۰ نفر
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۴
صنعت خودرو؛ هیچ اتفاقی نیفتاد

ادعا و حرف زیاد بوده و است اما آنچه که عملا در بازار خودرو دیده شد چیز خاصی جز نوسانات عادی روزانه قیمتی نبود.

در مقطعی از زمان تعداد خودروهای کف زیاد شد و در مقطعی نیز کاهش پیدا کرد و در نتیجه آن قیمت‌ها در بازار خودرو دچار نوسان شد و چه مدیرعامل عوض می‌شد یا خیر این اتفاق می افتاد و هیچ ارتباطی به عملکرد دولت نداشته است.

در مجموع متاسفانه دولت تاکنون مسیر را اشتباه رفته است؛ سال گذشته سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی بود اما یک مانع زدایی و یا پشتیبانی از تولید انجام نشد و برعکس در این یک سال تا دلمان بخواهد در خصوص بازار و کنترل آن صحبت شد و دیده شد که بازار کنترل نشد و دولتمردان در کنترل آن موفق نبودند.

آقای وزیر آمدن گفتند که صد هزار تا به تولید خواهند افزود و یک میلیون و 350 هزار دستگاه تولید خواهند کرد اما نه در سال گذشته صد هزار دستگاه به تولید افزوده شد بلکه امسال نیز افزایش تولید رخ نداد و وعده‌های آنها در خصوص افزایش کیفیت و صادرات نیز محقق نشد و حتی توسعه داخلی سازی نیز متوقف شده است و هر آنچه که گفتند انجام نشده است.

بنده هیچ عجله‌ای ندارم و شاید باید در قضاوت صبر کرد اما آقایان خیلی وعده‌ها دادند برای یک سال اول که به نظر بنده اشتباه کردند و نباید همچین وعده‌هایی می‌دادند و اخیرا نیز کماکان در حال وعده دادن هستند.

اولا هیچ دلیلی نداشت چنین وعده های بزرگی بدهند و دوما باید تمرکز را به جای بازار بر روی تولید می گذاشته اند؛ گفتند که تولید را ناگهانی 35 درصد افزایش خواهند داد در زمانی که تراشه های الکترونیکی در دنیا کمیاب شده است و به مشکل برخورده است چگونه می‌خواهند این وعده را عملیاتی کنند و حتی اگر بتوانند در داخل کشور مشکل را حل کنند، مشکلات خارج از کشور را نخواهند توانست برطرف کنند.

در نتیجه چرا باید وعده داد که تولید را در عرض 6 ماه صدهزار دستگاه افزایش خواهند داد و این وعده دادن ها اشتباه بود و انرژی آقایان را گرفت و متاسفانه کماکان این کار را انجام می دهند.

از طرف دیگر نگاه آنها نیز اشتباه است اینکه با دستور دادن به قیمت‌ها و به طور کلی دستور دادن به بازارها می‌توانید مشکلات را حل کنید اشتباه است و سیاست‌گذار باید مشکلات را به صورت ریشه‌ای در بخش تولید حل کند و در صورتی که تولید رونق گیرد، عرضه افزایش پیدا خواهد کرد و بازار رونق خواهد گرفت و یا برعکس زمانی که قیمت‌ها را سرکوب می کنند در بازار معمولا تولید بیشترین ضربه را خواهد خورد و اقتصاد آسیب پذیر خواهد شد و بازار از تعادل بیشتر خارج خواهد شد که در یک سال گذشته نیز شاهد آن بودیم.

*کارشناس صنعت خودرو

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =