این دومین باری است که خط لوله گازی ایران و ترکیه در 15 روز گذشته هدف حملات تروریستی قرارگرفته اما هنوز دلیل این حملات مشخص نیست.

 اگرچه در حمله ترویستی 7 مردادماه امسال گروه پژواک مسوول این حوادث معرفی شد اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که این گروه عامل اصلی این انفجارها باشد.ضمن آنکه در صورت تایید این احتمال، هدف گروه پژاک برای اینگونه خرابکاریها و انفجار خط لوله گازی ایران و ترکیه که منجر به توقف صادرات گاز می شود مشخص نیست.

درحال حاضر ایران روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه از طریق همین خط لوله صادرمی کند.

در شرایطی که کارشناسان و متخصصین گازی کشور ظرف 24 ساعت توانستند در 7 مردادماه خط لوله را ترمیم و صادرات را از سر بگیرند بازهم انفجاری دیگر این بار در مرز ترکیه باعث توقف صادرات گاز ایران به این کشور شده است.

بامداد امروز نیز این خط در 60 کیلومتری مرز بازرگان در خاک ترکیه بار دیگر منفجر شد که صادرات گاز ایران به محض اطلاع شرکت ملی گاز از این حادثه قطع شده است.براین اساس در شرایطی که تجربه نشان می دهد ترکیه برای بازسازی این خط لوله نیاز به 3 تا 7روز زمان دارد سخنگوی شرکت ملی گاز ایران از مکاتباتی خبر می دهد که شاید ایران با توجه به سابقه بازسازی 24 ساعته این خطو لوله در 15 روز گذشته بتواند با یاری رساندن به همسایه خود هر چه زودتر صادرات را از سر بگیرد.

این درحالی است که در شرایط فعلی در صورت توقف صادرات گاز ترمیه با مشکملات کمتری روبه رو خواهد بود چرا که در فصل تابستان مصرف گاز در این کشور نیز کاهش می یابد و می تواند نیاز خود را از طریق ذخایر استراتژیک برطرف کند.

دراین بین کارشناسان تاکید دارند:درصورت ادامه این انفجارها در ماه های آتی در فصل زمستان ترکیه با مشکلات زیادی برای تامین گاز مصرفی خود مواجه خواهد شد.

دراین بین براساس اظهارات معاون وزیر نفت در گفت وگو با مهر ،شرکت ملی گاز ایران آمادگی خود را به بوتاش ترکیه برای بازسازی این خط لوله آسیب دیده اعلام کرده است.

به گفته جواد اوجی، پس از این حادثه با ارسال نامه ای به بوتاش ترکیه، شرکت ملی گاز آمادگی خود را برای مشارکت در بازسازی این خط لوله گاز اعلام کرده است. این عضو هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه این برای سومین بار است که در دو سال گذشته خط لوله صادرات گاز ایران در خاک ترکیه منفجر شده است، تبیین کرد: برای اعزام تیم های پشتیبانی، فنی و عملیاتی آمادگی داریم./221/39

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرشیتکت IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    پژاک ! نه پژواک