نکات ایمنی که برای استفاده از جک سقفی باید بدانید!

بهتر است اول جواب سوال، جک سقفی چیست را بدهیم و با کاربردهای آن آشنا شویم.

خب همانطور که از اسم آن مشخص است، جک سقفی ابزاری است که از آن برای ساخت انواع سقف های ساختمانی استفاده می شود. برای ساخت انواع سقف ها از جمله طاق ضربی، تیرچه بلوک، یونولیت، وافل و ... از جک سقفی برای نگهداری و تحمل وزن سقف استفاده می شود. برای سقف های نیمه کاره به دلیل نداشتن پایداری، از جک سقفی استفاده می کنند تا بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند.

جک های سقفی انواع مختلفی دارند که می توان آن ها را به ۶ دسته بندی تقسیم کرد. جک سقفی صلیبی، جک سقفی ساده، جک سقفی صلیب دار یا صلیب متحرک، جک سقفی عراقی، جک سقفی سنگین، جک سقفی سبک. هر کدام از جک ها کاربرد منحصر به فردی متناسب با نیاز سازه دارند.

جک سقفی عراقی بیشتر در کشور عراق تولید و مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل به جک عراقی معروف شده است. البته این جک در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و همچنین کشورمان ایران نیز استفاده می شود. در ایران هم از جک عراقی به نسبت دیگر مدل های جک سقفی بیشتر استفاده می شود. گروه تولیدی قالب بنیامین هم با شناخت بازار، اقدام به تولید جک سقفی عراقی کرده است تا نیاز مشتریان خود را مرتفع سازد.

یکی دیگر از پر فروش ترین نوع جک های سقفی، جک صلیب دار یا تی شکل است. سر این مدل جک به شکل صلیب یا T انگلیسی است. تفاوت جک های سقفی تنها در شکل سرآن هاست. یک مدل صلیب دار است و دیگری به شکل U انگلیسی که همان جک سقفی عراقی است. بقیه مدل ها، تنوعی است که بر اساس نیاز از روی این دو مدل ساخته شده اسند و در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

جک های ساختمانی از لحاظ سایزبندی

در اجرای سازه های بتنی، جک شمع فلزی بتن یا سقفی، دارای کاربرد گسترده ای به عنوان پایه فلزی موقت می باشد.

تولید جک های نگهدارنده سقفی معمولاً در پنج سایز مختلف که عبارتند از: جک ۴ متری، جک ۵.۳ متری، جک ۵.۴ متری، جک ۳ متری و جک ۵ متری، صورت می گیرد. توصیه ما به شما برای ارتفاع ۳ تا ۴ متری، بکارگیری این نوع جک فلزی سقفی است.

بیشترین خرید و فروش جک ها را می توان در سایزهای ۳.۵ و ۴ متری دانست که دارای بیشترین کاربرد نیز هستند.

ارائه نکات مهمی در مورد نحوه استفاده و خرید جک زیر سقفی

ارتفاع مجاز شما در صورت بکارگیری جک سقفی تی شکل، ۳.۵ متر می باشد. چرا که ایمنی برای ارتفاع بیش از این مقدار با خطر مواجه شده و بایستی اقدام به استفاده از داربست اسکافلد نمایید. ارتفاع مجاز جهت استفاده از جک صلیبی به میزان ۳ متر کاهش خواهد یافت. ۱۴ روز را می توان بیشترین زمان مورد نیاز جهت قالب برداری دانست. ولی احتمال باز شدن قالب ها در مواردی، زودتر از زمان ذکر شده، البته در صورت تأیید مهندس ناظر وجود دارد.

نکات ایمنی که برای استفاده از جک سقفی باید بدانید!

رعایت نکات ایمنی جهت استفاده از جک ساختمانی

· پیش از شروع کار، ابتدا از سالم بودن کلید قطع کننده، ترمز ها و سیم بکسل ها مطمئن شوید و نشتی روغن را نیز بررسی نمایید.

· دقت کنید که شبکه برق در بالای سر شما و یا دستگاه نباشد.

· قبل از بلند کردن بار، حتما دیگران را مطلع نمایید.

· با توجه به اینکه مشخصات دستگاه ها بر روی بدنه آنها نوشته شده است، میزان تحمل بار نیز روی آن مشخص می باشد.

· حواستان باشد که باید حدود ۶ متر با جریان فاصله باشد تا مشکلی پیش نیاید.

· اهرم ها و هوک را چک کنید و قبل از کار با جک، محیط اطراف را بررسی نمایید.

· هنگامی که بارگیری و یا تخلیه توسط راننده انجام می ‌گیرد، باید حتما در کابینش باشد و با دقت لازم این کار را به پایان برساند.

· بار نباید برای مدت طولانی به صورت معلق در هوا بماند.

چگونگی انتخاب جک ساختمانی مورد نیاز برای پروژه های مختلف

در واقع جک سقفی مانند تجهیزات دیگر بتن ریزی و قالب بتن، بر اساس شرایط ساخت و ساز و محل کاربرد آنها انتخاب می گردد. برای این منظور، موارد زیر می تواند در انتخاب جک به شما کمک شایانی کند:

  • چه موقع از جک های صلیبی می توان استفاده نمود؟

در مواقعی که می‌خواهیم قسمت اصلی سقف با جک ساختمانی پوشش داده شود، به کار بردن جک از نوع صلیبی بهترین گزینه می باشد که کارفرما را از هزینه اجاره و خرید جک بیشتر معاف می ‌نماید.

  • چه موقع از جک ‌های عراقی می توان استفاده نمود؟

در واقع در اسکلت های بتنی و مواردی از این قبیل، از جک عراقی بهره می گیرند که از نظر فضای کاری نیز شرایط مناسبی را ایجاد می نماید.

در این بین، مواردی از قبیل ارتفاع و وزن نیز در انتخاب نوع جک ساختمانی بسیار مهم است و می تواند نظر ما را عوض کند. در ضمن باید از لوله های با کیفیت برای ساخت استفاده نمود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =