احتمال خرابکاری بزرگ/نشت مرموز گاز از خطوط لوله زیردریایی روسیه

ایسنا نوشت:کشورهای اتحادیه اروپا سرگرم تحقیق درباره نشت نامعلوم گاز از دو خط لوله گازی روسیه هستند که در بستر دریای بالتیک از نزدیک سوئد و دانمارک می‌گذرند.

مدت کوتاهی پس از شناسایی نشت در نزدیکی خط لوله نورد استریم ۲ که باعث شد دانمارک، تردد کشتی‌ها در شعاع پنج مایل دریایی این منطقه را محدود کند، سازمان دریایی سوئد درباره دو مورد نشت خط لوله نورد استریم ۱ هشدار داد.

هر دو خط لوله گازی در قلب جنگ انرژی بین اروپا و مسکو قرار دارند که اقتصادهای غربی را درگیر کرده و قیمت گاز را به میزان سرسام آوری افزایش داده است.

هنگام کشف نشتی، هیچ کدام از این دو خط لوله به دلیل اختلاف بر سر جنگ اوکراین، گاز به اروپا منتقل نمی‌کردند اما هر دو حاوی گاز تحت فشار بودند. این حوادث، مانع هرگونه اقدام برای آغاز یا ازسرگیری فعالیت این خطوط لوله برای فعالیت تجاری خواهد شد.

دن یورگنسن، وزیر انرژی دانمارک در اظهارات مکتوبی، اعلام کرد دیروز نشتی در یکی از دو خط لوله گازی بین روسیه و دانمارک (نورد استریم ۲)، شناسایی شد. این خط لوله فعالیت ندارد اما حاوی گاز طبیعی است که اکنون نشت پیدا کرده است. مقامات اکنون مطلع شده‌اند که دو مورد نشتی دیگر در خط لوله نورد استریم ۱ وجود دارد که فعالیت ندارد اما حاوی گاز است.

روسیه عرضه گاز به اروپا از طریق نورد استریم ۱ را به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش داده بود و سرانجام در ماه اوت، با اعلام این که تحریم‌های غربی، مشکلات فنی برای این خط لوله ایجاد کرده است، فعالیت آن را به مدت نامعلوم متوقف کرد. اما سیاستمداران اروپایی این اقدام را بهانه‌ای برای توقف عرضه گاز می دانند.

ساخت خط لوله جدید نورد استریم ۲ هم تکمیل شده اما فعالیتش را آغاز نکرده است. برنامه انتقال گاز از این مسیر، مدت کوتاهی پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، توسط دولت آلمان لغو شد.

 احتمال خرابکاری بزرگ/نشت مرموز گاز از خطوط لوله زیردریایی روسیه

سخنگوی سازمان دریایی سوئد به رویترز اعلام کرد: دو مورد نشتی در نورد استریم ۱ یکی در منطقه اقتصادی سوئد و دیگری در منطقه اقتصادی دانمارک وجود دارد که بسیار نزدیک یکدیگر هستند. یک سخنگوی دیگر گفت: مراقبیم که هیچ کشتی به محل نشتی نزدیک نشود.

خط لوله زیردریایی جدید "بالتیک پایپ" که با ظرفیت سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب در روز، گاز نروژ را به لهستان منتقل می کند، قرار است روز جاری افتتاح شود.

مقامات دانمارکی در پی شناسایی این موارد نشتی، از بخش نیرو و گاز خواستند در وضعیت آماده‌باش باشند. این به معنای آن است که شرکت‌های بخش نیرو و گاز باید آماده اجرای تدابیری برای افزایش ایمنی تاسیساتشان باشند.

سازمان انرژی دانمارک هشدار داد کشتی‌هایی که وارد این محدوده شوند، ممکن است مجوز ترددشان را از دست دهند و ریسک آتش‌سوزی در آب و هوا وجود دارد. با این حال هیچ ریسک امنیتی مربوط به این نشتی خارج از محدوده مذکور، وجود ندارد.

کرملین: احتمال خرابکاری منتفی نیست

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد خرابکاری را به عنوان عامل آسیب دیدن شبکه خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک منتفی نمی‌داند.

شرکت نورد استریم که گرداننده این شبکه است، اوایل روز جاری اعلام کرده بود سه خط لوله فراساحلی در سیستم خط لوله گازی نورد استریم، در مدت یک روز آسیب غیرمنتظره‌ای دیده‌اند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این که آیا خرابکاری عامل آسیب دیدگی خطوط لوله بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

بر اساس گزارش رویترز، وی همچنین گفت:‌ کرملین بسیار نگران این وضعیت است که مستلزم تحقیقات فوری است زیرا مسئله‌ای برای امنیت انرژی کل قاره است.

بیشتر بخوانید:

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =