۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۴

«در دست پیگیری است»، « اجازه دهید در این زمینه صحبت نکنم»، « پیگیری می​کنیم» و... این جملات، اظهاراتی است که رسانه​ها هر از چندی از مقامات مسئول در زمینه عدم دریافت غرامت جنگ تحمیلی 8 ساله می شنوند.

 محمود عزیزی: در حالی که 7 مرداد ماه جاری «کمیسیون غرامت سازمان ملل» بیش از یک میلیارد دلار دیگر از محل درامدهای نفتی عراق به قربانیان یورش سال 1990 این کشور به کویت، اختصاص داد، موضوع دریافت غرامت جنگ تحمیلی ایران از عراق کم کم به موضوعی فراموش شده در تاریخ بدل شده است. چرا که یادآوری​ها که ظاهرا هیچ نتیجه عملی ندارد.

خرداد 89 بود که رئیس مجلس با اعلام اینکه دریافت غرامت جنگی ایران از عراق در پی استقرار دولت جدید عراق در دستور کار تهران قرار می گیرد گفت: اصل موضوع غرامت جنگ ایران از عراق قابل صرفنظر نیست. ولی وقتی دو ماه بعد خبرنگاران از مهمانپرست سخنگوی وزات خارجه پیگیر  اقدام این وزارتخانه در خصوص غرامات به جا مانده از زمان جنگ 8 ساله شدند؛ او تنها به بیان این عبارت تکراری اکتفا کرد که اخذ غرامات از عراق« در دست پیگیری» است.

توجه ویژه نمایندگان و سوالات متعددشان در این موضوع سبب شد که منوچهر متکی وزیر وقت امور خارجه به مجلس فراخوانده شود. اما پاسخی بیش از آنچه که مهامنپرست گفت، عاید نمایندگان نشد. چرا که وزیر هم به آنها گفت که دولت عراق نوپا و درگیر مسائل داخلی و حضور بیگانگان در کشورش است و رسم همسایگی ایجاب می​کند که مراعات اوضاع و احوال عراق را بکنیم.

اما از سوی دیگر توجه ویژه دولت به دریافت غرامت جنگ جهانی دوم مطرح شد که در جدیدترین گام به تدوین مجموعه پنج جلدی درباره اسناد تجاوز به ایران منجر شده؛ درحالی ادامه دارد که اکثریت نمایندگان مجلس غرامت جنگ تحمیلی را «واجب​تر» از جنگ جهانی دوم می​دانند. آن گونه که محمد کرمی راد عضو کمیسیون امنیت ملی چندی قبل در گفت​وگو با خبرآنلاین، تصریح کرد: بایداول نقد را گرفت و بعد نسیه را. یعنی اول غرامتمان را از عراق بگیریم و بعد به سراغ دریافت غرامت جنگ جهانی دوم برویم.

اما حشمت​الله فلاحت پیشه رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس که اتفاقا رئیس گروه دوستی ایران و عراق است ترجیح می​دهد در برهه فعلی به این موضوع وارد نشود و به خبرآنلاین می​گوید: «در فضای شیطنت آمیز کنونی اجازه دهید بنده اظهار نظر نکنم.» البته او اشاره ای به فضای شیطنت آمیز موجود نمی​کند.  

گرچه ایران در دریافت غرامتش از عراق، مشی​ای برادارنه و توام با عطوفت را در پیش گرفت اما اخیرا مشی طرف عراقی از موضع سپاسگذاری در برابر ایران، به طرح مطالباتی بدل شده که در مقابل غرامت جنگ تحمیلی از عراق موضوعیت ندارد. چه آنکه سخنان سرشار از تقدیر و تشکر مالکی، جای خود را به اظهارات عجیب زیباری داده است.

تخریب فضای دوستانه روابط دو کشور مربوط به دو اظهار نظر از سوی مقامات عراقی بود. نخست یک نماینده عراقی که در اظهار نظری عجیب مدعی شد: «ایران باید خسارت 700 میلیارد دلاری به عراق پرداخت کند چرا که بر اساس اعلام سازمان ملل و کمیته‌های ویژه عراق در آن زمان خواهان صلح بوده اما ایران اصرار به جنگ داشت و «به عراق حمله کرد !»

از سوی دیگر طارق حرب، حقوق دان عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری اصوات العراق با بیان این ادعا که قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل در این‌باره صادر نشده است،‌ گفت: شورای امنیت هیچ قطعنامه‌ای که عراق را به پرداخت غرامت به ایران ملزم کند، صادر نکرده است!

اظهارات این دو مقام عراقی واکنش کاربران خبرآنلاین را برانگیخت. در تمامی اظهار نظرهای درج شده، کاربران خواستار پیگیری غرامت جنگ تحمیلی از عراق بوده و ادامه مسامحه در این زمینه را با توجه به اظهارات گستاخانه مذکور، نمی​پسندند.

از جمله اینکه فرشید در این زمینه نوشت: بازم بگید ملت دوست و برادر عراق!!! اینا همونایی​اند که امثال ما رو با بیرحمانه​ترین روش ممکن به خاک و خون کشیدند. عجب دنیاییه واقعاً...

صادق یکی دیگر از کابران هم با تصریح کرد که «هر چی بیشتر بگذره نه تنها 200 میلیارد دلار ایران کم ارزش​تر می​شه بلکه حافظه مردم عراق هم نسبت به جنگ کمتر می​شه».

کاربری با نام رضا هم با اشاره به پرداخت غرامت عراق به کویت، افزوده است: متاسفانه با این سیاست خارجی که کشور ما دارد دور نیست زمانی که واقعا ما به عراق غرامت بدهیم.

یک کاربر بدون نام هم با لحنی کنایه آمیز نوشته است: یه فکری به حال اینا باید کرد. پس فردا هم می​گن که خوزستان مال ما بوده و برادرای شیعه ایرانی باید اونو پس بدین.

دو نفر دیگر از کاربران هم پیگیری نکردن دریافت غرامت از عراق را موجب این گونه اظهارنظرها دانسته و نوشته​اند: نتیجه تعلل چندین ساله همین می​شود، چشم مسئولان ما روشن!!

پیچیدگی فضای سیاسی همسایه غربی ایران در کنار حضور گروهک پژاک در مرز های این کشور و حضور دو دهه​ایی منافقین در عراق و درخواست​های مکرر جمهوری اسلامی برای  مقابله با این گروهک​های غیر قانونی، موضوع غرامت عراق را به موضوعی چند وجهی بدل کرده است. اما سوال اساسی اینجا است که این تاخیر ما را به مقصودمان می​رساند؟

/29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کاردو US ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    2 0
    شاید عراق برای شما ملت دوست و برادر باشد؛اما برای ما کردها هنوز آن دشمن خونخوار و کثیف قدیم است. ما جنایت های آنها را فراموش نمی کنیم.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    غرامت جنگ جهانی دوم دست گرمیه.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    خوب زیباری باید برای آمریکا زیباکاری بکنه.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    فعلا که داره آمریکا مرتب براشون صورتحساب درست می کنه اون همه اش را برده باید حالا حالاها هم ببره . فعلا چند صد میلیارد دلار آمریکا مهمتره برای نوکرهای آمریکا در عراق.
  • شیرازی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    1 0
    به نظر من باید غرامت جنگی را به صورت کامل از عراق بگیرند و حتی از یک ریال آن هم نگذرند چون نمیتوانند بگذرند چون این غرلمت حق مردم ایران هست .عراقی ها همین الان اگر امکانات داشتند با ما ایرانیا میجنگیدند پس نباید دلمون براشون بسوزه .
  • رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    1 0
    عراق و عراقی قابل بخشش نیست
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    1 0
    با توجه به اعزام زوار و اشتیاق مردم ایران به زیارت عتبات عالیات در عراق ( که اشتیاق به حقی است) و خداوند آنرا نصیب همه بفرماید، این عراق است که با کسب درآمد هنگفت از این راه که بی سر و صدا در حال دریافت غرامت جنگی است!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    1 0
    عراق وعراقي دشمن ابدي ايران و ايراني است هنوز داغ خانواده هايي كه خانه هايشان توسط عراقيها ويران و مادراز فرزند - زن از شوهر و....جدا افتاد .غرش توپهاي عراقي به اسارت رفتن نواميس ملت توسط عراقيها همه همه توسط عراقيها بود صدام يك نفر بود وپشتيبانش ملت خبيث عراق هم اينك بايستي به زور خسارت ايران را از انها گرفت
  • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام مسئولين ما به عراق كمك نكنن غرامت جنگ پيشكش !!!!!!!!
  • lمحسن US ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    1 0
    دوستان دریافت غرامت پیشکش برید تو جاده حمیل نگاه کنید که تانکر های عراقی ها روزانه 1 میلیون گازوئیل از ایران می برن نوش جان می کنند تازه همچین برای ماشین های ایران لایی می کشن.
  • بدون نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    1 0
    ترحم بر... وظیفه دولت گرفتن حقوق ملت است نه بخشش آن
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    به قول برنامه در 60000ثانیه حسین هاشمی در جمعه ایرانی(خنده) :مگه از ملت دوست و برادر باید غرامت گرفت؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    عراق باید غرامت ایران را بپردازد وهرمسئولی که بدلایل همخونی وفامیلی پیگیری نکند به ملت ایران وخون شهدا خیانت کرده است.
  • فلاح نژاد IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    یادم نمره زمانی که پیکر شهدای عملیات بدر را در همین شهر شیعه نشین می گرداندن و زنانشان با لنگه کفش از این اجساد بی جان پذیرایی می کردن و ما در جفیر از تلویزیون نظاره گر این واقعه ی تلخ بودیم ف حالا شده اند برادران عزیز . آقای رییس جمهور گرفتن غرامت جنگ جهانی پیش کش. مرد و مردانه غرامت جنگ تحمیلی را بیار روی میز تا مرد تاریخی شوی