ناگفته های صالحی از آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا / احمدی‌نژاد راه مرا نبست

جماران نوشت: علی اکبر صالحی درباره مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان گفت: دکتر احمدی‌نژاد در مذاکرات عمان راه من را نبست. حضرت آقا گفته بودند که ایشان متولی دو راه دیپلماسی باشد.

صالحی در گفت‌وگو با «آگاهی نو» ناگفته‌هایی از آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا در عمان در سال ۱۳۹۱ و پرونده‌های دوره مسئولیت او در وزارت خارجه دولت دهم بیان کرده از جمله اینکه «آقای دکتر احمدی‌نژاد در مذاکرات عمان راه من را نبست. حضرت آقا گفته بودند که ایشان متولی دو راه دیپلماسی باشد. یک راه مذاکرات با ۱+۵ بود که آقای جلیلی پیش می‌برد و یک راه هم مذاکرات عمان بود که ما از رهبر معظم انقلاب اجازه آن را گرفته بودیم که با آمریکایی‌ها مستقیما با رعایت مسائلی مذاکره کنیم. برای اینکه این دو راه در تجانس و هماهنگ با هم باشد، حضرت آقا فرمودند آقای دکتر احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور که رئیس شورای‌ ‌عالی امنیت ملی بود، هماهنگ‌کننده باشد. من خدمت آقای دکتر احمدی‌نژاد رسیدم و ایشان به من گفت که شما این کار را نکنید، شما را اذیت می‌کنند و زمین می‌زنند. من گفتم آقای دکتر ما برای ملت خودمان زمین بخوریم چه اشکالی دارد؟ ما که کار خاص و شبهه‌داری نمی‌خواهیم انجام دهیم؟ در نهایت می‌گویند او می‌خواسته مذاکره‌ای در جهت منافع ملی کند‍، موفق نشده، خیانت که نمی‌کنیم. ایشان این توصیه را کرد ولی راه من را نبست حتی به دفاع از من در خیلی موارد، به میدان آمد، چون برخی دوستان سنگ‌اندازی می‌کردند.» وی افزود: «از همین طریق ادامه مذاکره با آمریکا ممکن شد. در دولت آقای دکتر روحانی که دوباره مجوز مذاکره با آمریکا را نگرفتند، ما مجوز را گرفته بودیم.»

علی‌اکبر صالحی تاکید کرد امروز هم دوباره قسم خود برای حفظ صنعت هسته‌ای پس از امضای برجام را تکرار می‌کند: «به من گفتند تو چرا قسم خوردی، من امروز دو بار قسم می‌خورم. به من می‌گویند چرا گفتی والله صنعت هسته‌ای ما کند نمی‌شود. الحمدلله قانون مجلس ثابت کرد که اگر صنعت هسته‌ای ما متوقف و یا کند شده بود آیا ما می‌توانستیم در یک سال، هزار سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم؟ آیا ما می‌توانستیم اورانیوم ۶۰ درصد تولید کنیم؟ قسم من اشکال داشت؟ آیا صنعت هسته‌ای ما متوقف شد که دائم می‌نویسند قسم جلاله خورده است؟ من برای یک امر درست قسم خوردم. این قانون مجلس باعث شد صنعت هسته‌ای مظلومیت خودش را نشان دهد. اگر صنعت هسته‌ای نابود شده بود که نمی‌توانستیم چنین کارهایی را بکنیم.»

اشاره او به قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مصوبه مجلس در ۱۱ آذر ۱۳۹۹ است که در این گفت‌وگو درباره آن تصریح کرد: «من یک بار خدمت حضرت آقا گفتم مسئله هسته‌ای استخوان در گلوی مسئول است. نه می‌تواند حرف بزند، نه می‌تواند دفاع کند. هر کسی هر حرفی می‌زند نمی‌تواند پاسخ دهد. خوشبختانه پس از تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران به همت بلند کارکنانش افتخار آفریدند و توان و ظرفیت فوق‌العاده‌ای که فراهم کرده بودند را به رخ کشیدند.»

صالحی افزود: «مخالفین می‌گفتند بیش از صد فعالیت فنی هسته‌ای در ایران با برجام تعطیل شده است، نه سانتریفیوژ جدیدی نصب شده، نه غنی‌سازی می‌توان کرد، توان هسته‌ای ما از بین رفت و حتی فاتحه صنعت هسته‌ای را خواندند، یعنی هسته‌ای مرده ولی قانون مجلس می‌گوید بلافاصله باید یک‌سری کارها انجام پذیرد. قانون گفت بلافاصله غنی‌سازی ۲۰ درصد آغاز شود، هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶ در کمتر از یکسال نصب شود. خب آیا می‌دانند ساختن سانتریفیوژ چه فرایندی دارد؟ مواد اولیه آن از کجا تامین می‌شود؟ بودجه آن چطور تامین شود؟ ما بلافاصله غنی‌سازی ۲۰ درصد را راه انداختیم. باید ظرف کمتر از یکسال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کردیم. اما ما بیش از ۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم، اورانیوم ۶۰ درصد تولید کردیم، نمونه سانتریفیوژ آی‌آر-۹ ساختیم. فلز اورانیوم تولید کردیم در حالی که طبق توافق حق نداشتیم تا ۱۵ سال درباره فلز اورانیوم تحقیق کنیم. یعنی به طور خوش‌بینانه بیست سال پس از توافق می‌توانستیم فلز اورانیوم تولید کنیم. آیا خلاف برجام انجام دادیم؟ خیر، بروند ببینند چه کار کردیم؟ چگونه بدون نقض برجام توانایی تولید فلز اورانیوم ایجاد کردیم. آن‌ها که گفتند برنامه هسته‌ای تعطیل شده چه پاسخی دارند برای تولید ۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد به جای ۱۲۰ کیلو، ساخت هزار دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر-۶، تولید اورانیوم ۶۰ درصد، تولید فلز اورانیوم، ساخت سوخت پایه فلزی که در دنیا به تازگی بر روی آن کار می‌کنند، ما آن را تولید و نمونه آن را در رآکتور قرار دادیم تا تاب‌آوری آن را بسنجیم.»

سخنان مهم علی‌اکبر صالحی درباره آغاز مذاکرات محرمانه با آمریکا/ احمدی‌نژاد راه من را نبست!

بیشتر بخوانید :

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تاکید کرده که «ما تعهدات خود را به هم نزدیم. آژانس هم نمی‌توانست ایراد بگیرد چون در پاسخ می‌گفتم خلاف توافق عمل نکردیم. طبق توافق نمی‌توانستیم بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی کنیم، برخی از اشخاص بدون اینکه از ما بپرسند جهت اثبات وجود خود برای مقام معظم رهبری نامه نوشتند و مدعی شدند که ما اشتباه کردیم، چون پس از ۵ یا ۶ ماه ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تولید می‌شود و فرآیند غنی‌سازی پس از آن متوقف می‌شود. اما دیدند غنی‌سازی ادامه یافت و خلاف برجام هم نبود. در طول تاریخ ایران، ۵۵۰ تن اورانیوم وارد کرده بودیم، ما پس از برجام ۴۵۵ تن اورانیوم به ذخایرمان اضافه کردیم. پس این چگونه اتفاق افتاد؟ چه کار کردیم؟»

او در توضیح ادعای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره تخلف خود در اجرای این قانون اظهار داشت: «می‌گویند ۹ روز اجرای قانون را دیر شروع کردید. ما جواب تاخیر ۹ روزه را دادیم. فرض ‌کنیم ما ۹ روز دیر شروع کردیم. آیا اهمیت قانون ناظر به نتیجه آن است یا ناظر به زمان شروع آن؟ قانون مصوب کرده بود ما ظرف یک سال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم تولید کنیم، اما تولید ما چندین برابر این عدد است، ما کمتر از یکسال ۴۵۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم. دوستانی که امروز مذاکره می‌کنند به ما گفتند ما نمی‌دانستیم که ظرفیت صنعت هسته‌ای انقدر رشد و پیشرفت پیدا کرده است چون تولید فلز اورانیوم و سوخت پایه فلزی و آی‌آر-۹ پس از برجام اتفاق افتاده بود.»

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =