۱ نفر
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
تشدید تغییرات اقلیمی با گرم شدن قطب شمال

ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: تحقیقات جدید حاکی است که گرم شدن دامنه‌ تپه‌ها در قطب شمال موجب آزاد شدن مقادیر قابل ملاحظه‌ای کربن می‌شود که هزاران سال در زمین یخ‌زده محبوس بوده است و این پدیده گرمایش جهانی را تشدید می‌کند.

یک تحقیق جدید حاکی است که کربن‌های آزاد شده در قطب شمال به نوبه خود گرم شدن زمین را تشدید می کند. این یافته‌های یک مطالعه تحقیقی درباره دامنه‌های تپه‌ها در یک منطقه دوردست در شمال روسیه است که گرم شدن زمین موجب قرار گرفتن سطوح بیشتری از لایه منجمد زمین در معرض گرما و آزاد شدن کربن بیشتری می‌شود.

مدل‌های آب و هوایی جهانی تاثیر این کربن‌های آزاد شده را که زمانی منجمد شده بودند، در نظر نمی‌گیرند و محققان می‌گویند که این وضعیت باید تغییر کند.

نتایج این تحقیق به تازگی در نشریه اتحادیه علوم زمین‌شناسی اروپا با نام The Cryosphere منتشر شده است. این اولین بار است که از تصاویر ماهواره‌ای برای برآورد کربن‌های آزاد شده از زمین‌های دامنه‌ تپه‌ها در قطب شمال استفاده شده است.

سیمون تسوایباک استادیار موسسه ژئوفیزیک دانشگاه آلاسکا گفت: مناظر و وضعیت لایه‌های منجمد دائمی زمین در دهه‌های آینده تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

وی افزود: آزاد شدن گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن یکی از پیامدهای مختلف این تحول است که می‌تواند تغییرات آب و هوایی را تشدید کند.

گرم شدن قطب شمال تغییرات آب و هوایی را تشدید می‌کند

این تحقیق در منطقه‌ای به وسعت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مایل مربع در شمال شبه‌جزیره «تیمور» Taymyr در سیبری روسیه انجام شده است. منطقه مورد بررسی با یک لایه یخی از ۱۳۰ هزار سال پیش تا کنون پوشیده شده و به تدریج کاهش یافته است.

جدیدترین مورد عقب‌نشینی لایه یخی در پایان آخرین عصر یخبندان روی داده و ۱۲ هزار سال پیش تکمیل شده است. عقب نشینی لایه‌ یخ موجب می‌شودا که مقدار زیادی یخ پوشیده از خاک و سنگ بر جا بماند.

این تحقیق نشان می‌دهد که ‌آزاد شدن کربن از این مناطق در قطب شمال باید در ارزیابی چرخه کربنی قطبی محاسبه شوند. محققان همچنین لازم است که تعیین کنند چه مقداری از این کربن به گازهای گلخانه‌ای تبدیل می‌شود.

قطب شمال سریع‌تر از تصور دانشمندان در حال گرم شدن است

از سوی دیگر بنا به گزارش ساینس دیلی، تحقیقات تازه حاکی از آن است که قطب شمال با سرعتی بیشتر از سایر مناطق زمین در حال گرم شدن است.

این گزارش حاکی است که در چهار دهه گذشته قطب شمال با سرعتی نزدیک به چهار برابر میانگین جهانی گرم شده است. و این تنها نرخ میانگین است چرا که برخی مناطق قطب شمال مانند مجمع‌الجزایر «اسوالبارد» در دریای «بارنتس» بین روسیه و نروژ با سرعتی هفت برابر در حال گرم شدن است.

محققان در این ارتباط داده‌های مشاهداتی را از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دادند و مشخص کردند که در سطح جهانی میانگین افزایش دما در حدود ۰.۲ درجه سانتی‌گراد در هر دهه بوده است. اما منطقه قطب شمال در هر دهه به میزان ۰.۷۵ درجه سانتی‌گراد گرم شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1662296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =