دبیرکل فداییان اسلام : زمان هاشمی، خاتمی یا روحانی نظام با حاکمیت هماهنگ نبود / دولت رئیسی و نظام از نظر فکری اختلاف ندارند

ایلنا نوشت : عبدخدایی گفت: زمان خاتمی نیز اختلاف فکری نظام و دولت وجود داشت. خاتمی در حرف مخالفت داشت اما در عمل رعایت می‌کرد. مرحوم آیت الله هاشمی برعکس آن بود، در جمع سکوت می‌کرد اما نظرات خود را در عمل اجرا می‌کرد.

محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل حزب جمعیت فداییان اسلام در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از نقاط قوت و ضعف دولت آقای رئیسی در طول یک سال گذشته چیست، گفت: از ابتدای انقلاب دولت و نظام اختلاف داشته، نگاه نظام که انقلاب را انجام داده با نگاهی که دولت به انقلاب داشته متفاوت بوده است، مثلا بنی صدر می‌گفت اطاعت می‌کند اما بعدا مشخص شد از لحاظ فکری با امام اختلاف دارد.

وی افزود: شهید رجایی تنها دو ماه رئیس‌جمهور بود و بعد از او نیز بین ریاست‌جمهوری و نخست وزیری از لحاظ فکری اختلاف وجود داشت، هر دو نیز معتقد به داشتن نظریه درست بودند که باید نظریه خودشان اجرا شود، اما شرایط جنگی بود و امام ضرورت‌های جنگ را دید و مسائل را تشخیص می‌داد و اجرای آنها را می‌پذیرفت، در حالی که رئیس دولت از نظر فکری مقداری به سوسیالیست‌های خداپرست گرایش داشت و از همین جهت نخست وزیر با رئیس‌جمهور اختلاف داشت.

عبدخدایی در ادامه گفت: بعد از آنکه دولت پس از رحلت امام (ره) شکل گرفت، رئیس دولت با نظام اختلاف داشت، این اختلاف فکری در روش‌ها خود را نشان می‌داد، چه در زمان هاشمی، خاتمی یا روحانی نظام با حاکمیت هماهنگ نبود، در حالی که امروز نظام با دولت وحدت دارد و اختلاف فکری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در زمانی دولت با نظام اختلاف پیدا کرد که تحریم به اوج خود رسید، دولت‌های سطله‌گر احساس کردند که تحریم نمی‌تواند اثرگذار باشد. بعد از آن خزانه خالی شد، اسکناس زیاد چاپ شد، تورم رخ داد و به همین دلیل حرکت دولت فعلی با مشکل روبه‌رو شد و دولت نمی‌تواند جهادی و انقلابی کار کند و در این شرایط دولت باید آرام آرام حرکت کند تا بر مشکلات غلبه کند.

عبدخدایی افزود: بنابراین دولتی که در این وضعیت و سختی قرار دارد، از طرفی قصد نشان دادن قدرت دارد و از سوی دیگر می‌خواهد جامعه را از لحاظ اقتصادی پیش ببرد و در وضعیتی که مشکلات بسیار زیاد شده چگونه می‌خواهد به وعده‌های خود عمل کند. به همین دلیل در این زمان اگر دولت بتواند چرخ اقتصادی را به حرکت در بیاورد و تورم را مهار کند، می‌توان گفت اقدام مثبتی انجام داده است. منتهی تنها یک سال از عمر دولت گذشته و باید ببینیم کارنامه دولت در وحدت بین دولت و نظام چگونه خواهد بود تا بعدا بتوانیم داوری کنیم.

عبدخدایی در پاسخ به این سوال که ما در گذشته دولت اصولگرای نهم و دهم و مجلس اصولگرا را هم داشتیم، چقدر می‌توان این امیدواری را داشت تا حاکمیت یک دست موفق شود، گفت: درست است که در ابتدای کار دولت احمدی نژاد احساس می‌شد وحدت می‌تواند بین دولت و نظام شکل بگیرد، اما عملا نتوانست این امر را عملی کند و اختلاف وجود داشت. فاصله‌ای که ابتدا وجود داشت شاید نیم متر بود اما در پایان دوره احمدی‌نژاد فاصله نظام و دولت به چند صد متر رسید و این اختلاف بیشتر هم شده است.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان گفت آن دولت و نظام همسو بودند. امروز نکته مهم این است که دولت و نظام از نظر فکری همسو باشند، حتی مرحوم آقای هاشمی فردی که دوست صمیمی رهبری بود از نظر فکری با نظام اختلاف داشت و به دلیل اینکه خود را صاحب نظر می‌دانست، برخی رفتارها را انجام می‌داد.

عبدخدایی گفت: در زمان خاتمی نیز اختلاف فکری نظام و دولت وجود داشت. خاتمی در حرف مخالفت داشت اما در عمل رعایت می‌کرد. مرحوم آیت الله هاشمی برعکس آن بود، در جمع سکوت می‌کرد اما نظرات خود را در عمل اجرا می‌کرد. این مسائل بوده اما امروز امیدواریم نظام و دولت وحدت پیدا کرده باشند.

عبدخدایی در پاسخ به این سوال که از نظر شما حاکمیت یکدست نتایج خوبی خواهد داشت یا خیر، گفت: انشالله! نتایج خوبی خواهد داشت. دولت باید با نظام همسو باشد، نظام برنامه دارد که چگونه باید در جریان انقلاب قرار بگیرد و اگر دولت با این نظام هم قدم نشود، در مسائل اجرایی و سیاسی مشکل پیدا خواهد کرد.

دبیرکل فداییان اسلام : زمان هاشمی، خاتمی یا روحانی نظام با حاکمیت هماهنگ نبود / دولت و نظام از نظر فکری اختلاف ندارند

بیشتر بخوانید:

وی تصریح کرد: دولتی که در زمان جنگ مسئولیت را به عهده گرفته بود، کوپن را لازم می‌دانست که البته لازم بود، اگر لازم نبود امام موافقت نمی‌کرد. در همه دنیا نیز در جنگ‌ها این بستر ارائه کالای اساسی به قشر کم‌درآمد وجود داشته است، همانطور که در جنگ جهانی دوم نیز همین گونه بوده است. مسئول دولت فکر می‌کرد باید به سمت دولتی کردن اقتصاد پیش برویم و با این شرایط استثنایی که در جنگ پیش آمده ما به طرف دولتی کردن حرکت می‌کنیم، با این حال کسی که دومین مقام کشور بود مخالف این نظریه بود اما در آن زمان مطیع نظام بود. اگر دولت با نظام مشکل داشته باشد اما رئیس‌جمهور مطیع رهبری است و اگر نظام را قبول دارد آنچه را که رهبری می‌گوید قبول دارد.

عبد خدایی گفت: احساس من این است، در حال حاضر دولت و نظام از نظر فکری اختلاف ندارند، امیدواریم این روند باعث شود در عرصه بین المللی و منطقه‌ای موفق و پیروز باشیم و در داخل نیز رفاه خوبی برای مردم فراهم کنیم که در آینده نه چندان دور پیش می‌آید.

دبیرکل حزب فداییان اسلام در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیلگران به عملکرد کابینه انتقاد دارند ارزیابی شما از کابینه آقای رئیسی چیست، گفت: خیلی‌ها معتقدند کابینه ضعیف عمل کرده، اصولا آن افراد با تجربه‌ای که ظرف این مدت می‌توانند شرایط را به ساحل آرامش برسانند، نمی‌توانند مثل گذشته عمل کنند، اما دیدیم شرایط انقلاب فرق می‌کند. مثلا در انقلاب کبیر فرانسه به دلیل وضعیت آن، نیروهای انگلیسی و آلمانی تا دروازه پاریس آمدند اما نتوانستند نفوذ کنند و نیروهای متجاوز عقب کشیدند زیرا نیروهای انقلابی فرانسه مقابل آنان ایستادند.

وی افزود: در انقلاب ما هم عراق فکر کرد اگر خرمشهر و گیلانغرب را بگیرد موفق می‌شود. اما در میان نیروهای انقلاب امثال همت تربیت شد، کسانی که دانشکده نظامی ندیدند اما پیروز شدند و دشمن را به عقب راندند، نیروهای انقلاب باعث شدند عراق با تمام تجهیزاتی که در اختیار داشت یک وجب از خاک کشور را هم نگیرد که در نهایت عراقی‌ها علیه ما بمب شیمیایی به کار بردند و امام (ره) گفتند جام زهر را می‌نوشم.

عبدخدایی تصریح کرد: در تمام دنیا، نیروهای انقلابی یک خاصیت دارند، نباید بگذاریم توان انقلابی ما به سستی برسد. اگر توان انقلابی به سستی بیانجامد آن موقع کار دولت سخت خواهد بود، هنوز نیروهای انقلابی ما سست نشده‌اند، مشکلات و حوادث به کمک نیروهای انقلابی ما رفع می‌شود، اگرچه برخی می‌گویند کابینه ضعیف است اما انقلاب نیروها را قوی کرده و بر مشکلات غلبه خواهد کرد.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =