ادعای عربستان در مورد برنامه هسته‌ای ایران

ایرنا نوشت: درحالی که فعالیت‌های اتمی عربستان سعودی بر اساس یک سیستم منسوخ پادمانی نظارت می‌شود، وزیر انرژی این کشور در اظهاراتی مدعی تهدیدآمیز بودن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برای صلح و ثبات جهان شد.

عبدالعزیز بن سلمان آل سعود روز دوشنبه با ایراد سخنانی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مدیرکل آژانس اتمی خواست تا به نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران در چارچوب توافق‌نامه جامع پادمان ادامه دهد.
وی ادعا کرد که عربستان سعودی از تلاش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی با ایران حمایت می‌کند تا این کشور مطابق با تعهداتش در چارچوب توافقنامه جامع پادمان رفتار کند.
این مقام رژیم سعودی مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران نه تنها صلح و ثبات جهان که نظام عدم توسعه تسلیحات اتمی را نیز تهدید می‌کند.
این درحالیست که علیرغم عضویت عربستان در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و اجرای توافقنامه جامع پادمان دو جانبه با آژانس، ولی هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می کند و با وجود درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس تعهدات خود را به گونه ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.
اقدام های پنهانی سعودی ها در حوزه هسته ای و عدم اجازه ورود به بازرسان آژانس و همچنین فعالیت های بی ثبات کننده آن در منطقه‌، نگرانی ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته ای در این کشور را تقویت کرده است.
جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده که دولت‌ها و آژانس انرژی اتمی بایستی برای عربستان سعودی شفاف کنند که بایستی تعهدات مربوطه آژانس را بپذیرد و کاملا شفاف عمل کند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1677910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =