۰ نفر
۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
متاورس امن است؟

این روزها در دنیای فناوری، هر جا چشم کار می‌کند، نام متاورس سبز می‌شود. گرچه ایده ایجاد متاورس به سال‌های پیش بازمی‌گردد اما سال ۲۰۲۲ را می‌توان سال مهمی برای این مفهوم جدید دانست؛ اما به‌راستی متاورس چیست و چرا این روزها زیاد به آن پرداخته می‌شود؟

زهرا چنگیز: متاورس از دو کلمه متا (Meta) به معنی فراتر و دنیا (Universe) تشکیل‌شده است که یعنی دنیایی فراتر از جهان واقعی. اگر سری فیلم‌های ماتریکس را دیده باشید، احتمالاً بتوانید زندگی در یک فضای مجازی به را تصور کنید. اشتباه نکنید. متاورس همان VR نیست بلکه یک اکوسیستم و حتی بعد جدید است که مانند اینترنت و حتی سریع‌تر از آن توسعه میابد. برای درک بهتر این موضوع بهتر است کمی جزئی‌تر به نحوه توسعه این مفهوم و فضای جدید نگاه کنیم.

متاورس غیرمتمرکز

در حال حاضر، متاورس از اکوسیستم‌های متعددی تشکیل‌شده است. بااین‌حال، برخلاف شبکه وب که دارای دروازه‌های متمرکز و استانداردشده‌ای مانند Google Chrome و DuckDuckGo، است متاورس چنین دروازه‌های متمرکزی برای انتقال از یک جهان به جهانی دیگر ندارد. برخی بر این باورند که متاورس قرار نیست دروازه‌ای داشته باشد بلکه هدفش این است که مالکیت این دروازه‌ها را در دست بگیرد که دلیل آن را می‌توان در شتاب گیری توسعه متاورس براساس بلاک چین غیرمتمرکز جویا شد.

بیشتر بخوانید:

مردان یا زنان؛ کدام‌یک دچار اعتماد به نفس بیش‌از حد هستند؟

با کمک هوش مصنوعی می‌توانیم زبان حیوانات را بفهمیم؟

یکی از اصول اساسی که توسط بسیاری از بنیان‌گذاران متاورس تعیین‌شده، این است که این فضا باید توسط سازمانی غیرمتمرکز و خودمختار (DAO) اداره شود. به گفته کوین تلگراف، یک DAO موجودیتی است که رهبری مرکزی ندارد. تصمیم‌گیری‌ها از پایین به بالاگرفته می‌شوند و جامعه‌ای سازمان‌دهی شده حول مجموعه‌ای خاص از قوانین در بلاک چین آن را اداره می‌کند.

تصور کنید دموکراسی کامل بر فضای وب حاکم باشد. این دقیقاً همان مزیتی است که متاورس برای کاربران خود ایجاد می‌کند و در این راستا، DAO ها تحت مالکیت و مدیریت اعضای خود هستند. قوانین این فضا نیز کاملاً انتخابی هستند و مانند یک انتخابات، کاربران به بهترین قانون پیشنهادی، رأی می‌دهند.

متاورس امن است؟

Decentraland در برابر Sandbox

در Decentraland، مالکیت کاربر بر آواتار، املاک و سایر موارد دیجیتال (NFT) لزوماً به سایر پلتفرم‌ها منتقل نمی‌شود. بخش بزرگی از فلسفه غیرمتمرکز این است که بتوانیم آیتم‌های درون برنامه‌ای را در اختیار بگیریم و از آنها خارج از پلتفرم‌های بومی خود استفاده کنیم. اگر Decentraland بخواهد به مهم‌ترین عامل برای ورود به بعد متاورس تبدیل شود، باید مشکلی را که در مبادله آزادانه اقلام دیجیتالی و استفاده از آنها در بازی‌ها یا پلتفرم‌های متعدد برای کاربران ایجاد کرده است، حل کند.

از سوی دیگر، Sandbox نسبت به Decentraland در نقدینگی دارایی‌های مجازی مزیت دارد و مانند دارایی‌های واقعی می‌توانید آنها را خریدوفروش کنید.

البته فرصت خرید زمین مجازی و سایر دارایی‌ها در هر دو پلتفرم وجود دارد. بااین‌حال، Sandbox از طریق یکپارچگی OpenSea به کاربران خود انعطاف بیشتری در معاملات می‌دهد.
Decentraland فقط به کاربران اجازه می‌دهد تا زمین و سایر موارد را از بازار MANA خود خریداری و تجارت کنند.

متاورس متعلق به کاربر

Decentraland و Sandbox هر دو این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند که کنترل کامل روی جهان‌های آنلاینی که ساخته‌اند و در آن ساکن شده‌اند، داشته باشند. بااین‌حال، اگر این دو پلتفرم بتوانند مشکل نقل‌وانتقال دارایی‌ها و ارزهای دیجیتال از پلتفرمی به پلتفرم دیگر را حل کنند، گام مهمی در جهت توسعه فضای متاورس برداشته‌اند. اگر این ایده محقق شود، کاربران خود به همان دروازه‌های یکپارچه و متمرکز تبدیل می‌شوند. با درک دقیق اهمیت این موضوع، پروژه‌های متاورس مانند Ready Player Me بر فناوری بلاک چین می‌چربند و از تجربیات کاربران که قابل تعامل هستند، استفاده می‌کند.

Ready Player Me یک آواتار بین پلتفرمی برای متاورس است که به کاربران امکان این را می‌دهد که آواتارهای سه‌بعدی خود را ایجاد کنند. این پلتفرم با بیش از ۲۰۰۰ برنامه و بازی سازگاری دارد.

متاورس؛ بعدی نو، ذهنیت نو

این روزها خبرها و حاشیه‌های زیادی از امن نبودن فضای وب برای کاربران حکایت می‌کند؛ بنابراین اگر متاورس قصد دارد شبکه وب را پشت سر بگذارد، باید امنیت حریم خصوصی کاربران را تضمین کند. مسلماً اگر قرار باشد متاورس تمام اطلاعات کاربران ثبت و ضبط کند و روی آنها کنترل داشته باشد، با شبکه وب هیچ توفیری نخواهد داشت. پس برای تحقق این هدف، به ذهنیتی نو نیاز داریم. اکوسیستم‌های کاملاً بسته و کنترل‌شده توسط مایکروسافت، گوگل و سایرین، باید برداشته شوند و دیوارهای شیشه‌ای آن فروبریزد.

برای انجام این کار، فناوری‌هایی که متاورس را توسعه می‌دهند، باید علاوه بر رقابت با وب، با یکدیگر نیز هماهنگ عمل کنند. این تنها راهی است که می‌تواند اعتماد کاربران به متاورس را بیشتر و حس امنیت را به آنها القا کند.
شبکه‌های غیرمتمرکز و چند پلتفرمی به کاربران کنترل بیشتری بر زندگی مجازی‌شان می‌دهند و قدرت را از چنگ افرادی که با کنترل کامل حریم خصوصی کاربران، سود کلانی به جیب می‌زنند، می‌گیرند.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1669439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =