روزنامه اصولگرا: کاندیداتوری عارف برای انتخابات1404 را نباید جدی گرفت

روزنامه جوان نوشت:علی صوفی با اشاره به سخنانی از محمدرضا عارف، پیش‌بینی کرده که او تصمیم دارد «بدون توجه به رأی جبهه اصلاحات» وارد عرصه انتخابات شود.

صوفی، فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره اظهارات اخیر محمدرضا عارف که گفته «هیچ‌گاه برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز پهن نکردند و نمی‌توان به خاطر محدودیت‌ها کنار کشید»، ابتدا سابقه‌ای از محمدرضا عارف در همنوایی با اصلاح طلبان برای شرکت نکردن در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ گفته است:
«آقای عارف در سال ۹۲ به فرمان آقای خاتمی در دقیقه ۹۰ از حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نفع آقای روحانی انصراف داد. آقای عارف در انتخابات ۱۴۰۰ هم حضور پیدا نکردند و حاضر به شرکت در این بازی نشدند. در جبهه اصلاحات وقتی که برنامه کاندیداهای ریاست‌جمهوری مورد بررسی قرار می‌گرفت آقای همتی اصلاً شرکت نکرد، آقای مهرعلیزاده ۱۰ رأی یعنی حداقل آرای مورد نیاز را کسب نکرد و، اما آقای عارف با توجه به اینکه بیش از ۲۰ رأی آورد، اما در مرحله ارائه برنامه وارد نشد و انصراف داد.» او با ذکر این مقدمه و سابقه، پیش‌بینی می‌کند «بنابراین معنای صحبت‌های آقای عارف این بود که من بدون توجه به رأی جبهه اصلاحات وارد میدان می‌شوم و منتظر تصمیم دقیقه نودی جریان اصلاحات نخواهم شد.»
عارف چنانکه در سخنان صوفی هم آمده، بارها به قیمت شکست اعتبار خود، برای همراهی با جبهه اصلاحات و با دستور خاتمی از انتخابات کنار کشید، اما هیچ گاه کسی در جبهه اصلاحات از او سپاسگزار نبود. برعکس، همواره اصلاح‌طلبان از عارف به دلیل آنچه مواضع محافظه کارانه نامیده می‌شد، انتقاد کردند و ترجیح می‌دادند او در مسیر خواسته‌های رادیکال آنان فعال‌تر عمل کند.
با این حال پیش‌بینی صوفی می‌تواند درست نباشد. چه آنکه عارف بارها دم از شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا زده، تا مراحلی هم پیش رفته، اما در نهایت کنار کشیده و انصراف داده است. در نتیجه حتی اگر عارف صریح و علنی هم برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۴ اعلام کاندیداتوری کند، چندان قابل اعتنا و اعتماد نخواهد بود.
از سویی برخی اصلاح‌طلبان تندرو هم در سال‌های گذشته بارها از تحریم انتخابات گفته‌اند، کسانی همچون سعید حجاریان. نگاه آنان به انتخابات‌های آینده هم اینگونه خواهد بود و تغییری در مواضع‌شان دیده نمی‌شود. بخشی از توده‌های اصلاح‌طلب هم از سر نارضایتی از عملکرد اصلاح‌طلبان، تحت تأثیر این تندروها خواهند بود و یحتمل پای صندوق نخواهند آمد یا اگر بیایند کاندیدایشان شخصی همچون عارف که با تبلیغات تندروها، محافظه‌کار معرفی می‌شود، نخواهد بود. همه این عوامل باعث می‌شود شانس عارف برای پیروزی کم باشد و این شانس کم در کنار حرف‌شنوی همواره عارف از خاتمی باعث می‌شود همچنان عارف چندان جدی گرفته نشود. مگر اینکه خاتمی خواب دیگری برای جبهه اصلاحات دیده باشد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =