کیفیت شگفت انگیز ماشین پیشرفته چینی مقابل نمونه‌های ژاپنی، کره‌ای و غربی/ عکس

دیجیاتو نوشت: حزب کمونیست چین روی رشد اقتصادی تمرکز کرده و قصد دارد چین را از این نظر به جایگاه مطلوبی در جهان برساند. برای تحقق این هدف، سیاستمداران بطور ویژه روی صنعت خودرو تمرکز کرده‌اند و آن را بازوی محرک اصلی می‌دانند.

چنین سیاستی زمینه پیشرفت خودروسازان داخلی را فراهم کرده و رشد آنها کاملا قابل توجه است. حال یک سوال مهم پیش می‌آید و آن اینکه آیا با وجود این همه پیشرفت، یک خودروی چینی الان با خودروهای اروپایی، آمریکایی، کره‌ای و ژاپنی قابل قیاس است؟

فاکتور طراحی

از نظر طراحی باید گفت مسلما بله، خودروهای چینی از این جهت هم‌تراز با رقبای مطرح بین‌المللی هستند. مدل‌های جدید چینی هویت مستقل خود را دارند و طراحی آنها خیلی مدرن و جذاب است. به عبارت دقیق‌تر، دیگر خبری از کپی‌کاری یا طراحی ضعیف و زشت در این مدل‌ها نیست.

بیشتر بخوانید:

پیشرفت چینی‌ها در زمینه طراحی، نتیجه جذب طراحان بزرگ یا همکاری با غربی‌هاست. شمار زیادی از خودروسازان چینی حالا در اروپا یا آمریکا استودیوی طراحی دارند. حتما می‌دانید که فاکتور طراحی از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌ویژه برای برندهایی که در بازارهای بین‌المللی ناشناخته هستند.

محصولات جدید برند NIO جزو مثال‌های خوب برای یک خودروی چینی با طراحی جذاب و بروز هستند؛ بی وای دی هان و تانگ هم همینطور. اگر بخواهیم مثال‌های بیشتری بیاوریم، باید به چری آریزو ۸، چانگان SL۰۳ و سری UNI از این برند، Avatr ۱۱، هاوال Big Dog و Cool Dog و البته GAC GS۸ اشاره کنیم.

کیفیت ماشین چینی مقابل نمونه‌های ژاپنی، کره‌ای و غربی/ عکس
هونگچی S9 ابرخودروی چینی

در بین برندهای لوکس، هونگچی با مدل‌هایی مثل H۹ و E-HS۹ دلبری می‌کند. جیلی هم با دو مدل Xingyue L و Preface توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است. زیرمجموعه لوکس‌ساز جیلی یعنی ZEEKR نیز با سدان ۰۰۱ نشان داده دپارتمان طراحی قدرتمندی دارد. لینک اند کو (Lynk & Co) هم دیگر زیرمجموعه جیلی است. این برند هویت کاملا مستقلی دارد و محصولات آن کاملا متمایز از رقبا هستند.

تانک ۵۰۰، شیائوپنگ G۹، نتا S و MG۷ برخی دیگر از خودروهای چینی با طراحی پیشرفته و قابل قیاس با مدل‌های مطرح بین المللی به شمار می‌روند.

تکنولوژی و کیفیت

اما فارغ از طراحی زیبا و مشتری پسند، چینی‌ها سخت در تلاشند تا کیفیت خودروهای تولیدی خود را ارتقا دهند. طوری که می‌توان گفت کیفیت مواد موجود و فرایندهای ساخت یک خودروی چینی اکنون تفاوت فاحشی با رقبای غربی ندارد. این امر در مورد تکنولوژی نیز صادق است و مدل‌های چینی از حیث سیستم مسیریاب، سیستم‌های ارتباطی و راهکارهای نرم‌افزاری اکثرا فراتر از میانگین خودروهای خارجی هستند.

کیفیت ماشین چینی مقابل نمونه‌های ژاپنی، کره‌ای و غربی/ عکس
کابین خودروی چینی بایتون M

سه مانع بزرگ بر سر راه موفقیت یک خودروی چینی

یک خودروی چینی برای فتح بازارهای بین المللی با سه مانع بزرگ روبروست. این موانع عبارتند از آگاهی کم نسبت به آنها، اعتبار و اصالت. دو مانع اول را می‌توان با تبلیغات و تولید خودروهای زیبا و با کیفیت‌ از سر راه برداشت. زیرا مشتریان در نقاط مختلف جهان به محض ورود خودروهای چینی به کشورشان شروع به تحقیق و یادگیری درباره آنها خواهند کرد.

کالاهای چینی تا همین چندی قبل عمدتا به کیفیت پایین معروف بودند، اما خودروسازان می‌توانند مثل برندهای سازنده تلفن همراه و سایر تجهیزات دیجیتال، این تصویر بد را از اذهان پاک کنند. در واقع چین الان درست در همان شرایطی است که ژاپن و کره جنوبی چند دهه قبل مشابه آن را تجربه کرده‌اند.

برای فاکتور اصالت، قضیه کمی متفاوت و یا به عبارت بهتر پیچیده‌تر است. چین در صنعت خودروسازی تجربه و تاریخچه درازی ندارد. به همین جهت کار برای خودروسازان این کشور، بویژه برندهای لوکس، بسیار دشوارتر است.

با احتساب تمامی شرایط و فاکتورها، چینی‌ها مسیری طولانی پیش روی خود دارند. در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۵ برند خودروساز چینی ۱۳.۲ میلیون خودرو در سرتاسر دنیا عرضه کرده‌اند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ برابر با ۲۱ درصد بیشتر است. برای اینکه درک بهتری از این رقم رشد داشته باشید، باید گفت میزان رشد صنعت خودروی دنیا در سال ۲۰۲۰ تنها ۶ درصد بود.

۵۸۵۸

کد خبر 1676656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =