در عین حال که هنوز بین کاربران خبر آنلاین بحث سپرده طلا ادامه دارد بانک صادرات هیچ اظهار نظر رسمی در این مورد نکرده است.

سپرده طلا یکی از پر سر و صدا ترین خدمات بانکی ارایه شده طی چند سال اخیر است و با توجه به هیجان حاکم بر بازارهای مالی کشور این موضوع مورد توجه بسیاری از مردم ، سایت خبرآنلاین نیز با تلاش در جهت حفظ بی طرفی خود در این زمینه تنها به اطلاع رسانی و انعکاس دیدگاه کاربران می پردازند.

در پی انعکاس دیدگاه کاربران خبرآنلاین در مورد سپرده طلا بحث بر سر این موضوع ادامه پیدا کرده است که در همین خبر مشروح اظهارات کاربران خبرآنلاین را می توانید مطالعه کنید.

اما پیش از این نیز خبری به نقل از یکی از کاربران خبر آنلاین منتشر کرده بودیم در مورد نحوه محاسبه نرخ ارز در سپرده طلا توسط بانک صادرات که کاربر دیگری در مورد نحوه عملکرد بانک پاسخی ارایه کرده که قبل از مباحث دیگر کاربران آنرا بخوانید:

مهمترین اشکالی که به سپرده طلای بانک صادرات وارد است این است که موقع خرید طلا با محاسبه نرخ روز طلا بر مبنای نرخ جهانی و تبدیل آن بر اساس ارز رایج بین المللی قیمت طبق نرخ مرجع بانک صادرات به متقاضی افتتاح حساب اعلام می شود.

این موضوع دقیقا مثل خرید دلار از بانک صادرات و یا فروش آن به بانک صادرات  می باشد که در یک روز و یک ساعت و یک لحظه دو نرخ برای خرید و فروش ارز وجود دارد.به این ترتیب که اگر فردی هم اکنون جهت خرید دلار به بانک صادرات مراجعه کند قیمت خرید دلار از بانک صادرات مثلا 10550 ریال اعلام میشود و قیمت فروش دلار به بانک صادرات 10540 ریال اعلام می شود.

حال آنکه بانک مرکزی قیمت خرید و فروش دلار را ممکن است به ترتیب 10555و10545 ریال اعلام کرده باشد.

این اختلاف قیمت بین نرخ بانک مرکزی ونرخ بانک صادرات  کاملا قانونی است. لازم به ذکراست  که نرخ خرید فروش ارز در بانک صادرات ایران مطابق با بخشنامه 60597/90 مورخ 18/3/90 اداره کل صادرات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد و همه روزه ضمن ابلاغ به کلیه شعب در معرض دید عموم مردم نیز قرار می گیرد.شایان ذکر است بانک مرکزی نرخ مرجع را تعیین و کلیه بانکها براساس این نرخ و وفق بخشنامه فوق الذکر نرخهای ارز خود را تعیین می نمایندو همچنین در این مرحله یک درصد هزینه های بانک از مشتری اخذ می گردد و برگه گواهی حساب غیر قابل انتقال می باشد و مختص سپرده گذار خواهد بود.

یعنی گفته می شود اگر قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1789 دلار باشد و قیمت هر دلار بر اساس نرخ مرجع بانک صادرات و نه بر اساس نرخ مرجع بانک مرکزی معادل10557باشد قیمت هر اونس به ریال میشود:18886473 ریال.

موضوع وقتی برای مشتریان کاملا روشن خواهد شد که آنان بدانند سپرده طلا یک حساب جاری ارزی بر پایه طلا است و در اصل مشتریان با بانک معامله طلا بر اساس دلار انجام می دهند بنابراین قوانین ناظر بر خرید و فروش طلا و ارز تواما در این سپرده اتفاق می افتد و یک نکته مهمتر آنکه در صورت خرید طلای فیزیکی فرد متقاضی به مراتب هزینه بیشتری را می بایست بپردازد.

از اینرو مطلب ذکر شده در سایت خبرآنلاین تحت عنوان « تجربه یک خواننده خبر آنلاین از سپرده طلا» در روز سه شنبه مورخ 18/05/) متاثر از بی اطلاعی آن خواننده محترم از قوانین موجود در بانکها است و می بایست متقاضیان استفاده از اینگونه خدمات قبل از بهره مندی از خدمت نسبت به بررسیهای لازم اقدام نمایند.

    ادامه مباحث مطرح شده توسط کاربران خبرآنلاین

بدون نام : خیلی ساده است بانک بدون اینکه طلایی داشته باشه پول مردم می گیرد به جایش یک برگ کاغذ می دهد از یک طرف کارمزد میگیرد پول مردم را سرمایه گذاریه می کند، از سودش استفاده می کند دست آخر انگار نه باری بوده نه کاروانی از شهری رد شد از اون بدتر اینکه با کمال پررویی می گوید اگر طلا بخواهید باید باز کارمزد و هزار کوفت دیگر بدهید جالبه که  کجای این اسلامی است خدا میداند، اسلامی بودن اش را شما به مابگویید.

علی : من 57 میلیون ریال حساب باز کردم 2 خرداد الان 900 هزار تومان فایده کردم21 مرداد.

یک مسلمان : چطور می شود که در مملکت اسلامی بانک ها با پررویی تمام به مردم می گویند طلا بگیرید و جمع کنید خودشان هم با آن زمین می خرند تا گران شود پس خدایا کسی که در این مملکت کار می کند چه کسی به او وام می دهد؟ آیا این بانکها اسلامی است؟ آیا این اقتصاد اسلامی است؟ چقدر مایه تاسف است که پولمان را نمیتوانیم در کاری به جریان بیاندازیم چون عده ای در خانه نشسته اند و گران شدن زمینها و طلاهاشان را جشن می گیرند

کارشناس بانکی :  اگر می خواهید ضرر نکنید طلا و سکه را در بانک کارگشایی نگهداری کنید وام هم اکر خواستید می دهند

سارا : براستی اگر بانکی دغدغه سود مردم را در سر می داشت، بدون هیچگونه عذر و بهانه ای اندکی به سود سپرده های مردم به اندازه لازم و با شرایط کنونی می افزود.تمام این روشهای نوین تا زمانی که مردم اطلاع کافی از آن ندارند برای بانک ها سودآور است.به نوعی از بی اطلاعی مردم سوءاستفاده های کلان می برند.نباید به تبلیغات پر ذرق و برق بانکها در رسانه ها توجهی کرد.

کارمند بانک :  فضای سیاست زده ناسالم مانند خوره به جان این مملکت افتاده وهر چه به انتخابات نزدیک می شویم این فضا آلوده تر می گردد خبرآنلاین عزیز دغدغه تو و امثال تو سپرده طلا و یا ضرر و زیان مردم نیست کما اینکه از نظر تمامی کارشناسان این محصول هم به نفع مردم است وهم به نفع بانک این بازی برد-برد است پیشنهاد من به شما رعایت تقواست.

بدون نام : این طرح فقط به نفع بانک هست است و صد در صد حرام ! محاله که بانک تو کاری که براش ریسک ضرر داشته باشه وارد بشه پس قطعا اگر ضرری باشه برای مشتریست

حسین : با سلام من مطالعات زیادی بر روی سیستم های بانکی ایران و بین المللی داشتم و به یک نتجه کلی رسیدم و آن این است تا به حال در بانک مرکزی ایران قانونی که به نفع مشتری باشد تصویب نشده و همواره 100 بر صفر به نفع بانک یا موسسه مالی است.

بدون نام : می خواهید بدانید مقصر واقعی کیست یا چیست؟ جواب: آز، حرص و طمع

رانتامنتال : شنیده شده که هزینه تبلیغاتی سپرده طلا تا امروز بالغ بر 4 میلیارد تومان بوده است.

بدون نام : دلار و طلا رو خانه نگهدارید تا ضرر نکنید!

مشتری متضرر بانک صادرات قائم شهر :1 ماه قبل با مبلغ انس 1500 و دلار 1090 حساب باز کردم و با انس 1620 و دلار 1060 فروختم اما نه تنها سودی عایدم نشد بلکه 1 درصد کارمزد اولیه بانک هم از اصل پولم در روز اول دریافت شد خودتان قضاوت کنید...!

سینا : نظر بنده کاملاً با نظر نگارنده محترم موافق است. اینجانب نبز تجربه مشابهی داشته (و دارم)! که دقیقاً گفته های ایشان را تایید میکنم ضمن اینکه عبارتی بنام کارمزد هنگام فروش کاملاً ناشناخته و نامفهوم است (این با آن 1% کارمزد هنگام خرید متفاوت است) لذا از هم وطنان خواهش میکنم و با آگاهی کامل(هرچند در تلویزیون و بانک از آن خبری نیست)نسبت به این سپرده تصمیم بگیرند.

جنگلبان  : ظاهرا بعضی از اظهار نظرها بی طرفانه نیست . مثال اینکه "مردم به قطار در حال حرکت سنگ مبزند" در رابطه کار متحورانه بانک صادرا که ابزاری تازه و کاربردی به بازار عرضه کرده مصداق داره پر مسلم است که بانک هم بدنبال سود است . بنابراین بهتر عاقلانه سرمایه گذاری کنیم.

سودا : من2ماه پیش رفتم بانک صادرات وقتی دیدم یک درصد کارمزد حساب کرد سپرده گذاری نکردم تازه به من نگفتند که از سود3درصد کم میکنند؟؟؟؟؟!!!!!

احمدی : نمونه اجحاف بانکها حساب اتیه فرزنم در بانک کشاورزی است که بعد از 5 سال واریز مبلغ بجای 18 در صد قرارداد 6 در صد بهره می دهد و جواب درستی هم نمی دهند بانک شهرک اندیشه

علی : بعضی ها که می آیند می گویند اگر برویم و سکه بخریم هم کلی کسر می کنند بدانند که بانک 2 درصد سپرده و 2 درصد سود را نیز به جای این بر می دارد که خیلی تفاوتی پیدا نمی کند.

علی : به بانکهاى ایران چه خصوصى وچه دولتى به هیچوجه نمیشود اعتماد کرد چون هیچگاه واقعیت را نمیگویند . من از بانک فقط براى دریافت یارانه استفاده می کنیم .

وحید : من کلی از پس انداز خودم رو سپرده طلا خریدم که حدود 16 میلیون بود و الان بعد از چهار ماه از افتتاح حساب بیش از 2 میلیون ضرر کردم تازه با توجه به اینکه قیمت طلا کلی افزایش یافته .

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانکی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    2 0
    دو ایراد عمده بر سپرده طلا وارد است یکی مدت سپرده که فقط با نظر موافق بانک قابل تمدید است پر واضح است در صورت سود مشتری بانک تمدید نمی کند و دیگری محاسبه قیمت طلا بر اساس قیمت جهانی نه بازار داخلی لطفا بانک صادرات توضیح بدهد
  • بدون نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 0
    من از اولش مي دونستم "هيچ گربه اي محض رضاي خدا، موش نمي گيره"!! هر كي هم با هام مشورت مي كرد، از سپرده گذاري منصرفش مي كردم! همانطور كه آنها رو از افتادن در دام شركتهاي هرمي منصرف مي كردم!!!
  • احسان US ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 1
    طرح سپرده طلا بهترین طرح سال 90 می باشدالبته برای کسانی که قدرت ریسک ،صبرو حوصله ،منطق و اطلاع از اخبار روز طالی جهانی دارندنه برای افراد ناآگاه و بی اطلاع.متاسفانه افرادی که سود کرده اند اعلام نظر نمی کنندوگرنه خیلی ها سود های بسیا خوبی کرده اند و برخی افرادکه ناآکاهانه و احساساتی افتتاح سپرده کره اند ضرر کرده اند .من به نوبه خودم از بانک صادرات و پرسنل زحمت کشش تشکر می نمایم.
  • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 0
    این بالا نوشته : قیمت خرید دلار از بانک صادرات مثلا 10550 ریال اعلام میشود و قیمت فروش دلار به بانک صادرات 10540 ریال اعلام می شود. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! تفاوت بین خرید وفروش دلار در بانک صادرات حداقل 6 تومان است نه یک تومان !!!!!!!!
  • صادراتی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    دوست عزیزی که با نام بانکی کامنت گذاشتید بدانید که پس از 6 ماه شما در صورت بستن حساب خود می توانید همان روز یک حساب طلای دیگر باز کنید و هیچ چیز مانع شما نیست . خودتان را به کوچه های علی ... نزنید و قبول کنید این حرفها را به خاطر ضرری که از خروج پول کرده اید می زنید .
  • بدون نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    متاسفانه در تمام دیدگاهها به این بحث پرداخته نشده است که آیا در حالی که بیکاری در کشور بیداد می کند این نوع تبلیغات در جهت ترغیب مردم به نوعی دلالی و نه سرمایه گذاری اقتصاد بیمار مملکت را به موت نزدیک تر نمی کند؟ آیا بانک با دریافت پول نقد مردم در حالی که عملا" کالایی به نام طلا در این معامله رد وبدل نمی شود!( که این بحث شرعی خود را دارد) آن را به صورت وام کم بهره! در اختیار کار آفرینی قرار می دهد یا.....!! در آخر این بانک است که تصمیم می گیرد شما چه مقدار سود کنید...
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    این طرح از عدم آگاهی وسواد کارشناسان بانک صادرات و به خیال سود فراوان بانک صورت گرفته ولی اگر آنها کمی حواسشون به اوضاع اقتصاد جهانی بود این اشتباه را نمی کردند
  • محمد US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۰
    0 0
    من که اولش با یک میلیون سرمایه گزاری شروع کردم تا با چشمام نبینم سودش و ضررش چه قدره به این حرفا گوش نمی کنم چون بانکم اگه ببینه مشتریش ناراضیه به ضررش تموم میشه پس قضاوت نمیکنم تا ببینم
  • بانکی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
    0 0
    دوستی که شما هم با نام صادراتی کامنت گداشتین موقعی که با افزایش قیمت طلا کسی ضرر کنه یعنی سرش کلاه گداشتن. شما هم خودتان را به کوچه های علی... نزنید ، شما هم قبول کنین که این حرفا رو از منفعتی که به خاطر ضرر بقیه نصیبتان شده می زنید.