فیلمی خوب خواهد شد که دو بار ساخته شود

امیر رضا معتمدی رئیس انجمن جلوه‌های بصری سینمای ایران با بیان اینکه جلوه‌های بصری آنقدر پیشرفت داشته که در بسیاری از اوقات استفاده از آن نامحسوس بوده است، گفت: این فناوری در ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها کمک بسیاری به سینماگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از بنیاد سینمایی فارابی، در نخستین رویداد آموزشی جلوه‌های بصری سینما به دبیری علیرضا حقیقی با عنوان «مسیر و چشم‌انداز توسعه بصری در سینمای ایران»، امیررضا معتمدی مدرس ویژه این رویداد با اشاره به موضوعاتی چون حقیقت، واقعیت، دیدن و نگاه کردن، به بیان مواردی درباره اهمیت جلوه‌های بصری در سینمای امروز ایران و جهان پرداخت.
در ادامه امیررضا معتمدی با اشاره به تاریخچه و شرح چگونگی به‌وجود آمدن جلوه‌های بصری در دنیا و نحوه شکل‌گیری این فناوری سینمایی گفت: استفاده از جلوه‌های بصری به حدی پیشرفت کرده است که تشخیص واقعیت صحنه از اینکه توسط جلوه‌های بصری تولید شده یا قابی رئال است، برای مخاطبان فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها سخت و دشوار شده است. همانطور که مشاهده می‌کنیم در این دوران صحنه‌هایی که توسط جلوه‌های بصری در فیلم تولید شده برای مخاطبان بسیار باورپذیرتر از گذشته است، تا جایی که مخاطب در برخی از صحنه‌ها نمی‌تواند درک کند که این صحنه واقعی است یا اینکه توسط جلوه‌های بصری ساخته شده است.
او با تاکید بر اینکه جلوه‌های بصری جایگاه مهم و تعیین کننده‌ای دارد و در ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها کمک بسیاری به سینماگران کرده است، خاطر نشان کرد: برای رسیدن به چنین جایگاه و پیشرفتی در هنر جلوه‌های بصری، افراد بسیاری سختی و مشقت دیده‌اند. این هنر تاریخچه و قدمت بسیاری دارد و تلاش بی‌نهایتی صورت گرفته تا امروز به چنین جایگاه و پیشرفتی برسد.
معتمدی ضمن پرداخت به مشکلات و آسیب‌شناسی جلوه‌های بصری در سینمای ایران گفت: کسانی که در زمینه هنر جلوه‌های بصری فعال هستند باید بدانند که از روی فیلمنامه نمی‌توان جلوه‌های بصری را طراحی و قیمت‌گذاری کرد. باید در ابتدا با خواندن فیلمنامه یک‌بار فیلم را در ذهن خود بسازیم تا بتوانیم در بخش‌هایی که جلوه‌های بصری در فیلم وجود دارد به درستی کار را به پیش ببریم، در واقع باید با ساخت فیلم در ذهن خود و استفاده از قوه تخیل، نقشه راه را برای خود ترسیم کنیم. این را بدانید که فیلمی خوب خواهد شد که دو بار ساخته شود، یک‌بار در ذهن و یکبار به صورت واقعی.
معتمدی با بیان اینکه بخش خلاقانه جلوه‌های بصری در نگاه فیلمسازان رشد چندانی نداشته است، گفت: در معدود فیلم‌هایی گاهی کارگردانان از این فناوری به شکل کلیدی و خلاقانه استفاده کرده‌اند، اما واقعیت این است که هنوز جلوه‌های بصری صرفا به تولید کمک می‌کند و در خدمت تهیه‌کننده، مدیر تولید و فیلمساز در بخش لجستیک یا معماری و مواردی از این قبیل است.
او در این‌باره افزود: یک فیلمساز باید در نقطه خلق داستان و تبدیل آن به فیلمنامه نگاهی خلاقانه به جلوه‌های بصری داشته باشد تا نتیجه آن رسیدن به تصاویر جذاب و با حظ بصری بالا باشد.
این سینماگر در پایان درباره توسعه فیلمنامه بصری توضیحاتی ارائه کرد و به برآورد مالی و زمانی جلوه‌های بصری در یک فیلم سینمایی پرداخت.
رویداد جلوه‌های بصری صبح روز چهارشنبه با حضور فعالان و اساتید این حوزه از جمله سعید بیدزردی برای پرداخت به «فریلنسری در بازار داخلی و خارجی»، جواد مطوری برای تبیین «از ایده تا مدیریت و تولید»، امیر سحرخیز برای پرداخت به «از انیمیشن تا VFx» و امین انتشاری برای بررسی VFX PIPE LINE و نحوه ورود به این حرفه» در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =