منتظر تغییر قیمت این خودروها نباشید/ واردات بر قیمت کدام خودروها اثر دارد؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ایران بازار خودرویی به مراتب کوچک‌تر از ترکیه و عربستان دارد و نباید تصور کنیم همه شرکت‌ها خواهان ورود به بازار ایران هستند.

فربد زاوه در گفتگو با خبرگزاری خبرانلاین با تاکید بر اینکه ما بزرگترین بازار خودرو منطقه نیستیم، اضافه کرد: بازار ما به مراتب از ترکیه و عربستان کوچکتر است. آمار رسمی نشان می‌دهد در سال گذشته ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود ولی ۶۵۰ هزار دستگاه به بازار رسید.
به گفته وی این محصولات با میانگین قیمتی پنج تا شش هزار دلار فروخته شده است. این میانگین قیمتی برای کشورهایی مانند هند و بنگلادش هم وجود ندارد.

وی گفت: متاسفانه ما فقیرترین بازار خودرویی دنیا هستیم، علتش هم فقر عمومی است.
او درباره چرایی فاصله تیراژ خودروهای تولیدی و خودروهای رسیده به بازار گفت: این ۶۵۰ هزار نفر با نرخ دولتی توانستند خودرو را بخرند. اگر نرخ آزاد بود این عدد به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسید.
او در توضیح این مطلب افزود: خودرو کوییک را ببینید، با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان عرضه می شود اما حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بیشتر فروش نمی رود. زمانی در ایران، پراید می فروختند و ناگهان یک میلیون نفر وارد بازار خرید می‌شدند اما حالا کسانی که می‌توانند ۱۰ هزار دلار پول خرید خودرو بدهند، بیشتر از چهارصد هزار نفر نمی‌شوند.
وی ادامه داد: از بازار یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی سال ۱۳۹۶ به بازار ۶۵۰ هزار دستگاه خودرویی رسیده‌ایم.

وی پیش بینی کرد واردات خودرو اثری بر محدوده قیمتی خودروهای ایرانی کمتر از چهارصد میلیون تومان نداشته باشد. به این ترتیب اغلب خودروای مصرفی که در دسترس خانوارهای ایرانی هستند تغییر قیمتی ندارند . کسانی که خودروی لوکس‌تر و گران تر سوار می‌شوند شاید با تغییرات تدریجی و کوتاه مدت روبرو شوند و قیمت خودروهای میلیاردی در اثر واردات به صورت محدود تحت تاثیر قرار گیرد.
مشروح مصاحبه زاوه با خبرانلاین را اینجا بخوانید.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1677594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =