شروط رییس‌جمهور برای ترمیم حقوق اعلام شد/ بازنشستگان هنوز چشم به راه هستند

در حالی در روزهای گذشته بازنشستگان تامین اجتماعی منتظر اعلام تصمیم نهایی دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان بودند، به یک باره خبری از درون دولت در رابطه با ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری بیرون آمد.

مریم فکری: سازمان امور اداری و استخدامی اعلام کرد که پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، توسط این سازمان مشترک با سازمان برنامه و بودجه کشور به دولت ارائه شده است و در روزهای آینده روال قانونی تأیید آن طی خواهد شد.

عادلانه‌سازی پرداخت‌ها، افزایش قدرت خرید و همچنین کمک به حفظ بنیان خانواده در راستای قانون جوانی جمعیت کشور، از اهداف این پیشنهاد عنوان شده است.

الگوی جدید پیشنهادی، این‌گونه است که معادل ریالی امتیازاتی که برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت با عنوان متناسب‌سازی حقوق به صورت ثابت در احکام کارگزینی در نظر گرفته می‌شود، به حقوق افزوده خواهد شد.

بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی مطابق با جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مشمول این افزایش حقوق خواهند بود.

همچنین در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مطابق این پیشنهاد کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌هایی که در ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مطرح شده و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات افزایش خواهد یافت.

واکنش سخنگوی دولت به افزایش حقوق بازنشستگان

به دنبال انتشار این خبر، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیش از این پیشنهادی برای افزایش حقوق این عزیزان ارائه داده بود و با سازمان برنامه و بودجه جلسات مشترکی تشکیل شد و افزایش حقوق کارمندان دولت با تمرکز بر افرادی که دریافتی پایین‌تری دارند پیشنهاد شد.

وی عنوان کرد: باید این پیشنهاد مراحل نهایی خود را طی کند تا امکان اجرایی شدن آن فراهم شود؛ پیش‌بینی ما این است تا پایان ماه آینده این موضوع فراهم شود.

شرط رییس‌جمهور برای ترمیم حقوق

مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز دیروز در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: رییس‌جمهور ماموریت دادند تا یک ترمیمی در رابطه با حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری انجام بشود، با فرض اینکه استقراضی انجام نشود.

او افزود: جلساتی برای بررسی افزایش منابع و مدیریت مصارف برگزار شده و در حال برگزاری است. نتایج نهایی نشده ولی امیدواریم چند روز آینده به نتایجی برسیم.

میرکاظمی عنوان کرد: اول باید ببینیم توان این کار را داریم یا نه؛ چون نمی‌شود یک پرداختی انجام بدهیم، از آن طرف مجبور شویم خلق پول کنیم و تورم بیشتری به مردم تحمیل شود.

او متذکر شد: با فرض این‌که بتوانیم منابعی را پیدا بکنیم و یا مدیریتی بر هزینه‌ها انجام بدهیم تا بتوانیم حقوق‌ها را ترمیم و جلو برویم که اقدامات کارشناسی آن در حال انجام است.

منابع لازم برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت؟

اما در این میان، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره درباره افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به مجلس گفت: نگاه دولت در بودجه این بود که تا جایی که می‌تواند هزینه‌های دولت را افزایش ندهد، زیرا قصد داشتند با یک نگاه انقباضی نقدینگی و تورم را کنترل کنند. دولت در این راستا افزایش حقوق را در لایحه ۱۰ درصد در نظر گرفته بود.

وی درباره نظر مجلس در این خصوص اظهار کرد: اگر همه بخش‌های دولت هماهنگ عمل می‌کردند این تصمیم برای افزایش ۱۰ درصد حقوق‌ها معقول بود. اما پس از این تصمیم، اتفاقاتی در زمینه حقوق کارگران و شورای عالی کار افتاد. همچنین بعضی از دستگاه‌ها از طریق مجاری مختلفی، مصوبه افزایش بیشتر حقوق‌ها را دریافت کردند. این موضوع در کنار تورم بیش از ۵۰ درصدی امسال، شرایط را برای کارکنان دولت سخت کرد و باعث نوعی تبعیض و بی‌عدالتی شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارسال لایحه دولت به مجلس برای لغو محدودیت ۱۰ درصد در قانون بودجه گفت: این لایحه در حال طی کردن مراحل خود است اما دولت در نهایت تصمیم گرفته است تغییراتی را در حقوق و دستمزد کارکنان بدهد و آن را افزایش دهد.

وی درباره منابع دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت تصریح کرد: محل منابع این اقدام دولت برای مجلس نیز جای سوال است زیرا دولت برای انجام این کار نیاز به ارائه یک متمم و اصلاحیه به مجلس است. تنها محلی که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و حقوق‌ها را افزایش دهد چاپ اوراق و کسب درآمدهای مالی است.

وی افزود: دولت ابتدا اعلام کرده بود که بنایی برای فروش اوراق ندارد اما در لایحه‌ای که دولت به مجلس در خصوص حقوق محاسبه گمرکی ارسال کرده است، برآورده است ۲۸ هزار میلیارد تومان منابع دولت کاهش پیدا می‌کند و از مجلس برای چاپ اوراق اجازه خواسته است.

زنگنه با اشاره مجدد به‌عدم مشخص بودن منابع مالی برای افزایش حقوق‌ها توسط دولت گفت: اگر در لایحه منابع مشخص نباشد، خود شورای نگهبان نیز این لایحه را تائید نخواهد کرد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    24 0
    بگرد بگرد حتماً پیدا مکنید. ...
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    23 17
    خداوکیلی کاری نکنید که این نان خالی نتوانیم بخریم هر موقع افزایش حقوقی داشتیم به شدت قیمت‌ها بالا رفت دیگر توان بیش از این را نداریم
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    10 1
    بی خیال
  • بازنشسته TR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    30 0
    دروغ..........
  • بازنشسته IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    27 4
    فقط مصوبه شورای عالی کار باید اجرا گردد 38درصد+مبلغ ثابت ۵۱۶ هزارتومان برای سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی
  • @@# IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    14 0
    عجب
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    30 3
    امسال پدر بازنشستگان رو درآوردید
  • بازنشسته لشکری IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    35 4
    جان هر کی دوست دارین سنگ اندازی نکنید بخدا شرمنده خانواده هستیم همیشه وبا این تورم وبا این وضعیت گرانی دیگر طاقت زنده ماندن ندارم تا کی شرمنده شدن از زن وبچه هی میگم ندارم
  • US ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    11 43
    معلومه دولت همیشه هوای کارمنداش داره چونکه پیشرفت حوبی دارند دولت خیلی عادل وقانون مداراست واقعا بی نظیره
  • قربانعلی راستگوی باوفا ایمیل ندارم‌‌ همراه IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    16 3
    بازنشستگان درفشارندلطفابادقت وسرعت بیشترراههای قانونی وعملی راسریعتر انجام دهند تاانشاال...این قشرهم به آرامش فکری برسند.
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    19 3
    یه قانون درست کنن ودرصندوق رابازکنن وبین کارکنان دولت تقسیم کنن .به همین راحتی.کسی که میتونه 54میلیاردتومن پول شستاروبه مربی فوتبال بده ویه اب هم روش خیلی راحت میتونه منابع پیداکنه . کی به کیه ؟مگه الان 6ماهه غیرقانونی جلوی افزایش حقوق بازنشسته های تامین اجتماعی گرفتن کسی پیداشدکه بگه چه میکنین.مجلس نتونس ایناروواداربه تمکین کنه .
  • IR ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    14 1
    اقای عزیز قربانت بشم شرط قایل نشو جلسه ی تان مشرک با سازمان امور اسخدامی بود حالا چطور شد تنهایی شرط قایل شدی برای افزایش حقوق پس بقیه چکاره بودند باز هم داری همه را بازی میدهید ؟نکنید اینکار را مردم مخصوصا این افراد بازنشستگان کشوری ولشگری همه تحصیلات بالا دارند اگر میم بگویید منتها الیه ی کار را درمی یابند با مردم صادق باشید.شما هم مانند دیگران همیشگی نیستند برای خودتان بد نامی بجا مگذارید از من به شما نصیحت این ضربالمثل را بیاد داشته باشید کوه به ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    7 24
    نه چک زدند نه چونه اضافه اومد براشون
  • بازنشسته IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 2
    سلام همه حقوق بگیرهای زیرنرخ سبدمعیشت خانواردرجهنم زندگی می‌کنند احتیاج به کمک وامدادرسانی فوری دارندوباید انقلابی وجهادی به وضعیت اسفبارشان رسیدگی شودوگرنه مخصوصابازنشستگان طاقت این همه فشاروسختی راندارند. فردای است امروزکاری بکنید....
  • Reza IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    18 0
    دولت خدمتگذار برای بازنشستگان تامین اجتماعی که احتیاجی به تامین منابع نداشت وندارد زورش اومد حقوقها رو افزایش دهد وبا اهرم مجلس و ریاست مجلس به اجبار قبول کرد بعد از 5 ماه بله بگوید و حدود 5 ملیون نفر را سر دواند و آبروی 5 ملیون خانوار برایش مهم نبود و نیست حالا میخواهد در آستانه هفته دولت غمپوز در کنه وحقوق کارکنان کشوری ولشکری رو زیاد کنه؟؟؟؟ به همین خیال باشید .
  • CA ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    23 2
    5 ماه از سال گذشته و هنوز موندین که حقوق بازنشسته در به در چطور و چقدر افزایش داشته باشد
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 1
    جناب زنگنه محترم جیب جنابعالی وحسابت میلیاردها دلار پول خوابیده معلم کارمندی که با ۸میلیون تومان زندگی میکنه کارکردهای دیگری که بالای ۲۰ تا ۱۰۰میلیون تومان میگیرند ۱۰درصد درست بود چه انقباض وقتیکه تورم شده۵۰۰درصد حالا هم انبساط کنید
  • US ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    11 9
    منابع یرای کارمندان دولت فراهم هست دیگه ما کارگران سی سال برای چی کار کردیم برای اینکه منابع دولت رو فراهم کنیم که حقوق کارمندان و بازنشستگانه خودش رو فراهم بکنه
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    11 0
    اقای رئیسی خسته نباشی
  • ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    27 0
    مسعود میرکاظمی و محسن رنگنه! برای هردویتان متاسفم که از وضع معیشتی ملت بی خبرید.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 0
    خوب نبود از سال درمورد حقوق همگان یک تصمیم می‌گرفتند ارسال شش ماه میگذرد الان دنبال منابع میگردند دراین اثنا مردم چه گناهی کردن مگر دولت تورم را از سال نمی دید می بایست با وضعیت بودجه ریزی میکرد پدرمان درآمد آلن دارن دنبال منابع می گردن خدا شفا بده
  • حمید علیزاده IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    4 0
    چطور منابع مالی اجازه میدهد
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    6 0
    تا کنون ن افزایشی صورت گرفته ن چیزی اینهمه جارو جنجال برای چیه بیچاره بازنشسته ها نوتن خشک دارن میخورن دولت ومجلس ول کن نیست
  • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    16 1
    شما که نمیتونید محل اعتبارات لازم برای افزایش حقوق بازنشستگان کشوری رو پیدا کنید چرا تورم رو به بالای پنجاه درصد رسوندید. ما بازنشستگان از کجا و کدوم محل کسری هزینه های سرسام آور زندگیمونو جبران کنیم؟؟؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    15 0
    سیاست افزایش حقوق ، انقباضی سیاسیت افزایش قیمت ، انبساطی دستتان درد نکند.