اعلام زمان آغاز رتبه‌بندی معلمان؛ مدت‌زمان رتبه‌بندی هر معلم چقدر است؟/ گروهی از مدارس به سمت بنگاه‌داری رفته‌اند

ایسنا نوشت: وزیر آموزش و پرورش آغاز زمان رتبه‌بندی معلمان را اعلام کرد و گفت: با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بخشی از مطالبات معلمان را به صورت علی‌الحساب بپردازیم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در آستانه هفته دولت درباره اقدام تحولی خاص در دوره مدیریتش گفت: رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت فرمودند از اجرای سند تحول ناخرسند هستند. در راستای اجرای سند تحول بنیادین، اولین اقدام تحولی ما تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش یعنی تربیت معلم است.

وی افزود: تربیت معلم بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد که در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه فرهنگیان شد اما دستخوش حوادثی شد که باید آنها را ترمیم می‌کردیم. نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بوده است.

۱۰۰۰ دکتر معلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم این نسبت باید یک به ۲۰ باشد، گفت: اولین اقدام، دریافت مجوز و موافقت با جذب هیئت علمی و ترمیم این نسبت با همکاری وزارت علوم است. براین اساس ۱۰۰۰ دکتر معلم را جذب دانشگاه می‌کنیم. ۳۰۰ نفر دیگر از نخبگان نیز وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته دریافت مجوزها زمان‌بر است. حدود ۵۶۰۰ دکترمعلم داریم که از بین اینها ۱۰۰۰ دکترمعلم برتر جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: رشته‌های خاصی چون آموزش معلم چندپایه، بهداشت مدارس و چندمهارتی نداشتیم که برنامه‌ریزی برای تربیت دانشجومعلمان در چنین رشته‌هایی در حال انجام است.

نوری با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان برای تحول بنیادین، ماموریت‌گرا شد، در پاسخ به پرسشی درباره رتبه‌بندی معلمان نیز گفت: معلم، محور تحول است. یکی از کارهایی که باید برای معلم انجام شود این است که او را در شرایطی قرار دهیم که بتواند بر کیفیت آموزش بیفزاید.

آغاز رتبه‌بندی معلمان از ۲۶ مرداد

وی سیر تصویب و ابلاغ رتبه‌بندی را مرور کرد و گفت: تصویب آیین‌نامه با کش و قوس‌هایی مواجه شد و ایراداتی به آن در هیئت تطبیق مجلس وارد و اصلاح شد که ۱۵ مرداد آیین‌نامه اصلاحی رتبه‌بندی نیز ابلاغ شد. سامانه رتبه‌بندی از امروز باز شده که برای تعدادی از همکاران به صورت آزمایشی کار را انجام دهیم تا مشکلاتش کمتر شود و از ۲۶ ام همین ماه، سامانه برای مراجعه همکاران باز خواهد شد.

نوری افزود: برای اینکه تاخیری نداشته باشیم با سازمان برنامه صحبت کردیم تا بتوانیم بخشی از مطالبات همکاران را - زمان اجرای قانون از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ است - به صورت علی الحساب بپردازیم تا این انتظار به گونه‌ای پاسخ داده شود تا زمانی که رتبه‌ها مشخص شوند که البته خیلی دور نخواهد بود.

۱.۵ ماه؛ حداکثر مدت‌زمان رتبه‌بندی هر معلم

وی ادامه داد: رتبه‌بندی امری زمانبر است. اگر تاریخ اعلام کنیم و تاخیر شود انتظار ایجاد می‌شود. البته از این تاخیر عذرخواهی می‌کنم چون عده‌ای مشمول نبودند که با رفع ایرادات وارد طرح شدند و دایره شمولش بیش از ۸۰۰ هزار نفر است. تلاش می‌کنیم کار را با سرعت انجام دهیم. به تدریج مطالبات را هم شروع به پرداخت می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق اجرای رتبه‌بندی گفت: زمانبندی رتبه‌بندی اینگونه است که فرایند از ۲۶ ام مرداد شروع می‌شود. این فرایند برای هر فردی قاعدتا حداقل یک ماه است و نباید از زمان شروع کار، برای هر فرد بیش از ۱.۵ ماه به طول بینجامد.

برنامه دولت برای عادلانه‌سازی پرداختی کارمندان

نوری درباره حقوق پایین معلمان و دغدغه معیشتی قشر فرهنگی گفت: ادراک نابرابری منفی واکنش‌های رفتاری‌های خوبی نخواهد داشت. هرچند در عملکرد معلمان اثری نداشته و آنها اینگونه نیستند. ما نباید اجازه دهیم ادراک نابرابری اتفاق بیفتد. مواردی چون بیمه تکمیلی و رتبه‌بندی در راستای جبران همین دغدغه معیشتی در دستورکار قرار گرفته و دولت هم برنامه هایی برای عادلانه سازی پرداختی کارمندان دارد.

وی تغییرات در بیمه تکمیلی فرهنگیان و احیای مسابقات ورزشی فرهنگیان را به عنوان دیگر اقدامات این وزارتخانه در یک سال اخیر برشمرد و در پاسخ به پرسشی درباره نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: سه دسته مدرسه دولتیِ عادی، دولتیِ خاص و غیردولتی داریم. شهریه غیردولتی اعلام شده و اگر تخلفی رخ داد مردم می توانند گزارش کنند.

شهریه مدارس غیردولتی، نرخ ثابتی نیست

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شهریه مدارس غیردولتی، نرخ ثابتی نیست و بر حسب شاخص‌های مختلف، متفاوت است. طرحی برای شفاف‌سازی مالی شهریه مدارس غیردولتی و ضرورت برخورداری از حساب واحد مدرسه برای واریز شهریه در دست بررسی و تصویب قرار دارد.

نوری ادامه داد: گزارش تخلفات حتما رسیدگی می‌شوند و اثر دارند و تاکنون بیش از ۴۰ مدرسه توقف فعالیت پیدا کرده‌اند.

۳۰ درصد اولیای دانش‌آموزان استعدادهای درخشان زیر خط فقر و فرهنگی هستند

وی با اشاره به شهریه مدارس دولتی خاص گفت: مدارس سمپاد نیز حق ثبتی هنگام ثبت نام می‌گیرند که میانگین کشوری حدود سه میلیون تومان است، البته ۴۰ درصد دانش آموزان مشمول تخفیف شهریه شده‌اند، از تخفیف کلی تا تخفیف بخشی از مبلغ حق ثبت؛ تدابیری برای دهک‌های پایین و معافیت آنها از پرداخت شهریه اندیشیده شده تا از سال آینده عملیاتی شود. ۳۰ درصد اولیایشان زیرخط فقر و همکاران فرهنگی ما هستند.

نوری افزود: به طور کلی کمک به مدرسه هنگام ثبت نام اختیاری است و دانش آموزی نباید به علت ناتوانی در پرداخت هزینه ها از مدرسه بازبماند.

گروهی از مدارس به سمت بنگاه‌داری رفته‌اند

وزیر آموزش و پرورش درباره نقش مدارس غیردولتی در دامن زدن به طبقاتی شدن آموزش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد وجود مدارس غیردولتی، از نظر کمی کمکی به آموزش و پرورش است اما به طور کلی ایجاد طبقاتی شدن آموزش در پژوهش ها مورد اشاره قرار گرفته است. در دنیا مدارس ابتدایی غیردولتی یا خصوصی، به ندرت داریم. ما هم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی از خصوصی شدن، مستثنی هستیم، این موضوع جدی است و باید روی آن بحث جدی داشته باشیم.

نوری ادامه داد: البته تعدادی مدارس، غیرانتفاعی هستند و نفع اقتصادی نمی‌برند، تعدادی هم وابسته به دستگاه‌ها هستند، اما گروهی از مدارس به سمت بنگاه داری رفته‌اند و خصوصی شده اند و مغایر تعلیم و تربیتی است که ما انتظار داریم و توصیه کرده‌ایم رویکردهای خود را تغییر دهند.

۷۵ درصد قبولی‌های کنکور امسال از دانش‌آموزان مدارس دولتی بودند

وی درباره سهم مدارس غیردولتی در کسب رتبه‌های برتر کنکور گفت: خبری که در جامعه پخش شد آمار و ارقامش به گونه‌ای درج شد که به نظر رسید مدارس غیردولتی بالاترین میزان و درصد قبولی در کنکور را داشته اند. در حالی که سال گذشته مدارس نمونه دولتی که ۵۰ درصد روستایی و شبانه روزی هستند نتایج قبولی کنکورشان بیش از مدارس غیردولتی بود و امسال هم ۷۵ درصد قبولی های ما از مدارس دولتی بودند. در جامعه تصور می‌شود که مدارس نمونه دولتی و سمپاد، خصوصی اند در حالی که دولتی هستند.

نوری افزود: سوگیری نسبت به هیچ کدام از مدارس به عنوان وزیر ندارم، اما ذهنیتی برای مردم ایجاد کردند که مدارس سمپاد، خصوصی هستند در حالی که اینها مدارس دولتی‌اند.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه سخنانش گفت: رتبه بندی مدارس را بر اساس الگویی برگرفته از مبانی سندتحول بنیادین از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش در دست انجام داریم. حرکت به سمت تحول آغاز شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    12 3
    از وقتی سر کار اومدید در جریان رتبه بندی بودید چرا تا بحال مقدمات اجرای آن را فراهم نکردید مثل سامانه مدارک و ... @ پول بیمه آتیه سازان رو بدید به همدیگه پاس ندید مستندات اردیبهشت واریز نشده
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    12 2
    سر کاری جدید!
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    14 2
    سر کاری جدید!
  • ناشناس IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    25 3
    خدا لعنت کنه قوم ظالمین ....سالهاست معلمها رو با همین خبرها مشغول کردند ...جونتون بالا بیاد اگه میخواهید کاری کنید زودتر حکم ها رو بزنید ...خبر که برا ما نون و آب نمیشه ...حقوق یه آبدارچی شهرداری بالاتر از حقوق معلم هاست ....
  • بنده خدا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    16 2
    فعلا همه هم وغم شده رتبه‌بندی.واز حال ما بازنشسته های فرهنگی 1400غافل شده اید.نه رتبه بندی اجراشدنه پاداش پرداخت شد.یکسال هم که گذشت.پس اقایان محترمانه به ما بازنشسته ها بگویید بروید بمیرید.اگه میدانستم عاقبت معلمی اینه برخلاف ذوقم هرگز معلم نمی شدم.
  • باقر علیزاده IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    22 6
    وای به حال وزارت خانه ای که این آقا وزیرش باشه.بقیه وزیران دنبال روزنه ای برای رفاه همکارانشان هستند تا گشایشی ایجاد کنند. این آقا حقی که قانونش و بودجه اش آماده هست دنبال مانع و سد برای محدود کردنش هست
  • Hocein IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    13 3
    6ماهه ی دوم سال1400که مطالبه معلمان است را علی الحساب پرداخت کنید.رتبه بند ی که اجرا بی شد.تسویه کنید .
  • علی اصغر IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    14 2
    از شهریور پارسال به شهریور امسال رسید ..... علی برکة ۶
  • ایران IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    22 3
    رتبه بندی معلمان دغدغه هیچ مسولی نیست و شعار می دهند معلمان که فرزندانمان را درس می دهند حرمت و شخصیت دارند او ل معیشت آنهارا بهبود دهید تا بدنبال شغل دوم و سوم نروند و فرصت برای کیفیت آموزش داشته باسند و بعد بفکر تحول در اموزش و پرورش باشید و این کاغذ بازی را کنار بدا ید و بر اساس تورم به همه حداکثر مبلغ را اضافه کنید تا شخصیت و جایگاه معلم حفظ شود و قشری نیازمند از نظر اقتضا ی نباشند......
  • احمد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 3
    با سلام به آقای دکتر نوری لطفا نمرات ترمیم معدل را در کارنامه ومعدل دیپلم دانش آموزان پایه دوازدهم تاثیر دهید چون اگر دانش آموزی به خاطر مشکلاتی که داشته نمرات نهایی را بد داده باشه اثرات منفی در روحیه او و اینده شغلی وتحصیلی او می گذارد چون بیشتر دانشگاههاوشرکت ها معدل کتبی دیپلم را ملاک قرار می دهنددانش آموز برای ترمیم زحمت می کشد تا معدلش بالاتر شود با جایگزین کردن نمرات آینده او را تضمین کنید وخانواده ها را از نگرانی وناراحتی در بیاورید
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    14 4
    همش حرف وعده سر خرمن ما سر کار گذاشتن
  • اتنا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    11 6
    تو رو خدا حقوق و مزایای معلمان مَرد را زیاد کنید نزارید معلمان مرد شرمنده زن و بچه هاشون بشن
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    20 4
    با این حساب کەجناب وزیر فرمودند برای رتبە بندی هر معلم یک ماە ونیم وقت لازم است برای ٨۰۰هزارنفر یک میلیون دویست هزار ماە و وسڕجمع صد هزار سال لازمە کە همە معلمان رتبە بندی شوند افرین بر وزیر حسابگر