خودروهای «هند» و «برزیل» در راه ایران/ سال آینده قید زیر 10 هزار یورو باقی می ماند؟

دیده بان ایران نوشت: فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو با اشاره عزم دولت برای واردات خودرو به دیده‌بان ایران گفت: البته اگر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو باقی بماند و دستخوش تغییر نشود در بلند مدت شاید تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

واردات خودرو از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ موضوعی که همچنان به عنوان یکی از مسائل مبهم در رسانه‌ها از آن یاد می‌شود. اخبار متناقض در خصوص نوع خودروهای وارداتی و همچنین زمان و شرایط ورود آنها موجب شده تا بسیاری از فعالان و کارشناسان این حوزه از هم اکنون درباره این طرح دولت گمانه‌زنی کنند.

فربد زاوه؛ کارشناس خودرویی گفت: بعید به نظر میرسد که مهرماه واردات خودرو انجام و خودرویی وارد بازار شود. با توجه به پیچیده بودن بوروکراسی های اداری در بهترین حالت ممکن، پایان سال واردات خودرو انجام خواهد شد. درست است که مصوبه از چند روز دیگر اجرا میشود ولی به دلیل پیچیدگی روند کار به این زودی خودرو وارد نمیشود مگر اینکه کسی با رانت این کار را انجام دهد تا ماشین به دستش برسد زیرا کار سختی است که بتوان در عرض ۴ ماه خودرو وارد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به حجم محدودیت‌های موجود در مصوبه، تاثیر بسیار کمی در بازار خودرو خواهد گذاشت. البته اگر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو باقی بماند و دستخوش تغییر نشود در بلند مدت شاید تاثیر مثبتی بر بازار بگذارد.

زاوه تشریح کرد: احتمالا حجم زیادی از خودروهایی که وارد میشود از کشور رومانی باشد البته از برزیل و هند نیز وارد خواهد شد ولی به دلیل بالا بودن هزینه حمل قطعا قیمت نهایی این خودروها نیز بالا باشد. شرکت‌ها در حال مذاکره با ایتالیا، فرانسه و رومانی هستند و وزارت صمت نیز دخالت زیادی در این رابطه نخواهد کرد.

این کارشناس خودرو عنوان کرد: با توجه به اینکه بنده به عنوان کارشناس مخالف عرضه خودرو در بورس هستم ولی این تصمیم دولت در این مقطع زمانی تصمیم بدی نیست و شاید برای کوتات مدت سوداگری را کم کند.

خودروهای «هند» و «برزیل» در راه ایران/ سال آینده قید زیر 10 هزار یورو باقی می ماند؟

وی افزود: بهتر این بود که به جای تعیین ارقام ۱۰ و ۲۰ هزار یورو، قیمت‌ها را باز میگذاشتند، مجلس و دولت علاقه‌ای ندارند که مردم ماشین گران قیمت سوار شوند لذا به این دلیل تاکید بر واردات خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو دارند ولی حدس بنده این است که سال آینده واردات خودروهای بالای ۲۰ هزار یورو آزاد خواهد شد.

راه‌حل حذف قرعه‌کشی خودرو چیست؟

زاوه در پاسخ به این سوال دیده‌بان ایران که آیا اجرایی شدن این مصوبه تاثیری بر کیفیت و فروش خودروهای داخلی خواهد گذاشت؟ گفت: برای حذف قرعه‌کشی خودرو راهی جز شناورسازی قیمت‌ها ندارد. موضوع پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی زنجیره‌ای است از قطعه‌سازی کم کیفیت، دخالت‌های بیش از حد سازمان‌ها در کار آنهاست. به طور مثال کمیسیون صنایع مجلس به نماینده خودروسازی در ایران تبدیل شده است درست است که مخالف‌ طیف مدیریتی هستند ولی گویا در کشور صنعت دیگری به جز خودروسازی نداریم پس با این حجم از دخالت نمیتوان منتظر تولید یک خودروی با کیفیت بود.

وی ادامه داد: آیین نامه واردات خودرو در حال حاضر در هیات تطبیق مجلس مورد بررسی قرار گرفته است زیرا آنچه که تصویب شده است تاثیر زیادی بر بازار خودرو نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

۲۲۰ 46

کد خبر 1673579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =