۴ نفر
۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

تروئیکای بی اعتبار

محسن پاک آئین
تروئیکای بی اعتبار

با توجه به بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا و طرح اتهاماتی علیه ایران، نکات زیر قابل تامل است:

-صدور این بیانیه هیچ توجیه منطقی نداشت چون در زمانی منتشر شد که آمریکا و ایران متون پیشنهادی خود را در حوزه مذاکرات هسته‌ای مبادله کرده و در حال بررسی و ارزیابی آن بودند. سوابق نشان می‌دهد اروپایی‌ها در زمان‌هایی که شرایط نسبی برای توافق فراهم می‌شود با اعلام مواضعی غیرمنطقی کارشکنی می‌کنند. نمونه آن را در سفر آقای گروسی به ایران و انجام مذاکرات در فضای مثبت دیدیم که بعد از مراجعت رئیس سازمان انژری اتمی،‌ تروئیکای اروپایی بانی قطعنامه علیه ایران شد. این اقدامات حاکی از تاثیرپذیری این سه کشور از اطلاعات دروغ رژیم‌صهیونیستی است. در حالی که ایران کاملا منطقی و هوشمندانه در مذاکرات وین و گفت‌وگوهای قطر حضور پیدا کرد و رویکردی سازنده داشته‌ است.

- بیانیه انگلیس، آلمان و فرانسه در آستانه تشکیل جلسه شورای حکام انرژی هسته‌ای صادر شد. در شرایطی که شورای حکام اعلام کرده‌بود که علیه ایران قطعنامه‌ای را صادر نخواهد کرد و رویکرد نسبتا مناسبی را به نسبت گذشته در پیش گرفته‌بود، کاملا غیرمنطقی است که این سه کشور اروپایی با انتشار این بیانیه، ایران را به کارشکنی در فضای مذاکراتی متهم کنند. این اقدام تروئیکا نشان می دهد که آنها همچون گذشته قصد دارند تصمیمات اعضای شورا را تحت تاثیر قرار دهند. سه کشور اروپایی به عنوان هماهنگ کننده در مذاکرات هستند و در جایگاهی نیستند که با صدور بیانیه سیاسی بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند. روسیه بلافاصله بعد از اقدام تروئیکا موضع گرفت و بیانیه را غیرسازنده و نابجا اعلام کرد و چینی‌ها هم ناز این بیانیه استقبال نکردند و این نشان دهنده بی اعتبار بودن اقدام تروئیکا بود.

- هدف سه کشور اروپایی القای این موضوع بود که ایران از اراده سیاسی برای حل موضوع برجام برخوردار نیست. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تاکنون ایران عزم خود را برای رسیدن به توافق به خوبی نشان داده و اگر قرار باشد متهمی برای به نتیجه نرسیدن مذاکره تعیین شود، در وهله اول آمریکا و در وهله دوم سه کشورهای اروپایی هستند که هیچ اراده‌ای برای حل مسأله از خود نشان نداده اند. جهموری اسلامی ایران در طول مذاکرات اخیر در عین پافشاری بر مواضع اصولی خود انعطاف‌های منطقی از خود نشان داد؛ اما آمریکایی‌ها علاوه بر کارشکنی در دوره اجرای برجام، به طور غیرقانونی از این توافق خارج شدند و اروپایی‌ها هم اراده‌ای مبنی‌بر وادارکردن آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام نشان ندادند. انگلیس، آلمان و فرانسه حتی درباره اینستکس و حل برخی مشکلات اقتصادی ایران هم بی اراده بودند و علت این انفعال هم وابستگی این کشورها به آمریکا بود. در واقع این سه کشور در مقابل آمریکا دست بسته هستند و جرات و توان اعتراض به آمریکا در شرایط فعلی را ندارند.

- اتحادیه‌اروپا نهادی غیر متحد است و اعضای آن با توجه به اختلاف‌نظرهایی که در خصوص بحران اوکراین و نحوه برخورد با روسیه و تحریم این کشور دارند، به صورت غیرمنسجم موضعگیری می کنند. معمولا انگلیس متمایل به آمریکا عمل می کند و آلمان و فرانسه هم با مواضع دو پهلو، نقش خنثی‌ داشته‌اند. بنظر می رسد قصد آلمان و فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه علیه ایران، این بود که نشان دهند در برخی حوزه‌ها با هم اتفاق نظر دارند و با این اقدام هم ابراز وجود کرده و هم خود را از انزوا خارج کنند لذا این بیانیه صرفا برای ابراز وجود بود و ارزش دیگری نداشت.

- با توجه به تحریم وزیر اطلاعات کشورمان از سوی آمریکا ،انتظار بود تروئیکای اروپا این اقدام، غیرقانونی و آسیب‌زننده به مذاکرات هسته‌ای را با صدور بیانیه محکوم کنند. در حالی که هیچ عکس‌العملی به این اقدام غیرقانونی آمریکا نشان ندادند و یک بیانیه بی‌ثمر سیاسی که به روند مذاکرات صدمه می‌زند را علیه ایران صادر کردند. اتحادیه اروپا نیز از تکرار موارد بی‌اساس و اتخاذ مواضع سیاسی خودداری کند چون با این اقدامات بیشتر در معرض انتقاد و بی‌اعتمادی طرف ایرانی قرار می‌گیرد. طبعا جمهوری اسلامی ایران در اجرای سیاست قطع خود، هیچ تعهدی را قبل از اجرای تعهدات آمریکا و لغو تحریم های ظالمانه نمی‌پذیرد و آن زمان که آمریکا به تعهداتش بازگردد ایران نیز به تعهدات‌ خود باز می‌گردد.

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1673720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبوی DE ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    163 0
    حقیر تر از این سه کشور اروپایی ندیدم. در مقابل آمریکا واقعا خاضع هستند.
  • مجتبوی DE ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    153 0
    حقیر تر از این سه کشور اروپایی ندیدم. در مقابل آمریکا واقعا خاضع هستند.