چرا  نباید کامپیوترهای مک با پردازنده‌های اینتل خرید؟

دیجی‌کالامگ نوشت: اپل سال‌ها برای کامپیوترهای مک از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کرد. اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت به بهره‌گیری از تراشه‌های اختصاصی روی بیاورد و در نتیجه تراشه‌های اینتل را تا حد زیادی کنار گذاشته است.

تراشه‌های اختصاصی اپل در کنار قدرت فوق‌العاده، عمر باتری مک‌بوک‌ها را هم به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند. با این حال با توجه به اینکه همچنان مدل‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل به فروش می‌رسند و در برخی کشورها قیمت آن‌ها کاهش پیدا کرده، بعضی کاربران برای خرید این مدل‌ها وسوسه می‌شوند.

در این مطلب به ۵ دلیل برای اینکه نباید کامپیوترهای مک مبتنی بر پردازنده‌های اینتل را بخرید، می‌پردازیم.

چرا  نباید کامپیوترهای مک با پردازنده‌های اینتل خرید؟

عمر باتری پایین

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لپ‌تاپ، عمر باتری آن است. بعد از معرفی مک‌بوک‌های مبتنی بر تراشه‌های اختصاصی، عمر باتری مدل‌های دارای پردازنده‌های اینتل دیگر به چشم نمی‌آید. برای مقایسه باید بگوییم که مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ مبتنی بر پردازنده‌ی اینتل دارای عمر باتری ۱۲ ساعته است ولی مک‌بوک ایر M1 عمر باتری ۱۸ ساعته ارائه می‌کند.

عملکرد ضعیف‌تر

اگرچه مک‌های دارای پردازنده‌های اینتل در زمان خود از نظر عملکردی حرف زیادی برای گفتن داشتند، ولی خرید آن‌ها در حال حاضر دیگر منطقی نیست. به عنوان مثال، لپ‌تاپ ۱۳۰۰ دلاری مک‌بوک پرو M2 برای برخی کارها نسبت به کامپیوتر ۶۰۰۰ دلاری مک پرو ۲۰۱۹ که از تراشه‌ی قدرتمند Intel Xeon استفاده می‌کند، عملکرد بهتری دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه حساب گوگل خود را برای همیشه حذف کنیم

علاوه بر این، پردازنده‌های اینتل خیلی سریع داغ می‌شوند ولی حرارت ایجاد شده توسط تراشه‌های اپل بسیار کمتر است. به همین خاطر مک‌بوک ایر مبتنی بر تراشه‌های اپل از فن استفاده نمی‌کند.

احتمال از دست دادن آپدیت‌های نرم‌افزاری

یکی از مهم‌ترین مزایای گجت‌های اپل این است که تا سال‌ها آپدیت‌های نرم‌افزاری دریافت می‌کنند. اما بعد از معرفی اولین تراشه‌ی اختصاصی اپل، این شرکت زمان‌ مشخصی را برای آپدیت سیستم‌های مبتنی بر پردازنده‌های اینتل اعلام نکرده است. این یعنی ممکن است تا ۷ سال آپدیت دریافت کنند و از طرف دیگر شاید سال آینده انتشار آپدیت برای آن‌ها متوقف شود.

کامپیوترهای مک دارای پردازنده‌های اینتل ویژگی‌های جدید کمتری دریافت می‌کنند

سال گذشته نسخه‌ی جدید macOS برخی ویژگی‌های جدید راهی کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های اینتل نشدند. برای macOS Ventura هم این پدیده تکرار شده و برخی ویژگی‌های جدید برای کاربران موردنظر ارائه نمی‌شود. این یعنی در صورت خرید چنین مدل‌هایی، از تجربه‌ی کاربری ایدئالی بهره‌مند نخواهید شد.

قدیمی بودن پردازنده‌های اینتل موجود در کامپیوترهای مک

طی دو سال اخیر، پردازنده‌های اینتل به طور قابل توجهی بهبود پیدا کرده‌اند ولی در حال حاضر نسل ۱۱ و ۱۲ پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای مک قرار ندارد. اینتل به‌زودی از نسل ۱۳ پردازنده‌های خود رونمایی می‌کند و این یعنی اگر امروز لپ‌تاپ مک مبتنی بر پردازنده‌ی اینتل را خریداری کنید، عملا با پردازنده‌ی ۳ نسل قبل اینتل روبرو می‌شوید که طبیعتا بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار فعلی است.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =