۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

به این موضوع توجه داشته باشید که سقف وافل یک طرفه و دو طرفه از نظر میزان عملکرد باهم تفاوت دارند.

شرکت سهند سازه بتن در زمینه سقف وافل و تولید قالب وافل یک طرفه و دو طرفه تجربه زیادی دارد و با پروژه های بزرگی در این زمینه فعالیت کرده است.

در ادامه با شرکت سهند سازه بتن همراه باشید تا تمامی پاسخ تمامی سوال های سقف وافل چیست ؟ ، خصوص چیستی و طراحی ، تفاوت و تولید و اجرای سقف وافل و اجرای صفر تا صد سقف وافل یک طرفه و دو طرفه اطلاعات مفیدی را بیان کنیم.

قالب وافل یک طرفه سهند سازه بتن:

قالب وافل یک طرفه تولیدی در شرکت سهند سازه بتن به شکل مستطیلی و به صورت سه قالب ۵۰ سانتی متری ، دو قالب ۱۵ سانتی متری در انتها و ابتدای درپوش ، و دو قالب ۱۰ سانتی متری برای کنترل طراحی سقف وافل اجرا میشود. ارتفاع قالب وافل یک طرفه ۲۵ سانتی متر و معمولا در آکس های ۶۰ یا ۷۰ سانتی متری میباشد.

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

طراحی سقف وافل یک طرفه:

در طراحی سقف وافل یک طرفه باید طبق ضوابط و آیین نامه ها عمل کرد به طوری که کنترل آکس به آکس تیرچه ها طبق آیین نامه باشد ضخامت سقف طبق بلند مدت یا کوتاه مدت با در نظر گرفتن خیز باشد ، طراحی آرماتور بندی ، طراحی تیرهای میانی ، همه باید بر اساس آیین نامه و ضوابط باشد تا خسارت جانی و مالی اتفاق نیفتد.

سقف وافل یک طرفه مانند سقف تیرچه یونولیت اجرا و طراحی می شود. سقف وافل یک طرفه در دهانه های کوچک تا حداکثر ۱۰ متر قابل اجرا است. در اجرای سقف وافل یک طرفه از تیر های میانی استفاده شده و بتن ریزی به صورت یکپارچه انجام می شود.

چون در سقف وافل یک طرفه تیر های میانی حذف نمیشود سقف بر روی تیر قرار می گیرد میلگرد گذاری در یک جهت است. سقف وافل یک طرفه دو تکیه گاه ستونی دارد که بار را از سقف به این دو ستون منتقل می کندو به دلیل خم شدن در فاصله کوتاه تری تامین میشود. به همین دلیل در سازه های بزرگ تر بهتر است که از سقف وافل دو طرفه استفاده شود.

اجرای سقف وافل یک طرفه :

برای زیر سازی سقف وافل یک طرفه پروفیل ها یا زیر آکس تیرچه ها و یا در جهت عمود قرار می گیرند اگر پروفیل ها زیر آکس تیرچه قرار بگیرد فاصله آن باید ۶۰ تا۷۰ سانتی متر باشد اما اگر پروفیل ها در جهت عمود قرار بگیرند الزامی برای فاصله وجود ندارد ولی بهتر است فاصله همان ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر بیشتر نشود.

کاربرد سقف وافل یک طرفه در سازه :

سقف وافل یک طرفه عموما برای سازه های فولادی نیز کاربرد دارد ولی دیتیل اجرایی خاصی دارد. سقف وافل یک طرفه علاوه بر اقتصادی بودن نمای زیبا تری به خانه و سازه ساختمانی می دهد. چون نمای این نوع سقف زیبا است در حین اجرا نیز میتوانید از روش های تزئینی مانند تعبیه لامپ ، رنگ آمیزی سقف مستطیلی شکل ، اجرای نور پردازی نیز استفاده کنید.

سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

قالب وافل دو طرفه سهند سازه بتن:

قالب وافل دو طرفه تولید شده در شرکت سهند سازه بتن به شکل مربعی و در اندازه و ابعاد ۶۰ ×۶۰ با ارتفاع ۲۵ و یا ۶۰×۶۰ با ارتفاع ۱۸ و یا ۸۰ ×۸۰ در ارتفاع ۲۵ سانتی متری تولید می شود.

طراحی سقف وافل دو طرفه :

سقف وافل دو طرفه برای دهانه های بلند و حداکثر ۱۲ متر اجرا میشود.. قالب وافل دو طرفه مناسب برای سقف های بتنی است که این نوع قالب ها هم دارای زیبایی ، هم قیمت مناسب و هم استحکام و سختی مناسب است. اجرای سقف وافل دو طرفه چون در هر چهار طرف دارای تکیه گاه است بار مرده سف در هر چهار طرف وارد میشود و علاوه بر تیر ها بار به ستون ها نیز منتقل می شود.

چون سقف وافل به صورت دو طرفه است در دو سو بار بری انجام میشود. سقف وافل دو طرفه نیازی به تیر تکیه گاه ندارد چون تیرچه ها در دو جهت متعامد قرار می گیرند و سقف متکی به ستون است و بار سقف به وسیله آرماتور های عمودی به تیر های کناری منتقل میشوند.

اجرای سقف وافل دو طرفه در سازه ها :

در اجرای سقف وافل دو طرفه باید به زیرسازی سقف و فاصله بین پروفیل ها دقت کنید. برای زیر سازی سقف وافل دو طرفه زیر تمام تیرچه ها به فاصله ۶۰ تا ۸۰ سانتی متر پروفیل قرار میگیرد.

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه :

برای تشخیص سقف وافل یک طرفه یتا دو طرفه چند راهکار ساده وجود دارد اولین نکته در شکل نهایی سقف است به طوری که نمای اکسپوز سقف وافل یک طرفه دارای حفره های مستطیل شکل است ولی نمای اکسپوز سقف وافل دو طرفه دارای حفره های مربعی شکل است که زیبایی بیشتری دارد.

نکته دوم تفاوت در نوع طراحی و آرماتور گذاری و تیرچه ها است. که میتوانید در مقاله های اصول طراحی تیر ها ، و اصول طراحی ستون ها که در وبسایت شرکت سهند سازه بتن قرار گرفته به طور مفصل در ین زمینه مطالعه کنید.

هدف شرکت سهند سازه بتن :

اجرای هر نوع سیستم سقف وافل برای کارفرمایان دارای مزایا و معایبی است. به طور کلی هدف اجری سقف وافل در شرکت سهند سازه بتن کنترل هزینه ها و اجرای یک سقف اصولی با حداکثر معایب است. شرکت سهند سازه بتن و شرکت زاگرس بنا هر دو در تلاش هستند تا یک اجرای بدون نقص و موفقیت آمیز را با توجه به تیم مجرب و متخصص خود طراحی و اجرا کنند.

منبع: https://sahandsazeh.co

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =