فلاحت پیشه : حامیان رئیسی جنگ زرگری برجامی راه نیندازند / جنگ سرد ایران و آمریکا پابرجا می ماند

قرن نو نوشت:کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفت: زمینه برای احیای برجام فراهم است و توصیه مهم من به منتقدان دولت این است که به سمت انتقام جویی حرکت نکنند. توصیه دیگر من به حامیان دولت است که به سمت جنگ زرگری نروند.

زمزمه‌هایی خوشبینانه نسبت به توافق هسته‌ای ایران به گوش می‌رسد، برای اولین بار پس از چند ماه، مقامات اروپایی روز سه‌شنبه نسبت به احتمال احیای برجام ابراز خوش‌بینی فزاینده‌ای کردند و اظهار داشتند ممکن است این بار توافق میان ایران و ایالات متحده حاصل شود.

مقامات آمریکایی هم به نیویورک‌تایمز گفته اند که این واکنش پس از گفتگوهای داخلی سخت در داخل ایران، برای‌شان دلگرم کننده بود.

فلاحت پیشه کارشناس و تحلیلگر سیاسی هم معتقد است توافق بین ایران و آمریکا در دسترس است. او با تاکید بر آغاز شدن برخی سنگ اندازی ها و مخالفت ها با برجام در داخل ایران و آمریکا می گوید؛ «برجام اگر زودتر امضا شده بود، زودتر هم می توانست ریشه بدواند. با این حال، هر زمانی سیاست کلی کشور به سمت تنش زدایی حرکت کند، باید از آن استقبال کند.»

دغدغه های باقیمانده ایران برای احیای برجام
حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پاسخ ایران به اتحادیه اروپا گفت: من معتقد هستم که پاسخ ایران، به معنی پذیرش متن بورل است اما، یک سری دغدغه ها درباره تحریم، مطرح شده است که قولی که آمریکایی ها دادند به صورت مصداقی تر در متن بیاید.

این تحلیلگر سیاسی گفت: به این معنی که منعی برای احیای برجام وجود ندارد و زمینه احیای آن فراهم شده است. این موضوع به ۲ عامل بستگی دارد. عامل اول این است که آمریکایی ها، یا از خودشان ابتکاری به خرج بدهند یا ابتکار واسطه‌ای اتحادیه اروپا را برای برداشتن دغدغه های ایران بپذیرند.

اگر برجام زودتر امضا شده بود...
فلاحت پیشه گفت: تحریم موضوع مهمی است چرا که ایران قابلیت های هسته‌ای خود را به سختی به دست آورد و برای وعده های کلی آن را راحت تر از دست نمی دهد. من همیشه معتقد هستم زمان، مهم تر از هر عامل دیگری است، برجام اگر زودتر امضا شده بود، زودتر هم می توانست ریشه بدواند. با این حال، هر زمانی سیاست کلی کشور به سمت تنش زدایی حرکت کند، باید از آن استقبال کند.

عوامل آشوب ساز علیه برجام فعال شده اند
او افزود: در حال حاضر نیز طرفین به توافق نزدیک شدند و منعی برای توافق وجود ندارد. البته، به همین میزان که به توافق نزدیک شدیم، عوامل آشوب ساز و مخالف برجام چه در منطقه و چه در آمریکا فعال می شوند. دولت ایران، توافق را تمام شده می داند و سیاست جدید دولت، توجیه توافق برای دیگر نهادهای کشور و حامیان جناحی خود است. اما، در آمریکا از سوی جمهوری خواهان تندرو که با لابی ها منقطه‌ای ارتباط دارند، تلاش می شود تا برجام احیا نشود. عزم دولت بایدن بر این است که به چالش های هسته ای پایان بدهد.

اختلاف ایران و آژنس قابل حل است
فلاحت پیشه با اشاره به سکوت ایران در مسئله آژانس و احتمال شکست برجام نیز بیان کرد: من معتقد هستم که وقتی ایران به دنبال بمب نیست پس هیچ اختلافی با آژانس نمی تواند مانع توافق باشد. حتی، سیاست های پادمانی قبل از سال ۲۰۰۳ است که ادعای اسرائل مطرح شده و در همان اسناد آلودگی بالای ۵ درصد دیده نشده و ادعا شده برنامه های ایران به گونه ای است که می شود، رفتن به سمت بمب را در آن دید. یکبار این موضوع حل شده است اما، الآن نیز قابل حل است.

این تحلیلگر سیاسی گفت: زمانی که ایران توافق را بپذیرد، سازمان NPT، نظارت های پروتکل الحاقی نیز شکل می گیرد. این موضوعی است که قابل حل بوده و اگر توافق بر اساس نامه ایران شکل بگیرد، قبل از نشست شورای حکام، عزم سیاسی شکل می گیرد که در این نشست قطعنامه سیاسی علیه ایران صادر نشود و ایران و آژانس فرصت برای حل اختلاف پیدا می کنند. بورل یک وعده کلی و معنادار از سوی بایدن داده است که تخطی از طرف آمریکا در برجام شکل نمی گیرد. اگر دولت جدید در آمریکا روی کار بیاید، هیچ تضمینی وجود ندارد و این زمان است که تضمین می دهد. یعنی آن که ایران و امریکا وارد فضای تنش نشوند.



فلاحت پیشه : حامیان رئیسی جنگ زرگری برجامی راه نیندازند / جنگ سرد ایران و آمریکا پابرجا می ماند

بیشتر بخوانید:





حامیان دولت جنگ زرگری ایجاد نکنند
او ادامه داد: زمینه برای احیای برجام فراهم است و توصیه مهم من به منتقدان دولت این است که به سمت انتقام جویی حرکت نکنند. توصیه دیگر من به حامیان دولت است که به سمت جنگ زرگیری نروند. روز گذشته متنی در یکی از رسانه های حامی دولت مشاهده کردم با عنوان پادوهای غرب. این یک جنگ زرگری است و تلاش برای تقسیم کشور به دلواپس و ....

نماینده ادوار مجلس گفت: هر توافقی که امضا شود، امضای آقای رئیسی و همه حامیان آقای رئیسی و نهادهای روز کشور پای آن است. به طور مثال، برخی از نمایندگان که مسائل روز را مطرح می کنند، وقتی طرح در مجلس بیان شد اگر فکر می کنند ظلمی به مردم شده از ابزارهای نظارتی‌شان استفاده کنند و سخنرانی نکنند. سخنرانی هایی که ارزش پوپولیستی دارد و با توجه به نگاه های حامیان آقای رئیسی می توان انگ هایی را به آنان زد و عنوان پادو را به آنان داد.

جنگ سرد ایران و آمریکا ادامه دارد
فلاحت پیشه درباره عقب نشینی ایران و آمریکا نیز گفت: توافق ها در عرصه بین الملل حق مقدور هستند، یعنی مطلوب هیچ طرفی نیستند و طرفین برای رسیدن به توافق بخشی از دغدغه های طرف مقابل را در نظر بگیرند تا به توافق برد_برد برسند. الآن مواضع اینجوری به هم نزدیک شده است. منظور ایران از تحریم زدایی استفاده از ظرفیت های اقتصادی است، که چالش سیاسی ایران و آمریکا و چالش جنگ سرد ایران و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد. شاید در آینده طرفین تصمیم بگیرند درباره این جنگ سرد به سمت تنش زدایی بروند اما، احیای برجام، به معنایی تنش زدایی در حوزه سیاسی و نظامی نیست. آنچه که مهم برای ایران است، تحریم ها منعی برای فعالیت های اقتصادی ایجاد نکند و نهادهای اقتصادی وابسته به سپاه نیز به همین جهت برای ایران حساس بودند.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =