آغاز فاز نخست واکسیناسیون دام روستایی و عشایری علیه بیماری تب برفکی درچهارمحال وبختیاری

معاون سلامت این اداره‌کل به اهمیت بیماری تب برفکی اشاره کرد و گفت: عامل بیماری تب برفکی به عنوان یکی از عوامل ویروسی مهم واگیر در بین جمعیت زوج‌سمیان اهلی و وحشی سبب بروز صدمات اقتصادی جبران‌ناپذیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، دکتر حسین صالحی افزود: این ویروس از طریق تماس مستقیم دام سالم با دام آلوده یا مبتلا به بیماری منتقل شده، همچنین از طریق آبشخور و آخور آلودۀ مشترک، حتی وسایل و تجهیزات، خودروها و بصورت مکانیکی از طریق حشرات قابل انتشار است. بنابراین رعایت اصول بهداشتی – قرنطینه‌ای در واحد دامی، از جمله کنترل تردد افراد، خودروهای حمل دام، فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی و ... در کاهش انتشار بیماری تب برفکی مؤثر هستند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان اظهار داشت: واکسیناسیون در دام‌های حساس علیه این بیماری می‌تواند با افزایش سطح ایمنی همراه بوده و در پیشگیری از بروز و کاهش موارد شیوع مؤثر واقع شود اما واکسیناسیون به همراه رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای با نتایج مثبت همراه است.

وی بیان داشت: فاز نخست واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بز) و دام سنگین (گاو و گوساله) روستایی و عشایری استان علیه بیماری تب برفکی بصورت همزمان با سراسر کشور از اول مرداد ماه در استان آغاز شده و به مدت دوماه (تا پایان شهریور ماه سال جاری) ادامه خواهد داشت.

دکتر صالحی گفت: لازم است واحدهای دامی صنعتی نیز همزمان و با بهره‌گیری از ظرفیت مناسب بخش غیردولتی دامپزشکی (مراکز واکسیناسیون بخش غیردولتی) نسبت به تهیه واکسن و انجام واکسیناسیون در جمعیت دام صنعتی اقدام نمایند. همچنین مراکز واکسیناسیون بخش غیردولتی پس از انجام عملیات واکسیناسیون در جمعیت دام صنعتی (دام سبک و سنگین صنعتی) عملیات صورت گرفته برای هر واحد دامی را در سامانۀ مربوطه ثبت نمایند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =