تغذیه سالمندان دچار اختلال بلع چگونه باشد/ از نِی استفاده نکنید

مهر نوشت: یک متخصص طب سالمندی، در خصوص نوع تغذیه سالمندان دچار اختلال بلع توضیحاتی ارائه داد.

راحله علی مرادزاده، در برنامه «ضربان» شبکه سلامت سیما، با بیان اینکه سالمندی مصادف با بیماری نیست به دلایل متعدد ایجاد کننده اختلال بلع در دوران سالمندی پرداخت.

وی با بیان اینکه حرکات دودی دستگاه گوارش در دوران سالمندی کاهش می‌یابد و همچنین قدرت عضله زبان نیز کم می‌شود، گفت: با رعایت نکات بهداشتی در دوران جوانی می‌توانیم از عوارض اختلال بلع در دوران سالمندی مصون بمانیم.

علی مرادزاده با ذکر این نکته که تعداد زیادی از سالمندان کشور به تنهایی زندگی می‌کنند، افزود: سکته مغزی، آلزایمر و پارکینسون از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند بر بلع سالمند اثرگذار باشد.

وی در خصوص اینکه چه نوع غذایی برای سالمندان مناسب است، گفت: سالمندان بنا به کاهش بعضی از توانایی‌ها طعم غذا را کمتر احساس می‌کنند و باید در پخت غذای آنها از طعم دهنده‌های طبیعی مانند سبزیجات معطر و ادویه جات سالم بیشتر استفاده کرد.

این متخصص طب سالمندی، با اشاره به این نکته که سالمندان ممکن است با مشکلات دندانی و ضعف عضلات زبان و فک روبرو باشند، با تشدید محدودیت‌های غذایی برای سالمند مخالفت کرد و افزود: سالمندان باید از لحظات زندگی لذت ببرند و تا حد امکان از ایجاد محدودیت‌های زیاد برای آنها پرهیز کرد.

وی، اختلال بلع را به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و برای افرادی که به طور کامل بلع آنها از بین رفته است توصیه به گذاشتن پیک (دستگاهی که راه ورود مواد غذایی به دستگاه گوارش است) را پیشنهاد کرد.

علی مرادزاده، استفاده از نی برای سالمندان دچار اختلال بلع را ممنوع دانست و گفت: در این صورت احتمال ورود غذا به ریه سالمند زیاد است.

این متخصص طب سالمندی در رابطه با مصرف مولتی ویتامین‌ها نیز افزود: تجویز باید تنها با توصیه پزشک انجام گیرد.

بیشتر بخوانید:

روش‌های جلوگیری از زوال عقل را بشناسید

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1668412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =