۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
چگونه با مراقبه کردن بدن را ریلکس کنیم

بسیاری از شما نام مراقبه را بارها شنیده‌اید، ولی گاها، یا دقیقاً نمی‌دانید منظور از مراقبه چیست و یا بعضی ‌اوقات برای امتحان کردن آن تردید دارید.

امروزه مطالب زیادی درباره‌ی تأثیرات مثبت مراقبه بر جسم و روح منتشر شده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره مراقبه و فواید آن برای زندگی‌ بیشتر آشنا شوید؛ در اینجا سعی شده به اکثر سؤال‌های شما در رابطه با مراقبه، مدیتیشن، ریلکسیشن بدن و پاک‌سازی چاکراهای بدن پاسخ مناسب داده شود.

اینکه چطور مراقبه موجب آرامش روحی و جسمی می‌شود؟ این عادت مدیتیشن کردن چگونه بر ذهن و مغز ما می‌تواند تأثیرگذار باشد؟ و...برای پی بردن به پاسخ همه این موارد، در ابتدا بایستی به چند سؤال اصلی و مهم پاسخ دهیم:

مراقبه و مدیتیشن چیست؟ چه تفاوتی میان آن‌ها وجود دارد؟

مدیتیشن و مراقبه که از آن به‌عنوان درون پویی نیز یاد می‌شود، بهترین روش برای پاک‌سازی ذهن از خاطرات و افکار منفی و رسیدن به حس خوب و آرامش است. به‌طورکلی می‌توان گفت تفاوتی میان مدیتیشن و مراقبه وجود ندارد. مراقبه همان مدیتیشن است! بله، کلمه مدیتیشن که به لاتین meditation نوشته می‌شود، برابر با کلمه مراقبه در فارسی است؛ اما گاهی بعضی از منابع این‌طور بیان می‌کنند که مراقبه‌یک عمل دینی و آیینی برای رسیدن به آرامش است؛ درصورتی‌که مدیتیشن با هدف رسیدن به سلامتی و تندرستی انجام می‌شود.

به‌طورکلی مدیتیشن یا مراقبه به مجموعه اعمالی گفته می‌شوند که انسان به‌منظور تمرکز بیشتر برای رسیدن به آرامش درونی انجام می‌دهد. در مدیتیشن ذهن انسان از فکر خالی می‌شود و در اکثر مواقع می‌تواند به آسانی وارد حالت آلفای ذهنی شود؛ آلفای ذهنی بخش مشخصی از مغز است که در آنجا، امواج مغزی کاهش می‌یابند و به ۸ تا ۱۲ سیکل در ثانیه می‌رسند؛ در این موقعیت، مغز قادر است درباره موضوعی که برایش مهم است تفکر کند و از وارد شدن فکرهای بد رها شود.

در آخر می‌توان گفت همان‌طوری که بدن فیزیکی انسان در طول شبانه‌روز آلوده می‌شود و نیاز به شستشو و پاک‌سازی دارد، پیکر روانی و سیستم عصبی او نیز، نیازمند شستشو و پاک‌سازی است که با مراقبه کردن این فرصت به او داده می‌شود.

از فواید بی‌نظیر مدیتیشن و مراقبه

چگونه با مراقبه کردن بدن را ریلکس کنیم

1. کاهش اضطراب و استرس

2. افزایش خلاقیت

3. افزایش همدردی و دلسوزی

4. بهبود فرآیند تمرکز، تصمیم‌گیری و حافظه

5. کند شدن روند پیری

6. کاهش یافتن احساس تحریک‌پذیری و افسردگی

7. کنترل تنفس و کاهش فشارخون

8. کنترل بهتر روی افکار و واکنش‌های مغز

انواع مراقبه (مدیتیشن)

1. مراقبه تمرکزی

در این نوع مراقبه فرد بایستی روی یک موضوع تجربی مانند یک احساس خوب، هاله‌ای از نور، یک شاخه گل، صدای موسیقی و مواردی شبیه به این‌ها تمرکز کند. با تمرکز روی یک موضوع، می‌توانید فکر را از پریشانی‌ها و اضطراب‌ها دور کنید و به درک و فهم بالایی از هوشیاری و آگاهی برسانید.

2. مراقبه‌ی متحرک

این نوع مراقبه مناسب کسانی است که زمانی برای مراقبه‌های طولانی‌مدت و نشسته ندارند؛ در این روش توجه ذهن به آنچه در حال انجام است، متمرکز می‌شود و فرد به آرامش ذهنی فوق‌العاده‌ای دست می‌یابد.

3. مراقبه حسی

نحوه انجام دادن این مراقبه به این صورت هست که ذهن فرد روی بوها، مزه‌ها، صداها و هر محرک فیزیکی که امکان دارد، متمرکز خواهد شد.

4. مراقبه هدایت‌شده

انجام این مراقبه نیازمند آن است که از یک فرد حرفه‌ای و یا یک مربی کمک گرفته شود. به این صورت که آموزش‌های کلامی از سمت مربی ارائه می‌شود و فرد به انجام آن می‌پردازد.

وقتی مراقبه می‌کنیم، چه اتفاقی در ذهن رخ می‌دهد؟

وقتی مدیتیشن می‌کنیم اتفاقات جالبی در مغز رخ می‌دهد. اتفاقاتی که در زمان مراقبه در ذهن رخ می‌دهد را محققان می‌توانند با استفاده از فناوری‌هایی مانند اف ام آر آی، به‌طور دقیق مشاهده و بررسی کنند.

پردازش فعال و سریع اطلاعات که به‌طور دائم در مغز در حال انجام است، توسط مراقبه متوقف می‌شوند. البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد به مراقبه‌ای عمیق و به‌صورت صحیح دست یابد. در این زمان مغز به‌گونه‌ای عمل می‌کند که می‌توان کاهش امواج بتا را به‌راحتی مشاهده کرد. عملیات پردازش اطلاعات در مغز ما، توسط امواج بتا نشان داده می‌شوند. این تغییرات در امواج را حتی تا ده‌ها دقیقه بعد از انجام مراقبه می‌توان مشاهده کرد.

مراقبه و ریلکسیشن

هر تکنیک و راهکاری که بتواند موجب آرامش رسیدن فرد شود، ریلکسیشن است؛ یعنی اینکه وقتی در آخر شب یک آهنگ ملایم در گوش خود می‌گذارید و سعی می‌کنید با آن به آرامش برسید، در حال ریلکسیشن کردن هستید. پس با تعریفات گفته‌ شده، به‌راحتی می‌توان گفت که همین مدیتیشن کردن و مراقبه هم نوعی از ریلکسیشن است؛ و با مراقبه صحیح می‌توان بدن را ریلکس کرد.

فواید مراقبه و مدیتیشن برای پاک‌سازی چاکراهای بدن

قبل از اینکه به بحث فواید مراقبه در پاک‌سازی چاکراهای بدن بپردازیم باید بدانیم چاکرا چیست؟ به مراکز انرژی در بدن انسان به باور آیین هندو چاکرا گفته می‌شود. در وجود هر موجود زنده‌ای چاکرا یا شاکرا قرار دارد حتی گیاهان. چاکرا کلمه‌ای سانسکریت به معنای چرخ است؛ این چاکراها منابع انرژی یا به عبارتی شریان‌های حیات می‌باشند.

بدن انسان درمجموع دارای هفت چاکرای اصلی است و هر یک از این چاکراها با یکی از هفت غدد درون‌ریز بدن و همچنین با گروهی از اعصاب مرتبط هست.

هر چیزی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد، همه ادراک، احساسات، آگاهی‌ها را به هفت دسته می‌توان تقسیم کرد؛ هرکدام از این دسته‌ها به یکی از چاکراها پیوست خورده ‌است و پاک‌سازی چاکراها برای انجام صحیح فعالیت‌های آن‌ها امری بسیار مهم است.

● هفت چاکرای اصلی بدن

چاکرای ریشه: غدد تولیدمثل (در فاصله بین مقعد و آلت تناسلی قرار دارد).

چاکرای خاجی: غدد فوق کلیوی(در قسمت پایین شکم قرارگرفته است).

چاکرای شبکه خورشیدی: پانکراس(در کمی بالاتر از ناف قرار دارد).

چاکرای قلب: غده تیموس( در مرکز قفسه سینه قرارگرفته است).

چاکرای گلو: غده تیروئید(در پایین حنجره قرارگرفته است).

چاکرای چشم سوم: غده هیپوفیز(در بین دو ابرو قرار دارد).

چاکرای تاج: غده صنوبری( در قسمت بالای سر قرار دارد).

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد چاکراها به غددها پیوست خورده‌اند بنابراین عدم تعادل در هر چاکرا می‌تواند موجب عدم تعادل در غدد تنظیم‌کننده آن شود. علاوه بر این، دیگر سیستم‌های بدن ما از چاکراها تأثیر می‌پذیرند. هر چاکرا به چند اندام در ناحیه‌ای که چاکرا در آن وجود دارد متصل است. همانند تأثیری که چاکراها بر سیستم غدد درون‌ریز می‌گذارند، اگر چاکرا نامتعادل باشد، اندام‌هایی که از آن تأثیر می‌پذیرند نیز ممکن است با اختلال در عملکرد ظاهر شوند.

چگونه از مدیتیشن برای پاک‌سازی چاکراهای خود استفاده کنیم؟

برای تمرین پاک‌سازی چاکرها با مدیتیشن ، راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید؛ رنگی را که هر چاکرا با آن مطابقت دارد را با صرف یک دقیقه یا بیشتر برای هر چاکرا تجسم کنید؛ در ابتدا با چاکرای ریشه شروع و یکی‌یکی به سمت چشم سوم تا چاکرای تاج بروید. این تجسم اگر به بهترین وجه و متداول انجام پذیرد باعث می‌شود چاکراهای شما باز و سالم بماند. تنظیم چاکراها از طریق مدیتیشن موجب می‌شود، از وضعیت ذهنی، فیزیکی، عاطفی و روحی هماهنگ‌تری برخوردار شوید. ازنظر جسمی و احساسی خلاق‌تر و قاطع‌تر و پایدارتر خواهید شد.

متا راز

کد خبر 1661863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =