فقط در سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ میلیون دستگاه خودرو به دلیل مشکلاتی که داشتند، از سوی شرکت سازنده فرا خوانده شدند. بسیاری از این فراخوانها به دلیل مسائل ایمنی بودند و بیشتر شرکتهای خودروسازی به دنبال اصلاح سیستمهای معیوبی هستند که میتوانند رانندگان را در معرض خطر قرار دهند.
بیشتر بخوانید:
با این حال برخی از خودروسازان و تامین کنندگان برای افزایش سود دست به فعالیتهای مشکوکی زدهاند. وقتی این اقدامات به گوش عموم جامعه میرسد، یک رسوایی بزرگ را به وجود میآورند.
انفجار مخزن سوخت فورد پینتو
در آوریل ۱۹۷۴ میلادی، مرکز ایمنی خودرو از NHTSA درخواست کرد خودروهای فورد پینتو را به دلیل نقص طراحی مخزن سوخت فراخوانی کند. ظاهرا این مشکل باعث میشد خودروها در هنگام برخوردهای عقب با سرعت کم تا متوسط مستعد آتشسوزی باشند. پس از این که سه کشته و چهار مجروح جدی به دلیل همین نقص گزارش شدند، درخواست مرکز ایمنی خودرو اجرا شد.
در سال ۱۹۷۷ یک مجله، مقالهای را بر اساس فایلهای مرکز ایمنی خودرو منتشر کرد که نشان میداد فورد قبل از عرضه پینتو به بازار از نقص طراحی مخزن سوخت آن اطلاع داشت. این خودروساز یک تجزیه و تحلیل مربوط به هزینه و سود انجام داده بود که نشان میداد هزینههای مربوط به سوختگی و جراحات ناشی از سوختگی کمتر از هزینه اصلاح نقص مخزن سوخت خودروهای پینتو است.
طبق گزارش Popular Mechanics، ظاهرا آتش سوزی مخزن سوخت فورد پینتو منجر به کشته شدن ۲۷ تا ۱۸۰ نفر شده بود. فورد ۱.۵ میلیون دستگاه پینتو را در سال ۱۹۸۰ میلادی فرا خواند و یک قاضی به این خودروساز دستور داد تا بیش از ۱۰۰ میلیون دلار خسارت مدنی بپردازد. اما مخربترین نتیجه برای فورد، فاجعه بازخوردهای عمومی بود. فورد در سال ۱۹۷۷ تنها ۷۴ هزار و ۲۳۷ دستگاه تولید کرد و در سال ۱۹۸۰ مجبور شد پینتو را بازنشسته کند.
رشوه دایملر به مقامات بینالمللی
در فوریه ۲۰۲۲ دایملر با تمرکز بر تجارت خودروی خود به گروه مرسدس بنز پیوست. در حالی که این خودروساز تعدادی از لوکسترین خودروهای باکیفیت موجود در بازار را تولید میکند، اما تاریخچه این شرکت بدون حرف و حدیث هم نیست. در سال ۲۰۱۰ میلادی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحقیقات و تسویه حساب با دایملر AG را برای نقض قانون اقدامات فساد خارجی به پایان رساند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار، شرکت خودروسازی اشتوتگارتی را متهم کرد که بیش از یک دهه به طور منظم اقدام به پرداخت رشوه به نمایندگان دولتهای خارجی برای کسب و کار در اروپای شرقی، آفریقا، خاورمیانه و آسیا میکرد.
با وجود تصویب مفاد ضد رشوهخواری توسط هیات مدیره این شرکت در حدود یازده سال قبل، این رویه در سراسر کمپانی رواج پیدا کرد. بسیاری از مدیران دایملر در برابر این دستورالعمل مقاومت کردند یا آن را نادیده گرفتند. دایملر نتوانست این مصوبه را اجرا کند و بازپرداختهای نامناسب تا سال ۲۰۰۸ میلادی ادامه پیدا کرد. SEC تشخیص داد که دایملر حداقل ۵۶ میلیون دلار پرداختهای نامناسب و رشوه داشته و این شرکت از طریق این معاملات ۱.۹ میلیارد دلار درآمد و ۹۰ میلیون دلار سود غیر قانونی به دست آورده است. در نهایت خودروساز آلمانی با پرداخت جریمه ۱۸۵ میلیون دلاری موافقت کرد و این قائله به پایان رسید.
خرابی تایر Firestone فورد اکسپلورر
در سال ۲۰۰۰ میلادی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه، تحقیقاتی را در خصوص جداسازی آج تایر فایرستون در خودروهای فورد اکسپلورر آغاز کرد که در نهایت مشخص شد که شیوههای هر دو شرکت فایرستون و فورد منجر به خرابیهای گستردهای شده است. بیش از شش میلیون لاستیک در سال ۲۰۰۰ فراخوان شدند و تا سال ۲۰۲۰ حداقل ۲۷۱ نفر به دلیل این خرابیها جان خود را در تصادفات از دست دادند و تعداد زیادی هم مجروح شدند.
بیشتر تصادفهای فورد اکسپلورر به خاطر کنده شدن آج تایر فایرستون رخ داده بود. لاستیک پاره شده یا بد کار میکرد که باعث میشد رانندگان کنترل خودرو را از دست بدهند و در نهایت منجر به چپ کردن یا تصادف اتومبیل میشد. امروز هنوز مشخص نیست که چرا تایرهای خاص درگیر فراخوان به این اندازه دچار حادثهای مثل جدا شدن آج میشدند. کارمندان سابق کارخانه فایرستون در دکاتور (جایی که بسیاری از تایرهای فراخوان شده در آنجا تولید شده بودند) ادعا کردند که کنترل کیفیت ضعیف و شرایط کاری بد در این کارخانه منجر به تولید محصول ضعیفتر شده بود.
یکی دیگر از عوامل مهم ممکن است تورم کم لاستیکها باشد. فورد میدانست که اکسپلورر در حین پیچهای تند، مستعد واژگونی است و این مشکل با باد کردن کامل لاستیکها تشدید میشد. بنابراین این شرکت به مالکان توصیه کرد تایرها را تا فشار ۲۶ باد کنند، در حالی که فشار طبیعی ۳۵ بود. با این حال لاستیکهای با هوای کمتر، سطح تماس بیشتری با جاده دارند، اصطکاک و گرمای بیشتری تولید میکنند و به این ترتیب میزان خرابی آنها افزایش مییابد. پس از شکایتهای حقوقی و تحقیقات کنگره، فورد و فایرستون به همکاری نزدیک به صد ساله خود پایان دادند و مدیران عامل هر دو شرکت مجبور به استعفا شدند.
تقلب فولکس واگن در انتشار گازهای گلخانهای
در ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۵، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده به خودروساز آلمانی یعنی فولکس واگن برای نقض قانون هوای پاک حمله کرد. در این سند، آژانس توضیح داد که چگونه مهندسان فولکس واگن در ساخت موتور دیزلی که عملکرد خوبی داشته باشد و استانداردهای سختگیرانه ایالات متحده را برآورده کند، مشکل داشته و تقلب کرده است. مهندسان این شرکت سیستمی را طراحی کردند که کنترلهای آلایندگی را در طول آزمایش روشن میکرد، ولی آنها را در هنگام رانندگی عادی خاموش میکرد.
این رسوایی ابتدا در ایالات متحده افشا شد. محققان در ویرجینیای غربی توانستند اختلاف بین آلایندگی موتور دیزلی فولکس واگن که در جادهها اندازهگیری شده بود با آلایندگیهای موجود در تستهای آزمایشگاهی را کشف کنند. آنها ناهماهنگی این نتایج را به هیات منابع هوایی کالیفرنیا گزارش دادند و در نهایت، آژانس حفاظت از محیط زیست توانست سازوکار تقلب فولکس واگن در انتشار گازهای گلخانهای را کشف کند.
فولکس واگن در ابتدا ادعا کرد که این کلاهبرداری صرفا کار دو مهندس نرم افزار بوده است. با این حال در این سند همچنین آمده بود که مدیران بارها استفاده از سیستم مذکور را با وجود مخالفت سایر کارمندان، تایید کردند و مهندسان را تشویق کردند که این طرح را مخفی نگه دارند. در کیفرخواست ادعا شده بود که مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن نه تنها به طور کامل در خصوص فعالیتهای غیر قانونی مهندسان خود اطلاع داشت، بلکه مجوز ادامه این فعالیتها را نیز صادر کرده بود.
به گزارش رویترز، رسوایی آلایندگی فولکس واگن بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای این شرکت در ایالات متحده آمریکا هزینه داشت و مارتین وینترکورن را مجبور به استعفا کرد. دادستانهای آلمان نیز در حال تحقیق در خصوص دخالت سایر مدیران فولکس واگن در این رسوایی بودند. در حالی که رسوایی های صنعت خودرو معمولا بر یک شرکت تاثیر میگذارند، اما این اتفاق منجر به این شد که ارزیابی دقیقتری روی آلایندههای موتور دیزلی انجام شود و در نهایت محبوبیت این موتورها در سراسر جهان کاهش پیدا کرد.
ایربگهای تاکاتا
در حالی که فراخوانهای خودرو امری عادی است و معمولا شامل اصلاح یک نقص جزئی میشوند، اما هیچ فراخوانی به اندازه کیسه های هوای تاکاتا سروصدا به پا نکرد. NHTSA این اتفاق را بزرگترین و پیچیدهترین فراخوان ایمنی در تاریخ ایالات متحده آمریکا نامیده است.
در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ میلادی، تامین کننده ژاپنی یعنی تاکاتا، کیسههای هوایی را برای خودروها تولید کرد که تحت تاثیر رطوبت قرار گرفتند و میتوانستند با نیروی بیش از حد فعال شوند. اگر کیسه هوا، محفظه فلزی را پاره کند میتواند بارانی از ترکش و مواد شیمیایی را به داخل خودرو سرازیر کند که ممکن است باعث آسیبهای کشندهای شود. مطالعات NHTSA نشان داد که کیسههای هوا با استفاده از پیشرانه مبتنی بر نیترات آمونیوم بدون عامل خشک کننده شیمیایی، علت این مشکل هستند و دماهای بالا، رطوبت محیطی و فرسودگی باعث خرابی این دستگاهها میشدند.
در سال ۲۰۱۴ میلادی، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد تاکاتا و هوندا موتورز اطلاعرسانی به مردم درباره کیسه های هوای بالقوه خطرناک را به تاخیر انداختند. در ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی NHTSA جریمه ۷۰ میلیون دلاری را به دلیل عدم گزارش ادعاهای گارانتی، جراحات و مرگ و میر ناشی از دستگاههای معیوب برای هوندا موتورز در نظر گرفت.
بر اساس گزارش Consumer Reports تا ماه سپتامبر ۲۰۲۱ کیسه های هوای معیوب ساخته شده توسط تاکاتا تنها در ایالات متحده آمریکا منجر به مرگ ۱۹ نفر و مجروح شدن بیش از ۴۰۰ نفر شده بود. NHTSA گزارش داد که این تعداد در سراسر جهان به بیش از ۲۷ کشته میرسد. در ایالات متحده، فراخوانی دستگاههای معیوب با بیش از ۳۰ میلیون اتومبیل ساخته شده توسط ۱۰ خودروساز مختلف آغاز شد و تا سال ۲۰۲۱ میلادی شامل ۶۷ میلیون کیسه هوا از بیش از ۴۲ میلیون خودرو شد.
شتاب تصادفی تویوتا
در آگوست ۲۰۰۹ میلادی، مارک سیلور، گشتزن بزرگراه و همچنین سه عضو یک خانواده در یک تصادف خودرو کشته شدند. در این حادثه، پدال گاز خودروی لکسوس روی تشک کفی زیرین گیر کرده بود. در کمال تعجب، سیلور در حالی که اتومبیلش با سرعت بیش از ۱۰۰ مایل بر ساعت حرکت میکرد، با ۹۱۱ تماس گرفت و قبل از این که یک تصادف دلخراش به زندگیاش پایان بدهد، جزئیات اتفاقی که برایش افتاده بود را توصیف کرد.
در نوامبر همان سال، ABC News خطرهای احتمالی از شتاب ناخواسته خودروهای تویوتا را گزارش داد. در این گزارش گفته شد صدها نفر از مالکان خودروهای تویوتا به دنبال یک سری تصادفهای مربوط به شتاب ناخواسته شکایت کردهاند. در ابتدا تویوتا شتاب ناخواسته در چندین مدل تویوتا و لکسوس را ناشی از خطای رانندگان دانست و سپس مدعی شد که کفپوشها مانع آزاد شدن پدال گاز میشوند.
در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی، تویوتا از فراخوانی ۹.۳ میلیون خودرو در سراسر جهان برای رسیدگی به مشکل چسبیدن پدال گاز به زیر کفپوش خبر داد و بارها به مالکان این خودروها اطمینان داد که این مشکل اصلاح شده است. با این حال تویوتا بعدا اعتراف کرد که در این فراخوان، تمام خودروهایی که میدانست در معرض خطر هستند را تعمیر نکرده بود. این خودروساز دلیل دیگری از شتاب ناگهانی را که در تحقیقات خود کشف کرده بود، پنهان کرد. مشکل چسبیدن پدال به گیر کردن پدال گاز در هنگام فشار دادن جزئی اشاره داشت.
در نهایت تویوتا اعتراف کرد که مردم را گمراه کرده است و با پرداخت جریمه ۱.۲ میلیارد دلاری موافقت کرد. این بزرگترین جریمهای بوده است که تاکنون توسط دادستانی ایالات متحده برای یک خودروساز وضع شد.
5858
نظر شما