ماه رمضان است و منبرهایش. سخنرانی​های روحانیون در این ماه که سرشار از معنویت است، معمولا از پرمخاطب​ترین سخنرانی​هاست.

به گزارش خبرآنلاین، سخنرانی​ها در این ماه عزیز، همچون اغلب سخنرانی​های مذهبی در اوقات دیگر سال، بی تاثیر از مسائل جاری کشور نیست. چه در آستانه برگزاری انتخاباتی باشیم و چه از انتخاباتی گذشته باشیم، چه در آستانه تشکیل کابینه باشیم و چه انتقاداتی به کابینه یا دیگر دستگاه​های کشور وارد باشد به انضمام مسائل اجتماعی​ای از جمله برخی ناهنجاری​های اخیر در کشور یا روابط دختران و پسران و معضل بدحجابی و بی​حجابی یا حتی مسائل اقتصادی، از هدفمند یارانه​ها گرفته تا مشکلات معیشتی مردم و... همه و همه موضوعاتی است که عمدتا در سخنرانی​های علما و مراجع و روحانیون در کنار مسائل مذهبی به آن اشاره می​شود.

فارغ از موضوعات سخنرانی، گاهی خود سخنران نیز مخاطبینی را به خود جذب می کند. کما اینکه سخنرانی​های مقام معظم رهبری از پرشمارترین سخنرانی​هاست و نماز جمعه​های ایشان نیز صفوف این نماز عبادی را تا کیلومترها از محل اصلی به اطراف می​گستراند.

در ماه مبارک رمضان امسال آیت​الله مهدوی​کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز اگر چه سخنرانی عمومی ندارد اما صبح​ها قبل از اذان صبح ویژه برنامه​ای در صداوسیما دارند. آیت​الله مصباح یزدی هم هر شب پس از نماز مغرب و عشا در دفتر مقام معظم رهبری در قم سخنرانی​های روزانه دارند. آیت​الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید و عضو جامعه مدرسین نیز هر روز بعد از نماز ظهر و عصر در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها- شبستان امام خمینی(ره) سخنرانی دارد. اما آیت​الله یزدی دبیرکل جامعه مدرسین برنامه سخنرانی مشخصی در این روزها ندارند.

در حالی به شب​های احیا در ماه مبارک رمضان نزدیک می​شویم که تا چند سال پیش مراسم​های مشخصی در جماران، حرم مطهر امام یا حرم حضرت معصومه، کانون توحید و ... برگزار می​شد و سخنرانان مشخصی نیز در این شب​ها داشت. اما در سال جاری آیت​الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام ناطق نوری و حجت​الاسلام حسن روحانی، سخنرانی عمومی ندارند. البته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در برخی مراسم​های افطاری در حضور مهمانان، سخنرانی​هایی دارند که جنبه عمومی ندارد.

در میان روحانیون اصلاح طلب نیز تنها رسول منتجب​نیا نیست که نمی تواند منبربرود. چهره​های دیگری همچون خاتمی، مجید انصاری، موسوی لاری و علی​اکبر محتشمی​پور نیز سخنرانی برنامه ریزی شده​ای ندارند.

حجت​الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد سخنران نیمه اول ماه در مراسم ظهرهای مسجد امام حسین است و سیدرضا اکرمی دیگر عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در کانون توحید و مسجد الجواد سخنرانی دارد. آیت​الله کاظم صدیقی امام جمعه تهران نیز در شب​های دهه دوم این ماه، در مهدیه امام حسن مجتبی سخنرانی خواهد کرد. حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان بعد از نماز عصر در مسجد حضرت امیر(علیه السلام) و شب​ها در حسینیه همدانی​های تهران سخنرانی دارد.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =