۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۳

جام جم نوشت:

قبولی تضمینی در کنکور و در رشته مورد علاقه با مشاوره دکتر...، پذیرش در آزمون 90 زیر نظر استادان برجسته دانشگاه...، انتخاب رشته با نرم‌افزار تخصصی موسسه...، بازار انتخاب رشته آن قدر داغ است که صدا به صدا نمی‌رسد، از دکتر و مهندس متخصص تا نرم‌افزارهای وارداتی و پیشرفته هر یک ساز خود را می‌زند، با این که دامنه فعالیت موسسات مشاوره انتخاب رشته هر سال با اعلام نتایج اولیه کنکور به اوج می‌رسد، اما سازمان سنجش به داوطلبان هشدار می‌دهد که «به این موسسات اعتماد نکنید.»

999 هزار داوطلب یعنی 66 درصد داوطلبان در کنکور امسال مجاز به انتخاب رشته هستند تا در نهایت 582 هزار نفر در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند، اگر تا 2 سال قبل با توجه به افزایش سریع ظرفیت دانشگاه‌ها از هر 2 داوطلب کنکور یکی به دانشگاه راه می‌یافت، امسال به گفته رئیس سازمان سنجش برای هر 2 داوطلب 3 صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد، منتهی هر کسی توان ورود به دانشگاه‌های برتر و رشته‌های پرطرفدار را نخواهد داشت و انتخاب رشته براساس اصول و علاقه داوطلب می‌تواند شانس او را برای ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه افزایش دهد، بنابراین کنکور امسال را می‌توان نه رقابت برای ورود به دانشگاه که ماراتن نشستن بر بهترین صندلی دانشگاه نامید.

مشاوره انتخاب رشته از 50 هزار تا 300 هزار تومان

از فردا دوشنبه که انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شود تا 23مرداد که زمان انتخاب رشته به پایان می‌رسد، موسسات تعیین رشته تحصیلی و مشاوران کنکور با نرخ‌هایی خارج از ضابطه بازار انتخاب رشته را گرم می‌کنند.

برخی آموزشگاه‌های علمی آزاد هم که تا دیروز کلاس‌های آمادگی آزمون برگزار می‌کردند، این روزها دستی بر آتش مشاوره و تعیین رشته دارند و برای انتخاب هر 100 رشته از هر داوطلب 5 تا 25 هزار تومان دریافت می‌کنند. موسسه علمی و فرهنگی... متعلق به مهندس... نیز از جمله موسساتی است که با حضور کارشناسان انتخاب رشته از هر داوطلب بیش از 40 هزار تومان دریافت می‌کند که البته داوطلبانی که پیش از آزمون ثبت‌نام کرده و جزو مراجعان مهندس... بوده‌اند در اولویت قرار دارند..

به شعارها توجه نکنید

«به شعارها توجه نکنید»، این مطلب را م. هوشمند مشاور تحصیلی یک دبیرستان پسرانه می‌گوید و اضافه می‌کند: متاسفانه در حال حاضر بر عملکرد موسسات آموزشی بخش خصوصی هیچ نظارتی وجود ندارد و بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه ما با چشم گریان مراجعه می‌کنند که فلان موسسه راه را به غلط نشان داده و آنها را از پذیرش در کنکور محروم کرده است.

او به داوطلبان توصیه می‌کند: با توجه به علایق خود نسبت به کسب آگاهی درباره رشته‌های تحصیلی، واحدهای درسی، گرایش‌ها، نحوه ادامه تحصیل و آینده شغلی آن رشته‌ها تا قبل از انتخاب رشته نهایی اطلاعاتی را جمع‌آوری کنید. توصیه می‌کنم نسبت به شناسایی کسانی که می‌توانند به شما در امر انتخاب رشته یاری برسانند اقدام کنید، بخصوص در شهرستان‌ها که از امکانات کمتری برخوردارند. چون ممکن است شما خدای ناخواسته درگیر حاشیه شده و جذب موسساتی که فقط فکر کسب درآمد هستند شوید.به گفته او، داوطلبان باید سطح توقع خود را متناسب با توانایی خود در نظر گیرند و خود را به هیچ عنوان با دیگر دوستان و اطرافیان مقایسه نکنند.

ابراهیم خدایی، معاون سازمان سنجش نیز با اشاره به آغاز انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور 90 از 17مرداد دراین‌باره می‌گوید: آشنایی با ضوابط سازمان سنجش و مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته می‌‌تواند راهنمای بسیار خوبی برای داوطلبان کنکور 90 در انتخاب رشته باشد.وی اضافه می‌کند: دفترچه انتخاب رشته داوطلبان کنکور 90 از نظر حجم زیاد است، اما راهنمایی‌‌هایی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند فقط 10 صفحه است. دفترچه انتخاب رشته با 2 فرمت امسال ارائه می‌‌شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش با بیان این‌که داوطلبان مجاز به انتخاب رشته باید درباره شناخت رشته و تعداد خودشان مشورت‌هایی را داشته باشند، تصریح می‌کند: با توجه به ظرفیت‌‌های اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان براحتی می‌‌توانند جایگاه قبولی خود را متوجه شوند.

خدایی با اشاره به فعالیت برخی موسسات انتخاب رشته همزمان با آغاز فرآیند انتخاب رشته کنکوری‌ها، می‌گوید: متاسفانه موسسات انتخاب رشته از جای دیگری مجوز می‌‌گیرند، اما کارهای سازمان سنجش را پیگیری می‌کنند و این در حالی است که این سازمان نمی‌‌تواند پیگیری قانونی درباره آنها داشته باشد.وی پیش از اینتوضیح داده بود: «سازمان با‌هیچ شرکت و موسسه خصوصی همکاری و ارتباط ندارد، سازمان سنجش داوطلبان را در 2 مجرا راهنمایی می‌کند، یکی در زمینه دفترچه‌های کنکور است و دیگری راهنمایی و مشاوره مجازی برای انتخاب رشته از طریق سایت سازمان. داوطلبان احتیاج دارند بدانند در چه رشته‌ای می‌توانند قبول شوند.

اصولا بر اساس رفتار انتخاب رشته‌کنندگان در سال‌های قبل و شرایط مشابه رتبه‌ها، سازمان سنجش داوطلبان را راهنمایی می‌کند که فرد با رتبه به‌دست آمده در چه رشته و محلی امکان پذیرش دارد؟ شانس او تا کجاست؟ اما داوطلب راهنمایی دیگری هم می‌خواهد و آن راهنمایی از جنس استعداد تحصیلی است. یعنی صرف رتبه مطرح نیست. چون رتبه به تو می‌گوید برو مهندسی مکانیک را انتخاب کن، اما آیا فرد استعداد دارد مثلا مهندس معدن شود. این راهنمایی بسیار وسیع است و ما در سایت سنجش فقط به طور کلی راهنمایی می‌کنیم، افرادی باید مشاوره بدهند که داوطلب و رشته تحصیلی را خوب بشناسند. برای این مدل راهنمایی باید آموزش و پرورش و معلمان بسیج شوند.»

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =