهم‌ترین عضو اوپک، امارات عربی متحده، کویت و قطر از قیمت‌های فعلی رضایت دارند و از اعضای اوپک درخواست خواهند کرد سهمیه تولیدی که ماه دسامبر درباره آن توافق شد را رعایت کنند تا اضافه تولید کاهش یابد. کامل الحُرُمی تحلیلگر بازار نفت به خبرگزاری فرانسه گفت اولویت نخست این کشورها این خواهد بود که میزان تولید حفظ شود. همه تولید‌کنندگان نفت از قیمت کنونی راضی هستند. این تولید‌کنندگان هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند قیمت‌ها با این سرعت افزایش یابد. قیمت‌های نفت اوت سال گذشته به بالای 147 دلار رسیدو ماه دسامبر به 32 دلار کاهش یافت. قیمت‌های نفت از آغاز سال 2009 دو برابر شده است و هفته گذشته نخستین‌بار در 10 ماه گذشته قیمت‌های آن به 75 دلار افزایش یافت. شیخ احمد عبد‌الله الصالح وزیر نفت کویت ماه اوت گفت اوپک باید سطح تولید خود را حفظ کند زیرا قیمت‌های نفت رضایتبخش است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود قیمت‌های نفت بین بشکه‌ای 70 تا 80 دلار باقی بماند. اوپک روز چهارشنبه در وین تشکیل جلسه می‌دهد و وزیران نفت درباره سقف کلی تولید مذاکره خواهند کرد. میزان تولید اوپک ماه مه بار دیگر در سطح 24 میلیون و 850 هزار بشکه در روز به غیر از تولید فعلی 5/2‌میلیون بشکه‌ای عراق تأیید شد. تحلیلگران گفتند پیش‌بینی می‌شود در نشست وین سهمیه کلی تولید افزایش نیابد زیرا افزایش تولید موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود و میزان تولید کشورها نیز کاهش نیابد چون این اقدام به بهبود اقتصاد جهانی آسیب جدی وارد می‌کند. گروه بانکی سامبای عربستان در گزارش اقتصادی ماه اوت خود اعلام کرد به نظر می‌رسد این امکان برای اوپک محدود است که تولید را افزایش دهد بدون اینکه دست‌کم در نیمه نخست سال 2010 بر قیمت‌ها فشار نیاید.

حرمی گفت اگر اوپک تولید خود را کاهش دهد، این کاهش تولید به بهبود اقتصادی جهان لطمه جدی می‌زند و در نتیجه فشارها بر قیمت‌های نفت وارد می‌شود. سامبا همچنین اعلام کرد به نظر می‌رسد بازارهای نفت بین بنیاد‌های ضعیف و حساسیت متغیر درباره دورنمای بهبود وضعیت جهان گرفتار شده است و احتمال تزلزل بیشتر نیز وجود دارد. بعد از آنکه قیمت‌های نفت اواخر سال گذشته و اوایل سال 2009 کاهش یافت، بیشتر پیش‌بینی‌های اقتصادی این بود که بودجه‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس امسال برای نخستین بار از سال 2002 با کسری فراوان روبه‌رو خواهد شد. در صورتی که قیمت نفت بالای 60 دلار در هر بشکه باقی بماند، بهبود متعاقب بازارهای نفت به معنای ان است که کشورها بار دیگر با اضافه بودجه روبه‌رو خواهند شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =