دوربین آیفون ۱۴ پرو طرفداران را حیرت زده خواهد کرد

گجت نیوز نوشت: آیفون ۱۴ پرو اپل یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی را دریافت خواهد کرد تا سرانجام شاهد حضور یک سنسور پرچمدار در یک «آیفون پرو» واقعی باشیم!

نزدیک به سه سال است که از معرفی اولین آیفون‌های پرو اپل، گوشی‌های آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس می‌گذرد. تا حالا اپل به معنای واقعی هیچ گوشی پرویی را ارائه نکرده است. در واقع بزرگ‌ترین تفاوت بین آیفون ۱۱ و مدل‌های پرو دوربین آن‌ها بود که اپل آن را یک دوربین حرفه‌ای مناسب یک پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری می‌داند.

البته که آیفون ۱۱ پرو اولین گوشی اپل با دوربین سه‌گانه و حالت شب (Night Mode) و کیفیت فیلمبرداری استثنایی بود که از سریع ترین چیپست موبایل زمان خودش، A۱۳ Bionic قدرت می‌گرفت. با این حال این گوشی‌ها فاقد بسیاری از امکاناتی بودند که طرفداران فناوری آن‌ها را درخور یک گوشی «پرو» یا یک موبایل پرچمدار ۱۰۰۰ دلاری می‌دانند. در واقع بسیاری از مردم معتقدند که آیفون فقط نام پرو را یدک می‌کشد. زیرا:

  • آیفون ۱۱ پرو فاقد یک نمایشگر با نرخ رفرش بالا بود.
  • دوربین زوم تله فوتو آن فقط زوم اپتیکال ۲ برابری را ارائه می‌کرد.
  • دوربین اولترا-واید آن فاقد فوکوس خودکار بود و حتی از Night Mode هم پشتیبانی نمی‌کرد.
  • دوربین سلفی آن فاقد فوکوس خودکار بود (که البته این یکی مشکل خیلی بزرگی محسوب نمی‌شود).

اپل در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۳ پرو بسیاری از این نواقص را برطرف کرد، اما فناوری با سرعت زیادی در حال حرکت به طرف جلو است و ما به جایی رسیده‌ایم که اپل بار دیگر پشت سر رقبای اندرویدی قرار گرفته است و شاید هیچ زمانی انقدر از آن‌ها فاصله نکرده بود!

اما حالا آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در راه‌اند

آیفون ۱۴ پرو و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

شایعات و گزارش‌های اخیر به حضور یک دوربین ارتقا یافته ۴۸ مگاپیکسلی روی دو گوشی سری iPhone ۱۴ Pro خبر می‌دهند که نزدیک یک سال از انتشار این گزارش می‌گذرد و حالا چند ساعت مانده به رویداد معرفی پرچمداران سال ۲۰۲۲ اپل، به نظر می‌رسد که اپل پس از ۸ سال آماده است تا با سنسور دوربین قدیمی ۱۲ مگاپیکسلی در آیفون‌ها خداحافظی کند.

همانطور که بارها و بارها گفته‌ایم، مگاپیکسل‌ها لزوماً همه‌چیز نیستند. با این حال در این مورد نقش مهمی دارند و می‌تواند امکانات جدید زیادی را به دوربین‌های سری آیفون ۱۴ پرو اضافه کنند.

یکی از آن‌ها قابلیت فیلمبرداری ۸K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای است. گرچه هنوز ویدیوهای ۸K خیلی بین عموم مردم فراگیر نیست، اما می‌تواند به اپل را در میان رقبای اندرویدی و حتی بسیاری از دوربین‌های کامپکت مستقل موجود، در دسته‌بندی «دوربین‌های حرفه‌ای» قرار دهد.

قیمت مقرون به صرفه‌ترین دوربین‌های سینمایی ۸K از ۱۰۰ هزار دلار آغاز می‌شود که مانت‌ها و ریگ‌های ضروری را هم باید به آن اضافه کنید. علاوه بر این ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر سنگین‌تر و بزرگ‌تر از آیفون ۱۳ پرو مکس هستند.

موزیک ویدیوی محبوب بعدی شما می‌تواند با آیفون ۱۴ پرو ضبط شود

بسیاری از علاقه‌مندان به فیلم و سینما می‌دانند که از ضبط ویدیوهای ۸K برای فیلم‌های در سطح هالیوودی استفاده می‌شود. در واقع هدف از فیلمبرداری با این رزولوشن فقط ضبط یک تصویر شفاف‌تر نیست، بلکه به فیلم‌سازان اجازه می‌دهند بعد از ضبط بتوانند ویدیوها را کراپ، تثبیت و چارچوب‌بندی مجدد کنند. در واقع رزولوشن‌های بالاتر دست کارگردان را برای انجام عملیات پس از تدوین بازتر خواهد گذاشت.

آیفون ۱۴ پرو و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

به هر ترتیب، شاید آیفون ۱۴ پرو هیچ‌وقت برای پروژه‌های سنگین و جدی سینمایی مورد استفاده قرار نگیرد. این به خاطر محدودیت‌های زیادی است که اغلب آن‌ها مربوط به اندازه سنسور دوربین می‌شود. علاوه بر این با توجه به اینکه ویدیوهای آیفون همیشه ماهیت «کامپیوتری» دارند، نمی‌توانند انعطاف‌پذیری خوبی در مونتاژهای سنگین ویدیویی داشته باشند. با تمام این تفاسیر فیلمبردارهای نیمه حرفه‌ای می‌توانند نهایت استفاده را از فیلمبرداری ۸K روی آیفون ببرند.

همانطور که احتمالاً می‌دانید، بسیاری از تولیدکنندگان محتوای یوتیوب، از یک آیفون به عنوان دوربین اصلی یا ثانویه برای ضبط ویدیوهای خود استفاده می‌کنند. به طور مثال یکی از حساب‌های یوتیوب به نام MKBHD ویدویی از بررسی اتومبیل‌های الکترونیکی را با یک گوشی آیفون ۱۳ ضبط کرده بود که نزدیک به ۵ میلیون بازدید را هم دریافت کرده است. همچنین اپل اسپانسر بسیاری از موزیک ویدیوها با صدها میلیون بازدید است که برای فیلمبرداری آن‌ها از آیفون استفاده شده است.

به طور مثال یکی از موزیک ویدیوهای لیدی گاگا با استفاده از اولین آیفون پرو اپل، آیفون ۱۱ پرو ضبط شد. اپل به خوبی بازاریابی را بلد است و با این کار تلاش کرد سطح حرفه‌ای دوربین آیفون ۱۱ پرو را به رخ بکشد.

نسخه بعدی Cinematic Mode می‌تواند با وضوح ۴K کار کند‎

حالت سینمایی یا Cinemati Mode یکی از ویژگی‌های بکر دوربین‌های آیفون است که توسط تیم کوک و اپل برای نخستین بار به دنیای موبایل آمد. پیشرفت این ویژگی حتی از فیلمبرداری ‌۸K با دوربین‌های آیفون هم مهم‌تر است. مشخص نیست که گوشی‌های سری آیفون ۱۴ یک حالت سینماتیک جدید را رونمایی می‌کنند یا نه، ولی ما مشتاقیم که اپل با ارتقا این ویژگی، به جای فیلمبرداری ۱۰۸۰p، حالت سینماتیک را با قابلیت فیلمبرداری ۴K ارائه کند.

آیفون ۱۴ پرو و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

ویدیوهایی که با استفاده از این قابلیت ضبط می‌شود گزینه ایده‌آلی برای شبکه‌های اجتماعی هستند، ولی به خاطر رزولوشن محدود به فول اچ‌دی، نمی‌توانند خیلی برای نمایشگرهای بزرگی مثل تلویزیون یا حتی یک تبلت آیپد مناسب باشند. وقتی با دقت لبه‌های تفکیک شده سوژه از پس زمینه این ویدیوها را روی یک نمایشگر بزرگ می‌بینید، متوجه مصنوعی بودن آن‌ها می‌شوید. بنابراین امیدواریم که اپل فکری به حال ارتقا این ویژگی در گوشی‌های سری آیفون ۱۴ بکند.

تجهیز آیفون ۱۴ پرو به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و یک دوربین اولترا-واید جدید

اگر از یک عکاس حرفه‌ای بپرسید که از دوربین آیفون چه انتظارهایی دارد، او مطمئناً امیدوار است که سنسورهای بزرگ‌تر/بهتری روی آن سوار شود و کنترل‌های دستی غنی‌تری بعد یا قبل از عکاسی در اختیار او قرار بگیرد.

دوربین جدید ۴۸ مگاپیکسلی روی گوشی‌های سری آیفون ۱۴ پرو می‌تواند تصاویری با جزئیات بهتر را ثبت کند و سنسور بزرگ‌تر آن هم عملکرد بهتری را در محیط‌های تاریک ارائه می‌کند. اما باید منتظر ماند و دید که آیا اپل راه سامسونگ یا گوگل را در ارائه کنترل‌های دستی دوربین در پیش خواهد گرفت. به طور مثال گوگل پیکسل ۶ پرو علیرغم اینکه از یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، ولی به شما اجازه نمی‌دهد عکس‌هایی با رزولوشن کامل ۵۰ مگاپیکسلی بگیرید. در عوض تصاویر شما را با ادغام پیکسل‌های کوچک در یک پیکسل بزرگ‌تر، به عکس هایی ۱۲.۵ مگاپیکسلی تبدیل می‌کند. انتظار می‌رود اپل هم همین رویه را دنبال کند. اما در آن سو سامسونگ امکان ثبت تصاویر تمام رزولوشن ۱۰۸ مگاپیکسلی را با سنسور دوربین اصلی گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا فراهم کرده است.

ادغام پیکسل‌ها (پیکسل باینینگ) ترفندی است که توسط تمام گوش‌سازها استفاده می‌شود، اما اینکه به کاربران اجازه داده شود با رزولوشن کامل یک سنسور عکسبرداری کنند و یا اینکه دسترسی کاملی به کنترل‌های دستی دوربین داشته باشند، در هر گوشی متفاوت است. این یک فرصت عالی برای اپل است که به شما اجازه دهد ویژگی‌های دوربین عکاسی و فیلمبرداری روی آیفون‌های خودش را مثل گوشی‌های سونی، به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. از دیگر اخباری که از دوربین جدید آیفون ۱۴ پرو شنیده می‌شود، می‌توان به نه تنها حضور یک سنسور، بلکه دو سنسور جدید اشاره کرد. سنسور جدید ۴۸ مگاپیکسلی، با حالت عکاسی سلفی جدید و یک اولترا-واید جدید که زوم ۳ برابری اپتیکال را ارائه خواهد کرد.

آیفون ۱۴ پرو و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

مینگ-چی کو، یکی از تحلیلگران مورد اعتماد اپل می‌گوید یک دوربین اولترا-واید جدید روی گوشی‌های iPhone ۱۴ Pro و ۱۴ Pro Max حضور پیدا خواهد کرد که ظاهراً ۲ برابر بیشتر از سنسور نسل قبلی نور را جذب خودش می‌کند. ظاهراً چشمی دوربین (UWA) این سنسور نیز در نسل جدید دو برابر نسل قبلی شده است.

البته که نتیجه‌ی تمام این تغییرات و پیشرفت‌ها را باید در ویدیوها و تصاویر ثبت شده ببینیم، اما UWA دو برابری می‌تواند در استفاده از حالت Macro گوشی اپل هم خودش را به خوبی نشان دهد. در حالی که آیفون ۱۳ پرو بهترین عکس‌های ماکرو بازار موبایل را ثبت می‌کند، حال باید این تغییرات در آیفون ۱۴ پرو چگونه است.

دوربین سلفی آیفون ۱۴ با فوکوس خودکار؛ مناسب اینفلوئنسرها

در نهایت باید به عرض علاقه‌مندان به فیلم‌ها و عکس‌های سلفی و همچنین اینفلوئنسرها برسانیم که عکسبرداری سلفی با تمام دوربین‌های خانواده iPhone ۱۴ در سطح حرفه‌ای انجام خواهد شد و همه‌ی این به خاطر حضور یک سنسور جدید با فوکوس خودکار است.

اگر دائماً در حال استفاده از دوربین سلفی گوشی خود هستید، با فعال شدن فوکوس خودکار می‌توانید به وضوح تفاوت اندک آن با نسل گذشته را ببینید. اما اگر از آن دسته کاربرانی باشید که هر از چند گاهی از دوربین سلفی گوشی خود استفاده می‌کنید، به سختی متوجه پیشرفت آن خواهید شد.

اما در آخرین پرچمداران سامسونگ، گوشی‌های سری گلکسی S۲۲، فوکوس خودکار همین حالا هم فعال است و به شما اجازه می‌دهد عکس‌هایی در حد حرفه‌ای بگیرید.

برخلاف دوربین‌های فوکوس ثابت، دوربین سلفی آیفون ۱۴ اپل می‌تواند صورت شما را مدام در فریم ردیابی کرده و با اضافه کردن افکت بوکه به پس زمینه، آن را جدا کند. این یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خلق تصاویر و ویدیوهای حرفه‌ای است. این بدون فعال کردن حالت پرتره برای تصاویر یا سینماتیک مود برای ویدیوها در دسترس است.

از نظر فنی فوکوس خودکار عملکرد الگوریتم‌های نرم افزاری حالت پرتره و سینماتیک برای تشخیص لبه‌های سوژه به منظور جدا کردن آن از پس زمینه را آسان‌تر خواهد کرد. فوکوس خودکار قبل از ورود نرم افزار، در سطح سخت افزاری به این قضیه کمک خواهد کرد.

آیفون ۱۴ پرو، اولین گوشی اپل با یک دوربین در حد پرو است

آیفون ۱۴ پرو و دوربین ۴۸ مگاپیکسلی

با تمام این تفاسیر دو گوشی iPhone ۱۴ Pro و iPhone ۱۴ Pro Max هنوز هم فاقد دوربین‌هایی با زوم طولانی، سنسور ۱ اینچی یا دیافراگم متغیر هستند که جزو جدیدترین و آخرین فناوری‌های دوربین در مشهورترین پرچمداران اندرویدی بازار محسوب می‌شوند. مشخص نیست که اپل این‌ها را در آیفون ۱۵، ۱۶ یا ۱۷ ارائه کند.

سری پرو آیفون ۱۴ با یک دوربین جدید ۴۸ مگاپیکسلی تحول بزرگی را در دوربین‌های آیفون ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، مجموعه‌ای از قابلیت‌های چشمگیر هم به این دوربین اصلی اضافه خواهد شد تا سیستم دوربین آیفون ۱۴ پرو کامل‌تر از همیشه باشد و این برای جذب میلیون‌ها خریدار کافی است.

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1670401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =