ایران هر روز از جانب ده ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه های خارجی فارسی زبان می آید:

* رادیو فرانسه *

مقتدی صدر ایران را متهم می‌کند

مقتدی صدر، روحانی شیعۀ تندرو عراقی بر خلاف معمول از دولت ایران انتقاد کرد. به گفتۀ وی، یک آدمکش عراقی که به ایران گریخته است، باید به بغداد مسترد شود، اما مقتدی صدر ادعا می‌کند که تهران از استرداد این مجرم سر باز زده است. روحانی شیعۀ تندرو عراقی، مقتدی صدر، جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که از استرداد یک جانی عراقی سر باز می‌زند.

* بی بی سی *

سفارت انگلیس در تهران: آماده گفتگو با ایران درباره ناآرامی های بریتانیا هستیم

سفارت انگلیس درتهران به انتقاد مقامات ایران از نحوه رفتار دولت بریتانیا در جریان ناآرامی های اخیر پاسخ داده است. جین ماریوت، کاردار سفارت بریتانیا در تهران با ارسال نامه ای به رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نسبت به اظهارات وی درباره کشته شدن یک مرد سیاهپوست و همچنین سخنان محمود احمدی نژاد در مورد نحوه برخورد پلیس بریتانیا با عاملان ناآرامی های اخیر آن کشور واکنش نشان داد.

خانم ماریوت گفته است که ممکن است مقامات ایرانی همچنان در مورد این مساله نگرانی هایی داشته باشند و ابراز آمادگی کرده است تا در صورت تمایل آقای مهمانپرست، یا زهره الهیان، رئیس کمیسیون حقوق بشر مجلس، یا مقامات دیگر جمهوری اسلامی، با آنان ملاقات و درباره نگرانی هایی که ابراز داشته اند، گفتگو کند.

* رادیو فردا *

سایه سنگین سوریه بر روابط ترکیه و ایران

رادیو فردا در گزارشی ایران را چالشی پیش روی دولت ترکیه در روابط با همسایگانش عنوان کرده و نوشته است: در سال‌های اخیر دوستی ترکیه با سوریه و ایران سنگلاخی بر سر راه سیاست خارجی دولت آنکارا بوده است.اکنون با اوج گرفتن اعتراض‌ها علیه رژیم سوریه در ماه‌های اخیر و کشته شدن حدود دو هزار نفر در آن کشور، این ایده احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه، مبنی بر «به صفر رساندن مشکلات با همسایگان» با چالش جدی مواجه شده است. آن چه در این بین و در نتیجه تحول اخیر در رابطه با سوریه، بیش از همه، برای ترکیه حائز اهمیت بوده است روابط این کشور با ایران است.جمهوری اسلامی ایران تاکنون به شکلی گسترده از بشار اسد پشتیبانی کرده و شایعاتی مبنی بر کمک‌رسانی ایران به نیروهای اسد در دفع اعتراض‌ها منتشر شده است.

* صدای آمریکا *

تحلیل عجیب صدای آمریکا از روابط سوریه و عربستان

صدای آمریکا در تحلیلی عجیب این اقدام دولت عربستان را که سفیر خود در سوریه را فراخوانده است در اعتراض به ایران عنوان کرده و نوشته است: ادامه نا آرامی ها در سوریه و سرکوب خشونت بار مخالفان بشار اسد توسط نیروهای آن کشور نه تنها موجب واکنش غرب و سازمان های دفاع از حقوق بشر شده است بلکه اعتراض عربستان سعودی را نیز به دنبال داشته است. برخی از تحلیلگران اعتراض ریاض را واکنشی به ایران و دخالت تهران در امور داخلی سوریه می دانند.

/17219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167437

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    شما چرا در ارائه خبر امانت داري نمي كنيد سفير انگليس چيز ديگري هم از جمهوري اسلامي خواسته بود!؟/
  • عابس IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    ما ایرانی هستیم و همیشه طرفدار مظلومیم . ترکیه درزمان جنگ عراق علیه ایران نقش فرصت طلبها را بازی کردواقتصاد خودش رارونق بخشید. والآن دستش بخون سوریها آغشته شده .دست دادن با آنها کراهت داره. درضمن استکبار نقشه تجزیه ترکیه راهم دارد. که آنها غافلند..