دیجیاتو نوشت: دانشمندان رباتی ساخته‌اند که می‌تواند به انبوهی از قطعات کوچکتر تبدیل شود و سپس به حالت اصلی خود برگردد. به گفته آن‌ها، توانایی ربات در تقسیم شدن به قطعات بیشتر و سپس بازگشت به شرایط قبلی، به‌طور بالقوه در دارورسانی مفید است.

بدن انسان از گذرگاه‌های باریک، پیچ در پیچ و موانع غیرقابل نفوذ زیادی تشکیل شده که برای هر رباتی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است، دسترسی به آن‌ها دشوار است. با این حال، در طول چند سال گذشته ربات‌های بسیار ریزی ساخته شده‌اند که می‌توانند به هر فضای کوچک و تنگی نفوذ کنند.

بیشتر بخوانید:

با این حال، این دسته از ربات‌ها به دلیل اندازه بسیار کوچک خود، ظرفیت کمتری برای حمل مواد مورد نیاز به اندام‌های داخلی بیماران دارند. اما رباتی که توانایی تغییر شکل داشته باشد، با تبدیل شدن به یک گروه و سپس ترکیب مجدد، می‌تواند بر این مشکل غلبه کند.

تیمی از دانشمندان بین المللی در مطالعه جدید خود، رباتی را از «فروسیال» ساخته‌اند که یک مخلوطی کلوئیدی از اکسید آهن و روغن هیدروکربن است. آن‌ها برای اعمال نیرو بر ماده از آهنرباهای کروی و چرخشی استفاده کرده‌اند تا ربات بتواند به قطعات زیادی تقسیم شده یا دراز شود تا در گذرگاه‌های تنگ حرکت کند.

محققان برای نشان دادن کاربرد بالقوه این ربات در عبور از شریان‌ها و مویرگ‌های بدن انسان، هزارتویی با بخش‌های بزرگ و باریک ساخته‌اند. همانطور که در ویدیو این گزارش نشان داده می‌شود، ربات با تقسیم شدن به گروه‌هایی کوچکتر، می‌تواند با موفقیت به انتهای هزارتو برسد.

دانشمندان توضیح می‌دهند که مانع سد راه آن‌ها برای استفاده از این اختراع در کاربردهای زیست پزشکی، سیستم کنترل مغناطیسی است که باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند به بافت انسان نفوذ کند.

در دهه گذشته، محققان بیش از پیش، از فناوری نوظهور میکروباتیک با کنترل مغناطیسی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی انسان استفاده کرده‌اند. تغییر بزرگ بعدی در این زمینه، ساخت ربات‌های کوچک از مایعات، ژل ها و الاستومرها است که بدنه‌ای بسیار نرم و قابل انعطاف دارند و نسبت به ربات‌های ساخته شده از مواد سفت و سخت انعطاف پذیرتر هستند.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1677597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =