تصاویر| کراس اوور جنجالی ملی ری را : موتوری که بعد از برجام آب رفت!

دیجیاتو در گزارشی به تشریح جزئیات خودروی جدید ایران خودرو «ری را » پرداخته است . کراس اوور ملی ایران خودرو که به خاطر نامش خبرساز شده بود.

چندی پیش نخستین کراس اوور ملی ایران خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شده و نام مازنی ریرا را از میان اشعار نیما یوشیج به خود گرفت. ریرا معانی مختلفی در زبان مازندرانی دارد و یک نام زنانه محسوب می شود. ایران خودرو ماشینش را برای رونمایی به یوش و خانه نیما برد. اما آنچه اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، این است که قرار بود ریرا با استفاده از موتور توربوچارجر ملی (EF7tc) راهی بازار شود، اما حالا مشخص شده که ایران خودرو نسخه ارزان تری از ریرا با با موتور ارتقا یافته tu5 راهی بازار خواهد کرد، نسخه ای که تنها 113 اسب بخار قدرت دارد و این درحالیست که مدل اصلی پژو 2008، با موتور توربو 165 اسب بخاری، در میان سریعترین کراس اوور های بازار ایران قلمداد می شود.

تصاویر| سیر تا پیاز کراس اوور جنجالی ملی: ری را / موتوری که بعد از برجام آب رفت!

ریرا اما از نظر طراحی براساس ترند روز صنعت خودروسازی شکل گرفته است و در نمای جلو، ظاهری نزدیک به سانتافه جدید و در نمای عقب، خط و خطوطی نزدیک به پژو 2008 دارد که در واقع مدل پایه این خودرو محسوب می‌شود.

ریرا ایران‌خودرو بر اساس پلتفرم IKP1 ساخته شده و در دسته کراس اوورهای B+ قرار می‌گیرد. به بیان ساده‌تر، این ماشین هم جثه با پژو ۲۰۰۸، نیسان جوک، سیتروئن C3-XR است.

خودروی K125 با دو پیشرانه متفاوت وارد بازار می‌شود. مدل پایه ریرا به موتور ۱.۶ لیتری TU5+ مجهز بوده که حداکثر قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر می‌رسد.

سیستم انتقال نیرو شامل گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک بوده و چرخ‌های محور جلو را به حرکت درمی‌آورد.

مدل فول آپشن ریرا از موتور ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ ef7+ استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور است. از دیگر مشخصات ریرا ایران خودرو در نسخه فول آپشن می‌توان به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و رانندگی دیفرانسل جلو (FWD) اشاره کرد.

کراس اوور ریرا ایران خودرو با امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی متعددی عرضه می‌شود؛ شش کیسه هوای ده نقطه‌ای، سیستم ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی، رادار خطی، رادار نقطه کور، جلو آمپر دیجیتالی، سنسور نمایش فشار باد تایرها، فرمان کمکی برقی، سقف پانورامای برقی، سنسور باران و غیره.

تصاویر| سیر تا پیاز کراس اوور جنجالی ملی: ری را / موتوری که بعد از برجام آب رفت!

از منظر طراحی باید ری را را درست مانند تارا، به عنوان نسخه ایرانیزه و جایگزینی برای خودروهای پسابرجامی 2008 و پژو 301 قلمداد کرد.

زبان طراحی این خودرو نیز که به شکل کامل متفاوت از سایر محصولات ایران خودرو است و به عنوان مثال یکپارچگی طراحی چندانی بین ظاهر دنا، تارا و ری را به عنوان سه محصول متاخر ایران خودرو دیده نمی شود.

تصاویر| سیر تا پیاز کراس اوور جنجالی ملی: ری را / موتوری که بعد از برجام آب رفت!

از سوی دیگر جایگزین شدن موتور توربو و شناخته شده 1.6 لیتری پژو سیتروئن که با مشارکت بی ام و ساخته شده بود، با موتور 1.7 لیتری EF7 نیز حکایت از ارزان سازی این خودرو به سبک ایران خودرو دارد که البته ریشه آن تا حد زیاد به شرایط تحریمی کشور نیز مربوط می شود.

قیمت ریرا باید درست مانند تارا پایین تر از مشابه اروپایی خود (پژو 2008) تعیین شود و از آنجا که در زمان دلار 3 هزار تومانی، شاهد عرضه پژو 2008 با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان بودیم، با نسبت گرفتن قیمت دلار به 30 هزار تومان و حد و حدود مربوط به کاهش قیمت، بعید نیست با محصول نهایی ریرا با قیمتی در حدود 600 الی 800 میلیون تومان طرف باشیم.

تصاویر| سیر تا پیاز کراس اوور جنجالی ملی: ری را / موتوری که بعد از برجام آب رفت!

در نهایت در مورد زمان عرضه این خودرو در بازار، محتمل است که پروسه طراحی و توسعه محصول تا ابتدای سال 1402 به طول بیانجامد و در خوشبینانه ترین حالت، احتمالا در نیمه دوم سال 1402 یا اوایل 1403 شاهد ورود این خودرو به بازار کشورمان خواهیم بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1668678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • TR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    آشغالی دیگر از ویران خودرو. یه جوری مطلب رو نوشته انگار مردم نشستند این ماشین بیاد بیرون، بدو بدو برن بخرن. راستی به ایران خودرو بگید اسم ایران رو از روی کمپانیش برداره
    • کیارش IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      26 33
      شما نمی دونی، ولی ملت واقعا نشستن که بدو بدو برن بخرن. فروش پراید و امثالهم ثابت کرده!
    • خسرو IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      45 4
      حلبی ساز
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      12 14
      الان ۲۰ هزار تا پیش فروش شده
    • بابک IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      9 19
      البته بیاد بیرون که بدوبدو میریم میخریم.لگنی دیگر از لگن فروشان
    • محمد رضا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      33 5
      سلام بخدا قسم با پول همین فرغونی که ایرانخودرو ساخته میشه یکی از بهترین مدلهای تویوتا سوزوکی مزدا نیسان بی ام و بنز و خیلی از بهترین ماشینهارو وارد کرد ولی اونا کجا و ایرانخودرو کجا من نمیدونم چه اصراری به ساخت دارن اینا اقا نسازید با این پول خودرو وارد کنید که مردم بدبخت و بیچاره ایران با پول خیلی کم بتونن ماشینهای خوب سوار شن۱۴
    • ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
      1 2
      محمدرضا جان دلبندم، شما و امثال شما دلبند ها که متاسفانه توی مملکت زیاد شدید رو گیر آوردن؛ قیمت های ماشین های دست دوم که توی برخی کشورها به دلیل مالیات و عوارض و هزینه نگهداری بسیار افت دارند رو براتون منتشر میکنند و شما هم که متاسفانه تعطیل هستید و از این کامنت‌ها مینویسید. ماشین در برخی از کشورها کالای سرمایه‌ای محسوب میشه و در برخی نه. شما هیچوقت پراید ۲۰ میلیونی که کار بکنه توی ایران نمیتونید بخرید، ولی مثلا کرولا ۲ هزار دلاری به وفور در کشورهایی که ماشین کالای سرمایه‌ای نیست یافت میشه. همین شماها هستید که میگید روسیه که شمال خزر هست، سهم ایران که در جنوب خزره رو خورده! خبرانلاین هم که طبق معمول کامنت من رو منتشر نمیکنه که این به دو دلیل میتونه باشه؛ یا خودش جز این جماعت قشنگ و دلبند هست و بهش برمیخوره، یا وظیفه‌اش انتشار سفاهت رسانه‌ای هست
  • مجید FR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    15 1
    اکثرا خودروها را قبل از تولید در بوق و کرنا می کنند و تا مدار تولید تغییراتی اساسی در آن می دهند که این کار وجهه شرکت را پائین می آورد
  • گوشه نشین IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    45 10
    این حجم موتور وقیافه یک محصول چینی هست که همین هم از چین جهت نجات اقای وزیر تشریف آورده و همه میدانیم و البته وزیر بهتر میداند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    10 22
    بیشتر شبیه ماشین شارژیه،بخدا ۲۰۶ بدون آپشن شرف داره به این لگن خداییx22 خیلی سرت و شکیل تره
  • alis1380 IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    16 2
    اینا ماشینای خارجی دارن میارن تو ایران بعد مارک سایپا با مارک ایرانخودرو میزنن روش ..ایران تو پراید مونده
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    18 1
    برف‌پاک‌کنش اندازه است؟
  • تام IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    11 2
    شبیه ماشین شارژیه 😂
  • محمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    9 2
    از ماست که بر ماست خلایق هر چی لایق تا زمانی که می ....خریم همینه
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 1
    بعد اینهاییکه 600-800 میلیون بابت ماشین کوکی میدن یارانه هم می خوان؟
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    4 2
    نظرات عجیبی مطرح شده. اگر همین خودرو را یکی از کشورهای همسایه طراحی کرده بود، همین نظرگذاران آن را چماغ می کردند و بر سر خودروسازان می کوبیدند. بدتر از همه نویسنده این مطلب است، علیرغم اینکه در پایان هم گفته به خاطر تحریمها امکان استفاده از موتور 2008 وجود ندارد ( از اول هم قرار بر استفاده از آن نبود) بازهم تیتر کرده که موتور آن آب رفته و در جای دیگر نوشته این خودرو با دو تیپ عرضه خواهد شد. یکی با موتور EF7+ و دیگری TU5+. بازهم همت متخصصان است که با این تحریمهای کمرشکن که حتی خودروی ساخته شده هم به ما نمی فروشند چه برسد به تکنولوژی آن، باز هم خودرو طراحی می کنند و موتور آن را تقویت می کنند ( حتی با کیفیت موجود). در ضمن یکی نظر داده که این خودرو چینی است، دیگری گفته خودروی چینی از این بهتر است. ترکیه چندسال پیش از دو خودرو رونمایی کرد، اما کسی فهمید طراحان آن از کدام کشور و چه موسساتی هستند؟ خودروی توگ الکتریکی در واقع کانسپتی از خودرو مفهومی K۳۵۰ کمپانی پینین فارینا است. کانسپتی که ترک‌ها پلتفرم آن را خریداری کردند. ایران خودرو هم با همین شرایط سمند را طراحی کرد اما همه مسخره اش کردند