۳ نفر
۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
این فیلم‌ها صاحب ندارند؟

مهر نوشت: مژگان زرگرنژاد مدیر پردیس سینمایی ملت به ارایه توضیحاتی درباره شرایط اکران سینماها و وضعیت فروش آثار روی پرده پرداخت.

مژگان زرگرنژاد مدیر پردیس سینمایی «ملت» در گفتگویی درباره وضعیت اکران سینماها در روزهای اخیر، توضیح داد: «واقعیت این است که شورای صنفی اکران بر اساس فیلم‌های متقاضی برای ترکیب اکران سینماها تصمیم‌گیری می‌کند و فیلم‌ها براساس سبد فیلم‌های موجود چیده می‌شود. در این زمینه مناسبت‌های تقویمی هم مؤثر هستند و در مقطعی به دلیل نزدیکی به جشنواره فجر فیلم تازه‌ای اکران نمی‌شود و در مقطع دیگر به دلیل هم‌زمانی با ایام محرم شاهد این شرایط هستیم. در همین ماه محرم، فروش سینمای ما بسیار پایین بود. به‌خصوص که برای ۱۰ روز اکران فیلم‌های کمدی متوقف بود و برای چند روز هم شاهد تعطیلی سینماها بودیم.»

او تأکید کرد: «به سختی داریم سینماها را می‌گردانیم اما واقعیت این است که مردم هنوز به سینما علاقه‌مند هستند. وقتی فیلم خوبی اکران می‌شود مردم با علاقه به سینما می‌آیند. بحث قیمت بلیط هم در شرایط امروز مؤثر است. قیمت ۴۵ هزار تومان شاید در قیاس با قیمت‌های دیگر مثل خوراکی‌ها رقم چندان بالایی نباشد اما طرحی که ما برای اول هفته‌ها اجرا کردیم تا با موافقت صاحبان فیلم‌ها تا ساعت ۷ عصر قیمت بلیط‌ها حداکثر ۳۵ هزار تومان باشد، بر روی جذب مخاطب تأثیر گذاشت. طرح قیمت شناور اینگونه بود که از ساعت ۲ تا ۷ براساس موافقت صاحبان آثار، بلیط‌ها با قیمت نیم‌بها به فروش می‌رسید اما در روزهای اول هفته ما برای همه فیلم‌ها بلیط را ۳۵ هزار تومان تعریف کردیم تا به مخاطب کمک کرده باشیم. این طرح باعث شد با ورود فیلم‌ها جدید مثل «ابلق» و یا «دوزیست» در روزهای شنبه و یکشنبه شاهد رشد مخاطبان باشیم. این اتفاق نشان داد که با پایین آمدن قیمت بلیط، اکثر دانشجویان و خانواده‌های پرجمعیت به سینما می‌آیند. این طرح در پردیس‌های مؤسسه «تصویرشهر» اجرا شده تا هم حمایت از اوقات فراغت مخاطبان باشد و هم حمایت از فیلم‌ها برای دیده شدن.»

این سینمادار در ادامه گفت: «من معتقدم وقتی قرار است انرژی و برق صرف اکران فیلم در یک سانس شود، چه بهتر که به جای ۱۰ نفر، ۲۰ نفر در سالن حضور داشته باشند و مخاطبان بیشتری بتوانند فیلم را تماشا کنند. در این شرایط چه ایرادی دارد درآمد ما به ازای هر بلیط، بشود هر دو نفر یک بلیط. ما با همین دیدگاه که مخاطب بیشتر انرژی بیشتری به سالن سینما می‌بخشد، این سیاست را دنبال می‌کنیم. همین چند روز پیش در یکی از روزهای میانی هفته ما بالغ بر هزار بلیط در یک روز فروختیم که در ایام پس از کرونا، سابقه نداشت. معمولاً آمار روزهای ابتدایی هفته ما در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ بلیط بود. این اتفاق برای من خیلی خوشایند است که سالن‌ها با تعداد بیشتری مخاطب، فیلم‌ها را اکران می‌کنند.»

او افزود: «امید داریم در هر شرایطی فیلم کمدی و فیلم اجتماعی قوی هم داشته باشیم. البته یک سری فیلم‌ها هم تولید شده‌اند که چاره‌ای جز اکران آن‌ها نداریم. در این زمینه همه ایرادها به شورای صنفی اکران بازنمی‌گردد. همین امروز، فیلم‌های خیلی خوبی در راه هستند که صاحبان‌شان در انتظار پایان ماه محرم و صفر برای اکران عمومی هستند. حق هم دارند چرا که باید در همان دو سه هفته اول فروش خوبی داشته باشند. فیلم‌هایی مانند «ابلق»، «علفزار» و «دوزیست» فروش‌های خوبی در همان هفته‌های اول داشتند. فیلمی مانند «سگ‌بند» هم می‌توانست در سینماهای چندسالنه به اکران خود ادامه دهد. شاید باورتان نشود، هنوز برخی مخاطبان به سینما می‌ایند و سراغ فیلم «دینامیت» را می‌گیرند، وقتی فیلمی مخاطب دارد، همچنان می‌توان در سینماهای چندسالنه ظرفیتی برای اکران به آن‌ها داد. این اتفاق موجب تنوع در سبد مصرفی مخاطب هم می‌شود.»

زرگرنژاد ادامه داد: «در حال حاضر «انفرادی» تنها فیلم کمدی موفق در حال اکران است و دو فیلم دیگری که بعدها به جدول اکران اضافه شدند، نتوانستند اکران موفقی داشته باشند. تصمیم درباره کف فروش فیلم را باید برعهده سینمادار بگذارند تا آن‌ها بتوانند از ظرفیت فیلم‌های پرمخاطب در برخی سانس‌های خود استفاده کنند.»

این سینمادار با اشاره به اکران «پسر دلفینی» در روزهای آینده گفت: «این اثر یک انیمیشن سینمایی خیلی خوب است و باید به گونه‌ای برای آن برنامه‌ریزی شود که شهریور و مهر روی پرده باشد. چراکه مهرماه مدارس باز می‌شوند و ما می‌توانیم اکران برای مدارس را داشته باشیم. این برنامه اکران مدارس می‌تواند تبدیل به یک فرصت برای سنیماداران شود. فیلم‌هایی مانند «پسر دلفینی» و «بازیووو» می‌توانستند به‌گونه‌ای روانه پرده سینماها شوند که مهرماه، امکان اکران‌های مدرسه‌ای برای آن‌ها باشد.»

او درباره فیلم‌های موفق اکران در ماه‌های اخیر گفت: «فیلم‌هایی مانند «بدون قرار قبلی» و «تی تی» را داشته‌ایم که از همان هفته‌های اول، فروش خوبی داشتند. فیلم‌های «علف‌زار» و «دوزیست» هم فروش خوبی داشتند و واقعیت این است که ما برای برخی سانس‌ها با مشکل پارکینگ هم مواجه می‌شویم. فیلم‌های دیگری مانند «انفرادی» و «دینامیت» را هم در اکران امسال داشتیم و نباید نسبت به وضعیت سینماها بی‌انصاف باشیم. باید شرایط را در نظر بگیریم، درست است که از فروردین ظرفیت سینماها صددرصد شده است اما مردم باید نسبت به این شرایط اعتماد پیدا کنند. بعد از محرم و صفر شاید شرایط سینما کمی به قبل از دوران کرونا بازگردد.»

این سینمادار درباره اکران فیلم‌هایی که هیچ شانسی برای فروش ندارند و معمولاً شکست می‌خورند هم گفت: «تصمیم در این زمینه با سینمادار است که حاضر به امضای یک قرارداد برای اکران یک فیلم بشود یا نشود. ما اما در مجموعه خودمان معمولاً فیلمی را رد نمی‌کنیم و ترجیح می‌دهیم به همه فیلم‌ها این شانس را برای اکران بدهیم. واقعاً هم بوده‌اند فیلم‌هایی که ناگهان استقبال از آن‌ها آنقدر خوب شده که جدول اکران کامل یک سالن را به آن‌ها اختصاص داده‌ایم. از آن طرف هم فیلمی بوده که فکر می‌کردیم خیلی خوب می‌فروشد و سالن اصلی را به آن اختصاص دادیم اما بعد از چند روز آن را به سالن کوچک‌تر منتقل کردیم. همه چیز بستگی به مخاطب دارد.»

زرگرنژاد تأکید کرد: «تبلیغات هم در این زمینه بسیار تعیین کننده است. فیلم‌هایی که تهیه‌کننده و پخش‌کننده پشت آن‌ها ایستاده‌اند و تبلیغات محیطی خوبی هم داشته‌اند را مخاطب با علاقه به سینما می‌آید تا تماشا کند. در مقابل فیلم‌های که پخش کننده تنها برای آنها قرارداد می‌بندد تا روی پرده برود، گویی این انرژی کم به مخاطب هم منتقل می‌شود. انگار فروش فیلم برای این صاحبان آثار چندان اهمیت ندارد و گاهی با خودم می‌گویم مگر این فیلم‌ها صاحب ندارند؟»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1668391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خسرو IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    بهترین پیشنهاد دونفر یک بلیط هستش...در ضمن لطفا فیلم سازان ما کمی هم در فیلم ها رویاسازی کنید ما دوست داریم درد جامعه گفته بشه ولی من به شخص میرم سینما که کارهایی رویایی و زیبا هم ببینم..آرمانی