۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸

وزیر نفت دولت نهم با حضور در کافه خبر به تشریح دلایل عدم امضای قرارداد فروش نفت توسط بنیاد مستضعفان پرداخت.

 غلامحسین نوذری با گلایه از اینکه در زمان وزارتش بحث فروش نفت با بنیاد مستضعفان را مطرح کرده اما سروصدایی به پا شد تصریح کرد: اگر بنیاد وارد این کار می شد شرکت های بعدی هم وارد می شدند و از این طریق می توانستیم نقشی در بازار داشته باشیم.

وی متذکرشد:باید به این نکته توجه شود که در بازار معاملات کاغذی نفت گاهی اوقات 10 تا 15برابر معاملات فیزیکی است.در شرایطی که مصرف روزانه نفت جهان 85 میلیون بشکه است اما گاها دیده می شود روزانه بیش از یک میلیارد بشکه نفت در بازارهای کاغذی معامله می شود. ما چه نقشی در این بازار بزرگ داریم هیچی.

به گفته وزیر اسبق نفت،در تجارت واقعی نفت مردم ما نقشی ندارند که باید زمینه آن را با اعمال سیاست هایی فراهم کنیم . در دنیا تجارت محصولات مختلف وجود دارد ما در بعضی از اینها نقش داریم در تجارت نفت هم ما می توانیم نقش داشته باشیم.

نوذری معتقد است برای رسیدن به این مهم باید  بانک ها به شرکت های داوطلب این کار ضمانت هایی بدهند. همان فرصت هایی که به شرکت های خارجی می دهیم که پول را بتوانند یکماه بعد به سیستم بانکی برگردانند که البته در تمام دنیا این روش مرسوم است. همین فرصت را می توانیم برای شرکت های ایرانی قائل شویم. اگر خریدار ایرانی فرصت داشته باشد این پول را ببرد و برگرداند و یک بانک هم آن را حمایت کند قطعا می توان از این شرایط بهره برد.

براساس اظهارات وی، بحث خرید وفروش نفت نفت خام قرارنیست از روز اول با فروش یک میلیون بشکه  شروع شود برای هر شرکت با فروش 50 هزار بشکه آغازکنیم و درسال های بعد آن را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر نمی کنید انتخاب بنیاد مستضعفان برای اینکار اشتباه بود و شاید اگر شرکت دیگری را انتخاب می گردید این سروصداها بلند نمی شد تاکید کرد:باید یک شرکتی انتخاب می شد که توان اینکار را داشته باشد.بنیاد می توانست این کار را بکند.

متن کامل این گفت وگو را اینجا بخوانید

 /31221

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =