فعال سیاسی اصلاح طلب : احیای برجام صرفا به نفع دولت اصولگراست و هیچ نفعی برای اصلاح طلبان ندارد

​​​​​​​آرمان امروز نوشت : هادی حق شناس گفت : امروز جریان حاکم بر کشور یکدست بوده و اصلاح طلبان هیچ جایگاهی ندارند. بعد از احیای برجام، زمانی که بازرگانی کشور رونق گیرد، همین افرادی که درراس امورهستند، منتفع می شوند زیرا بیشتر ظرفیت های بازرگانی و تجاری کشور امروز دولتی هستند. تقلیل دادن موضوع برجام به اختلافات حزبی مشخصا نمی تواند اصولی باشد

حسن نوروزی یکی از نمایندگان مجلس روز گذشته در اظهاراتی عجیب با اشاره به این که فشار اصلاح‌طلبان به دولت برای تسریع در توافق با غرب بیشتر شده است، عنوان کرد که اصلاح طلبان هم خود تحصیل‌کرده غرب هستند و فرزندان آن ها هم در غرب تحصیل می‌کنند و در توافق هم به دنبال منافع شخصی خود هستند نه منافع ملت ایران. وی افزوده است که ما در توافق با غرب به دنبال تامین منافع ملت ایران هستیم و باید در این توافق ضمن برداشته شدن همه تحریم‌ها، تضمین‌های لازم از طرف مقابل برای انجام تعهداتش گرفته شود.

وی افزوده است که دولت آقای روحانی با عجله و سر از پا نشناخته بتن در راکتور اراک ریخت و فعالیت‌های هسته‌ای را تعطیل کرد و اورانیوم‌های غنی شده از کشور خارج شد و با وجود همه این‌ها غرب نه تنها حاضر به انجام تعهداتش در توافق برجام نشد بلکه تحریم‌ها را نیز بیشتر کرد. این نماینده مجلس گفته است که رفتار غرب در توافق با دولت آقای روحانی نشان داد که نباید به آمریکا و اروپا اعتماد کرد و باید تضمین‌های لازم را از آن ها برای انجام تعهداتشان گرفت. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که طبق برخی شنیده ها آن چیزی که امروز بر سر آن در وین مذاکره می شود امتیازات کم تری نسبت به مذاکرات دوران رئیس جمهور روحانی، نصیب ایران خواهد کرد و دولت مستقر در کشور نیز کاملا تشکیل شده از گروه های اصولگراست. در راستای بررسی این مسائل، آرمان امروز گفت و گویی با هادی حق شناس، تحلیلگر مسائل سیاسی داشته است که در ادامه می خوانید.



احیای برجام در این برهه زمانی به نفع کدام جریان در داخل کشور است؟

واقعیت این است اگر جریان اصلاحات در کشور امور را در دست گرفته بود و دولت مستقر از اصلاح طلبان تشکیل شده بود، می توانستند مدعی شوند که اصلاح طلبان از احیای برجام، منافع شخصی خودرا تامین می کنند اما باید توجه داشت که امروز سیستم حاکم بر کشور کاملا اصولگرا بوده و منافع احیای برجام به صورت کامل در جیب دولت اصولگرا می رود. دولت مستقر اصولگرا با بهره گیری از همین منافع احیای برجام امروز می تواند اهداف خود را در کشور پیش برده و با تکمیل پروژه های نیمه تمام، کارنامه بهتری برای خود بسازد و به همین علت است که احیای برجام منفعتی برای اصلاح طلبان مشخصا ندارد و چنین ادعاهایی به دور از واقعیت است و از اساس نمی توان به آن ها استناد کرد. امروز در مقطعی قرار گرفته ایم که دولت در صادرات نیز با مشکلات زیادی مواجه است و مشخصا احیای برجام کمک می کند تا دولت منابع مالی بیشتری بدست آورد. از هر زاویه ای که به مساله نگاه می کنیم، احیای برجام صرفا به نفع دولت اصولگراست و هیچ نفعی برای اصلاح طلبان ندارد. امروز جریان حاکم بر کشور یکدست بوده و اصلاح طلبان هیچ جایگاهی ندارند. بعد از احیای برجام، زمانی که بازرگانی کشور رونق گیرد، همین افرادی که درراس امورهستند، منتفع می شوند زیرا بیشتر ظرفیت های بازرگانی و تجاری کشور امروز دولتی هستند. تقلیل دادن موضوع برجام به اختلافات حزبی مشخصا نمی تواند اصولی باشد.

فعال سیاسی اصلاح طلب : احیای برجام صرفا به نفع دولت اصولگراست و هیچ نفعی برای اصلاح طلبان ندارد

بیشتر بخوانید:


چه اتفاقی رقم خورده است که نگرش ها در خصوص احیای برجام در یک سال گذشته در کشور به صورت کلی تغییر کرده است؟

شاهد بوده ایم که برخی عنوان کرده اند که احیای برجام هیچ تاثیر مثبتی برای کشور و جامعه ندارد این در حالی است که در کوتاه مدت احیای برجام می تواند نتایج مثبتی بر زندگی مردم داشته باشد. نباید فراموش کرد که کشور امروز صرفا درگیر تحریم نیست بلکه سومدیریت و برخی مشکلات اقتصادی سبب شده است تا وضعیت کشور مطلوب نباشد و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند. مشخصا مساله برجام بخشی از مشکلات کشور را حل می کند و سایر مشکلات ریشه در ناکارآمدی برخی مسئولین در داخل کشور دارد. امروز برخی نمایندگان با پیش داوری بلندمدت تلاش می کنند تا احیای برجام را به حاشیه برانند و آن ها نیز به دنبال جناحی کردن منافع ملی هستند. مشخصا در کنار برجام باید سیاست های پولی، مالی و اقتصادی کشور نیز اصلاح شود اما نمی توان نسبت به این مساله بی تفاوت بود که احیای برجام در نیمی از دهه نود مشکلات عدیده ای برای کشور ایجاد کرده بود که زندگی را بر مردم سخت کرده بود و برخی از همین جریان های داخلی مانع می شدند تا برجام در آن برهه زمانی احیا شود. امروز باید همه مسائل را در کنار هم دید تا بار دیگر رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر نشود و بتوانیم مسیر توسعه را به شکل خوبی طی کنیم. مشخصا اگر برای احیای برجام مانع تراشی شکل نمی گرفت، امروز کشور در حوزه های مختلف جلوتر از امروز بود و مردم آسان تر زندگی می کردند.

احیای برجام چگونه به کمک دولت اصولگرای حاکم بر کشور می رود؟

احیای برجام به دولت کمک می کند تا تورم در کوتاه مدت کنترل کند و مشخصا با احیای برجام دیگر شخصی انتظار ندارد تا تورم در کشور شدت یابد و این آرامشی است که به دنبال احیای برجام ایجاد می شود. با احیای برجام دیگر مردم نگران این نیستند که روزانه ارزاق عمومی گران شوند و بر همین اساس می توان گفت که احیای برجام به نفع مردم کشور است و منافع برجام همان منافع مردم است. امروز مردم تلاش می کنند تا پول خود را به سایر دارایی ها تبدیل کنند تا ارزش دارایی آن ها کاهش پیدا نکند و این مشخصا نمود خوبی برای دولت ندارد. احیای برجام به دولت کمک می کند تا نقدینگی موجود در بازار به سمت تولید رود و این یک امتیاز بزرگ برای دولت اصولگرا خواهد بود. احیای برجام کمک می کند تا دور زدن تحریم ها از سیستم اداره کشور حذف شود و این بدان معناست که مردم تا ۳۰ درصد ارزان تر می توانند زندگی کنند.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =