واکنش عطاالله مهاجرانی به ترور «رشدی» / آماده ام تا از این فرصت طلایی بهره مند شوم

جماران نوشت : وزیر ارشاد در دولت اصلاحات نوشت :‏ مرحوم زادسر از من پرسید: آقای مهاجرانی! به من جواب بدهید، اگر رشدی را ببینید او را می کشید! گفتم: نه برادر! من نویسنده ام و کارم تبیین فتوای امام و نقد رمان بوده است، آن کار دیگر را شما که به خلوت می روید، انجام دهید!

وقتی در ٢٥ بهمن ١٣٦٧ فتوای امام خمینی در باره سلمان رشدی مطرح شد، همان روز به دوست عزیزم حسین شیخ الاسلام گفتم کتاب را برایم تهیه کند. کتاب آیات شیطانی دو روز بعد به دستم رسید. کتاب را مرور کردم، در باره دشواری های متن با دکتر شرف الدین خراسانی و دکتر رضا براهنی مشورت می کردم.

دانشجوی دانشگاه شیراز بودم که زبان دانشکده ادبیاتش، به تعبیر جلال آل احمد، در میان حافظیه و سعدیه، انگلیسی بود.این توضیح را برای دانشمند محترمی نوشتم که عالم الغیب است و فرمود کتاب رشدی را نخواندم و نقدم بی مایه است.

‏کتاب: نقد توطئه آیات شیطانی، در شهریور ١٣٦٨ توسط انتشارات اطلاعات و بعدا توسط امید ایرانیان ، در ٣٣ سال گذشته، سی بار چاپ شده است. نخستین کتاب من بود و حق التألیفی شیرین و گوارا، چاپ ٣١ کتاب (چاپ دوم امید ایرانیان) با مقدمه نشر جدید، منتشر خواهد شد. ان شاءالله تعالی

‏در جلسه رای اعتماد دولت جناب آقای خاتمی، در مرداد ١٣٧٦، مرحوم زادسر از من پرسید: آقای مهاجرانی! به من جواب بدهید، اگر رشدی را ببینید او را می کشید!"

گفتم: نه برادر! من نویسنده ام و کارم تبیین فتوای امام و نقد رمان بوده است، آن کار دیگر را شما که به خلوت می روید، انجام دهید!

واکنش عطاالله مهاجرانی به ترور «رشدی» / آماده ام تا از این فرصت طلایی بهره مند شوم

بیشتر بخوانید :

‏چنین بوده است که در ٣٣ سال گذشته، در گیر و دار ماجرای رشدی بوده ام. سال ها پیش آقایی که گفت قاضی دیوان لاهه است و وکیل بین المللی، اعلام کرد علیه من شکایت می کند تا دادگاه لندن مرا اخراج کند. هی می گفت: به اندازه پول قهوه بدین تا هزینه در آد! مبلغی به جیب زد و قاضی و وکیل نبود!

‏امروزه نیز، بعد از حادثه مجروح شدن رشدی، همان نغمه کتاب من و فتوای امام نو شده است. من محاکمه در دادگاه لندن را، درخشانتر از استیضاح می دانم، آماده ام تا از این فرصت طلایی بهره مند شوم. جدی باشید! گر سیل دریا پر شود، هر موج چون اشتر شود/ مرغان آبی را چه غم؟ تا غم خورد مرغ هوا.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =