بخش خصوصی در غالب تشکل‎های مختلف و اتاق‎های بازرگانی از وزیر صنعت، معدن و تجارت حمایت می‎کند و این حمایت‎ها در کنار برنامه‎ها و راهبردهای ارائه‎شده برای اداره وزارتخانه جدید در نهایت به تحول بخش‎های صنعت، معدن و تجارت منجر خواهد شد.

یکی از برنامه‎های ارائه‎شده برای بخش تولید، در اولویت قرار گرفتن تولید صادراتگرا است که این مهم یکی از خواسته‎ها و آرزوهای دیرینه بخش خصوصی است.

تولید صادرات‎محور بر پایه سفارش‌های خارجی و نیاز بازارهای خارجی یکی از عوامل توسعه اقتصادی است.  کیفیت، زیبایی، قیمت مناسب و بسته‌بندی مجموعه فرآیندهایی است که در تولید صادرات‎محور باید مورد توجه قرار گیرد تابا بالا رفتن کیفیت محصولات داخلی، ضمن افزایش صادرات غیرنفتی شاهد کاهش واردات کالاهای مصرفی نیز باشیم.

 لازمه حضور در بازارهای بین‎المللی و استقبال مصرف‎کنندگان خارجی از کالاهای ایرانی داشتن خدمات پس از فروش مناسب است تا کالای عرضه‎شده در یک فضای رقابتی به راحتی مورد انتخاب قرار گیرد.

از سوی دیگر جا دارد به در دستور کار قرار گرفتن مدیریت واردات در وزارت بازرگانی و پیگیری آن در وزارتخانه جدید، اشاره کد.  واردات باید برای تولید و در جهت صادرات انجام شود و در این میان وزارتخانه جدید باید ‌به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی سیاست‌گذاری،  هدایت،  نظارت و پشتیبانی را برعهده بگیرد.

مدیریت واردات طرحی است که از طرف دکتر غضنفری مطرح و به اجرا گذاشته شده است. با انتخاب ایشان به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‎توانیم امیدوار باشیم مدیریت واردات کماکان با قوت ادامه خواهد داشت و این امر با توجه به منافع تولیدکننده،  مصرف‌کننده، صاد‌رکننده،  با دقت و با اجرای وظایف حاکمیتی در همه بخش‌ها ادامه خواهد داشت.

 یکی دیگر از برنامه‎های اجرایی در وزارتخانه جدید را که همواره مورد تایید فعالان بخش خصوصی و مردم بوده تنظیم و مدیریت بازار است.  تنظیم بازار با قیمت‎های دستوری امکان‎پذیر نیست و با توجه به همین نکته شاهد تنظیم و ایجاد تعادل در بازار بر اساس عرضه و تقاضا هستیم.

 در تنظیم بازار علاوه بر منافع مصرف‎کننده باید توجه ویژه‎ای نیز به منافع تولیدکننده شود. در حال حاضر تنظیم بازار بر اساس قاعده علمی یا همان مدیریت عرضه و تقاضا صورت می‎گیرد و این امر موجب جلوگیری از ایجاد رانت،  انحصار و برخی سودجویی‎ها در نظام توزیع شده است.

در آخر جا دار به این نکته اشاره کنم که چالش‎های بسیاری که بخش تولید را دربر گرفته و موجبات کند شدن حرکت توسعه اقتصادی شده است. راهبردهای ارائه شده برای این بخش کارآمد به نظر می‎رسد و بخش خصوصی، اتاق‎های بازرگانی ایران، تهران و سایر شهرستان‎ها از برنامه‎ها و ایده‎های دکتر غضنفری حمایت خواهند کرد تا با کمک هم توسعه  این بخش در مسیر درست قرار گیرد.

 

کد خبر 167445

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =